Thomas L. Friedman, thebosniatimes.ba
Želio bih danas da ukažem na neke nevjerovatne tehnološke promjene koje su se dogodile dok nas je predsjednik Donald Trump držao fokusiranim na sebe – promjene koje će predstavljati ogroman izazov za radnike na način na koji je to bio prelazak sa farmi na fabrike.
Dvije i po godine ranije, istraživao sam za knjigu koja se bavila i IBM-ovim kognitivnim kompjuterom “Watsonom” koji je usavršio upotrebu vještačke inteligencije dovoljno da pobijedi šampione kviza “Opasnost!”. Nakon što su mi domaćini u IBM-u pokazali “Watsona”, odveli su me u sobu gdje su naučnici eksperimentisali sa “kvantnim kompjuterisanjem”.
Nedavno sam posjetio istu laboratoriju gdje su mi domaćini pokazali prvi na svijetu kvantni kompjuter sa 50 kvantnih bitova, odnosno kvibitsa, koji će biti predstavljen u novembru. Možda će im biti potrebna decenija da učine kompjuter dovoljno snažnim i pouzdanim za industrijsku primjenu ali je očigledno da je kvantno kompjuterisanje iz domena naučne fantastike prešlo u realnost brže nego što je bilo ko očekivao.
Kvantni kompjuteri sa svojom eksponencijalnom moći procesuiranja, bit će u stanju da bez problema razbiju svaku šifru. To je još jedan razlog zašto se Kina, Američka nacionalna bezbjednosna agencija, IBM, Intel, Microsoft i Google utrkuju ko će prije izgraditi upotrebljive kvantne sisteme. Univerziteti i kompanije imaju pristup na tri IBM kvantna sistema koji se nalaze na ibm.com/IBMQ i pokreću milione kvantnih programa kako bi dokazali teorije za koje ranije nije postojala dovoljna moć procesuiranja da bi se dokazale.
Pogledajte gdje smo sada zahvaljujući vještačkoj inteligenciji iz digitalnih kompjutera i količini srednje i visoko sofisticiranog posla koji oni rade, a onda razmislite kako će sve to biti sa kvantnim kompjuterisanjem.
Stručnjak za obuku za rad Heder McGowan kaže: “U oktobru 2016, Budweiser je prevezao tovar piva 120 milja (190 kilometara) sa praznim vozačkim sjedištem… U decembru 2016. Amazon je saopštio da planira da otvori automatizovanu prodavnicu namirnica ‘Amazon Go’ gdje će kombinacija kompjuterskog nadzora i tehnologija pratiti namirnice i naplaćivati ih mušterijama tek kada ih uzmu iz radnje. U februaru 2017, Američka banka je počela da testira ekspoziture bez zaposlenih koje nude automatizovane usluge sa pristupom čovjeku, ako je potrebno, preko video-telekonferencijskog poziva.”
Bit će to izazov za zemlje u razvoju, ali još veći za zemlje poput Egipta, Pakistana, Irana, Sirije, Saudijske Arabije, Kine i Indije gdje je veliki broj mladih već nezaposlen zbog nedostatka obrazovanja čak i za srednje teške poslove koji se sada automatizuju.
Zbog toga mi je izvršna direktorica IBM-a Ginni Rometty rekla: “Svaki posao će zahtijevati neko poznavanje tehnologije i zbog toga ćemo morati da preradimo obrazovni sistem. Kurikulum K-12 je očigledan, ali će obuka odraslih – sistemi njihovog učenja – biti još važnija.” Rometty navodi da je IBM dizajnirao “Prolaz u tehnologiju” (P-Tek) škole u saradnji sa gotovo 100 javnih srednjih i viših škola kako bi stvorio šestogodišnji program za mnoge siromašne studente. P-Tek škole imaju časove računanja i fizike uz radnu obuku. Te vještine se usavršavaju kroz mentorstvo i praksu u IBM-u i preko 300 drugih kompanija. Diplomci na kraju imaju i srednjoškolsku i diplomu više škole.
“Stopa diplomiranja je četiri puta viša od prosjeka, a oni koji dobiju diplomu zarađuju i dvostruko višu platu od prosjeka”, kaže Ginni Rometty i dodaje da mnogi odu i na fakultete.
Svaki put kada se posao prepusti mašini, “moramo da naučimo novu veštinu i na neki način proširimo svoje kapacitete kako bismo u potpunosti realizovali svoj kolaborativni potencijal”, kaže Heder McGowan.
Obrazovanje mora da se prebaci sa “obrazovanja kao prebacivanja sadržaja na učenje kao svjestan proces gdje je fokus sposobnost da se nauči učenje i adaptira na zahtjeve posla, a ne da se stekne znanje određenih vještina”, objašnjava McGowan. “Instruktori/nastavnici treba da se prebace sa vođenja i procjenjivanja procesa transfera na pružanje društvene i emotivne podrške pojedincu koji radi na konstantnom učenju.”
(TBT, The New York Times)