Piše: Almir Fatić, thebosniatimes.ba
Taberi i Ibn Kesir u svojim komentarima Kur'ana prenose stavove ranih autoriteta u tumačenju Kur'ana koji Allahov poziv vjernicima: O, vi koji vjerujete, čuvajte sebe i porodice svoje od Vatre tumače na više načina. Tako ovi komentatori bilježe da hazreti Alija veli da vjernici sebe i svoje porodice od Vatre čuvaju odgojem i znanjem. Ibn Abbas je, tumačeći navedene riječi, rekao da one znače: ”Pokoravajte se Allahu, čuvajte se griješenja i naređujte vašoj porodici zikrullah (sjećanje na Allaha, džellešanuhu) kako bi vas Allah spasio Vatre”. Mudžahid je ove riječi prokomentirao riječima: ”Bojte se Allaha i oporučujte vašim porodicama Bogobojaznost”. Katade i Dahhak su kazali: ”Naređujte članovima vaših porodica da budu pokorni Uzvišenom Allahu, zabranjujte im griješenje i neka budu istrajni u Allahovim propisima. To im naređujte i pomažite im u tome! Ako zapazite da griješe prema Allahu, odvratite ih od toga!” (Taberi, Džami'u l-bejan, 10/8108).
Ibn Kesir u nastavku svoga komentara veli da o značenju ovoga ajeta govori hadis koga prenose imam-i Ahmed, Ebu Davud i Tirmizi od Abdulmelika b. er-Rebi'a b. Sebrea, on od svoga oca, a on od svoga babe da je rekao: Rekao je Allahov Poslanik, alejhisselam: ”Naredite djetetu da obavlja namaz kad mu bude sedam godina, a kad navrši deset godina, i udarite ga zbog namaza!” Tirmizi kaže da je ovaj hadis hasen (dobar). Muslimanski pravnici, navodi dalje Ibn Kesir, smatraju da se isto odnosi i na dužnost posta kao vid vježbe ili prakse djetetu kako bi se ono naviklo, kada postane punoljetno, na istrajnost u ibadetu, pokornosti, ostavljanju griješenja i napuštanju onoga što je nevaljalo (Tefsiru l-Kur'ani l-‘azim, 4/502).
Mufessir Ševkani u svome tefsiru također navodi da je Mukatil b. Sulejman u vezi sa navedenim ajetom rekao: ”Čuvajte sebe i svoje porodice od ahiretske vatre lijepim odgojem!” A Katade i Mudžahid su, prema Ševkaniju, kazali: ”Čuvajte sebe svojim dobrim djelima, a vaše porodice vašim savjetima!” Potom mufessir Ševkani navodi riječi Ibn Džerira (Taberija) koji je rekao: ”Naša je dužnost da svoje evlade poučimo vjeri, dobru i odgoju, kao što je Uzvišeni rekao: Naredi čeljadi svojoj da obavlja namaz i ustraj u tome! te I opominji rodbinu svoju najbližu (Fethu l-Kadir, 1507).
Ismail Hakki u svome komentaru Kur'ana ističe da se porodica čuva odgojem i podučavanjem. Ovaj komentator još tvrdi da predmetni ajet ukazuje i na obavezu naređivanja dobra svojoj rodbini i bližnjima te citira sljedeći hadis u tom smislu: ”Smilovao se Allah čovjeku koji kaže: Porodico, čeljadi moja, vaši namazi, vaši zekjati, vaši siromasi, vaši jetimi i vaše komšije su vaša dužnost!” Ismail Hakki bilježi i jednu predaju u kojoj se veli da će na Sudnjem danu najžešće biti kažnjen onaj koji zanemari svoju porodicu (Ruhu l-bejan, 10/58).
Ukoliko bismo u jednoj rečenici sumirali iznesene komentatroske poglede u vezi sa predmetnim ajetom, onda možemo kazati da svoje porodice od vatri dunjaluka i Ahireta možemo sačuvati, uz Božiju pomoć i podršku, ibadetom, zikirom, odgojem i znanjem. Riječima čuvajte sebe i porodice svoje od Vatre Uzvišeni je posebno spomenuo ili izdvojio čovjekovu porodicu zato što je čovjek čuvar svoje porodice i prvenstveno će biti pitan za ono što mu je povjereno kao čuvaru ili pastiru. Dakako, tu se ne završava čovjekovo pozivanje na dobro i odvraćanja od zla, tj. ona se prelijeva i na našu rodbnu, naše komšije, siromahe itd. Ako je naša obaveza – a zaista jeste, na temelju Kur'ana i Sunneta – da vodimo računa o svojoj bližoj i daljoj rodbini te našim komšijama, onda možemo zamisliti koliko smo to obavezni prema svojoj porodici, svojoj čeljadi! Upravo u tome vidimo puni smisao riječi čuvajte sebe i porodice svoje, u kojima se izdvaja i naglašava porodica kao poseban emanet svakog muslimana. U tom kontekstu promatramo i razumijevamