U Saudijskoj Arabiji su razni sajmovi, festivali i izložbe postali društveni trend kojeg ni rat u Gazi nije premetio. Tako je u Rijadu postavljena međunarodna izložba skulptura na kojoj su svoje eksponate izložile arapske zemlje iz regiona, ali i skulptori iz daleke Kine. Međutim izložba je šokirala javnost jer su posjetitelji prvi put u povijesti ove zemlje mogli vidjeti skuplture božanstava iz predislamskog doba (džahilijeta) koje je poslanik Muhammed (a.s.) uklonio iz Kabe.
PAGANSKI PANTEON
Društveni mreže se preplavljene kometarima na ovu temu. Kako izvještavaju mediji iz regiona val očitih saudijskih naloga (botovi) na društvenim mrežama promovira i poziva na povratak drevnih arapskih božanstava kao dijela nacionalnog naslijeđa Kraljevstva, usred nastojanja zemlje da zamijeni svoj vjerski identitet sa nacionalističkim.
Jedan korisnik na X-u, nekadašnjem Twitteru, objavio je slike drevne arapske božice ‘Al-Uzza’, prikazujući repliku rituala oko kipova izloženih u saudijskim muzejima.
Prema tom korisniku, „Al Uzza je uvijek tu“. Kako je napisao ovaj Saudijac, to je znak kako su građani “duboko povezani sa svojom prošlošću i nije bitno da li smo muslimani ili ne”.
Zbog toga što su statue i božanstva dio historije poluotoka, “saudijska vlada pridaje veliki značaj drevnim arapskim bogovima”, navodno zato što je “naša prošlost dio naše budućnosti”.
Korisnik je također naveo tri glavne “božice” predislamskog politeističkog panteona – Al-Lat, Manat i Al-Uzza – kao “našu drevnu povijest” i simbole osnaživanja žena. “Od davnina, Arapi su posvećivali pažnju ženskom entitet. Trebali bismo biti ponosni na svoju povijest i ukinuti stereotipnu i iskrivljenu sliku o ženskom čedomorstvu.”
Tvrdeći da su u arapskoj kulturi žene “bile idealno integrirane među Arapima”, što je omogućilo da vjera u boginje procvjeta. Takvi nalozi čak su opravdavali predislamsku praksu sahranjivanja novorođenih ili malih kćeri, rekavši da “žensko čedomorstvo nije bilo zbog srama, kako neki tvrde”, već da su ih prinosili kao žrtvu „ženskom božanskom trojstvu“.
Neki korisnici krivili su pokret Sahwa (Buđenje) za nekadašnje protivljenje kraljevstva iskorištavanju drevnih arapskih paganskih božanstava i srodnih antikviteta u svrhe turizma i nacionalnog nasljeđa, a jedan izvještaj kaže da je utjecaj pokreta „sezao do povijesti. To je izbrisalo iz sjećanja Saudijske ličnosti. Iskrivio je koncept historije, civilizacije, nasleđa, antikviteta i identiteta. Prije koliko godina, svako ko je govorio o antikvitetima izgledao je kao da govori o nečemu politeističkom ili o vraćanju obožavanja idola u Saudijsku Arabiju”.
Drugi korisnik je ponovio te osjećaje, tvrdeći da je ovaj fenomen „direktan rezultat [Muslimanskog] bratstva i kontrole Sahwe nad obrazovanjem i medijima… Imali su potpunu kontrolu nad našim školama više od 40 godina, tokom kojih je većina Saudijaca bila potpuno ispran mozak!”
Sahwa pokret je bio politički islamski ogranak koji se sastojao od vjerskih učenjaka i ličnosti, koji je imao značajan utjecaj u kraljevstvu i nad njegovom politikom tokom decenija. Procvjetao je od 1960-ih do 1980-ih i dalje, navodno je djelomično pod utjecajem muslimanskih političkih disidenata iz Egipta i drugih država koje su ih progonile.
Saudijski prijestolonasljednik Muhammed bin Salman je na kraju krenuo protiv pokreta i mnogih njegovih naučnika od 2017. godine, promovirajući i provodeći val drastičnih reformi koje su uklonile mnoga ograničenja za saudijsko društvo i industriju zabave. Mnoge od preostalih ličnosti koje su povezane sa pokretom Sahwa takođe su uhapšene od strane saudijskih vlasti, što označava jasnu reviziju sistema i identiteta zemlje.
Ključni dio tih reformi bio je u sektoru turizma, s tim da je kraljevstvo razvilo svoje lokalitete nacionalne baštine, uključujući obnavljanje artefakata koji prikazuju drevni arapski paganski panteon.
Iako pristalice saudijske vlade i prestolonasljednik bin Salman insistiraju da je to jednostavno očuvanje povijesti kraljevstva i nacionalnog naslijeđa, te da bi Saudijci trebali biti ponosni na sve aspekte svoje prošlosti, mnoge vjerske ličnosti i korisnici – čak i sami Saudijci – su iskazali bijes zbog prikazivanja drevnih arapskih božanstava, kritizirajući to kao pokušaj oživljavanja politeističkog panteona kojem se islam direktno suprotstavlja.
Kao što je muslimanski američki YouTuber i pisac Daniel Haqiqatjou izjavio na X, “Glavna komponenta sekularizacije muslimanskih zemalja je stvaranje nacionalističkog narativa koji se vrti oko drevne i davno izgubljene zaboravljene religije koja prethodi islamu.” Dodao je da saudijske vlasti, kako bi sekularizirale svoju zemlju, dozvoljavaju oživljavanje paganskih idola koje je islam uništio.
Neki korisnici X-a odbacili su očite saudijske račune da ih vode ili cionistički ili hindutvanski pojedinci iz inozemstva, dok su ih neki drugi optužili da su „botovi“ nalozi koje podržava i sponzorira saudijska vlada. Nijedna od optužbi još nije potvrđena.
Napor saudijske vlade da oživi svoje nacionalno naslijeđe, međutim, dolazi usred drugih poteza koje promovira Rijad da uspostavi više nacionalistički i povijesni narativ, kao što je implementacija Saudijskog dana osnivanja kraljevstva po prvi put 2022. Godine, a 22. februar je proglašen za Dan osnivanja obilježava ustoličenje predaka saudijske kraljevske porodice Muhameda ibn Sauda 1727. godine, kada je postao emir grada oaze Diriyah.
Taj državni praznik i proslava samog ibn Sauda nastoji zamijeniti tradicionalnu pripovijest koju su uspostavili sljedbenici islamskog učenjaka iz 18. stoljeća Muhammada ibn Abdul-Wahhaba, čije je tumačenje islama favorizirao ibn Saud. Kritičari nedavnih reformi i nacionalističkog narativa saudijske vlade stoga kritiziraju te napore kao odvajanje saudijske države od njenog vjerskog identiteta I tradicije.
VEHABIJE PROTJERALE DJEČIJE LUTKE
Nravano, u islamskom svijetu su još svježa sjećanja na dane kada je pioslije svršetka hladnog rata vahabijska ideologija erutirala na svjetskoj sceni, prije svega u Afaganistanu gdje su studneti iz Medine, poznati kao Talibani, bili preuzeli vlast. Tad su pucali u Budine statue u Bamiyanu koji se nalazi oko 230 km sjeverozapadno od Kabula. Te 2001. godine Talibani su ih uništili usprkos protestima iz cijelog svijeta.
Potom su, kako se militantni vehabijski pokret širili prema Aziji i Afraci, porušeno na stotine islamskih objeka, posebno trubeta i džamija, koje su za vehabije bili simboli idolatrije, širka i novotarije (bid’ata). U vrijeme kada je ISIL bio preuzeo vojnu kontrolu nad Mosulom u Iraku, na primjer, vehbija su minirale mnogobrojne džamije i turbeta koja su bil stare nekoliko stoljeća. Nisu poštedili, naravno, ni antičke spomenike u sirijskom gradu Raka. Jedan vehabija je osuđen pred Međunarondim sudom pravde u Haagu zbog urbicida kojeg je počinio u u sjevrenoj Africi itd.
U Bosni I Hercegovini vehabije su gorljivi protivnici nadgrobnih spomenika (nišana) tako da se sumnja da su članovi ovog porketa bili počinioci takvih djela. Iako su takve pojave rijetke, oni u svojim propovjedima i dalje žestoko osuđuju turbeta kao i tradicionalna dovišta, poput Ajvatovice, kao vida primjese idolatrije u tradiciji Bosnaskih Muslimana. Posebno su kivni na vjernike koji svojoj djeci dozvoljavaju zabavu i igranje sa lutkama.
Još nema rekacija vehabijskih daija (propovjednika) na dešavanja u Saudijskoj Arabiji. Vjerovatno su svjesni da su ostavljeni na cjedilu i da više za svoju da’vu (misiju) ne mogu računati na izdašnu finansijsku podršku svojih vehabijskih mecena iz Saudijske Arabije.
No, iza ove ideologije ostalo je na stotine unesrećenih familija, bar stotinjak muslimanskih mladića iz Bosne, kako u zemlji tako i u inostranstvu, čami u zatvorima. Posebno je žalosna sudbina žena i djece zatočenih u logorima u Siriji i Iraku koji se još nisu vratili u BiH nakon prestanka rata.
Hoće li ikad iko odgovarati za to? Naravno, nisu samo odgovorne vajne daije koje i danas, posebno na društvenim mrežama propagiraju tu ideologiju, već cjelokupna vjerska elita.
(TBT, R.I.)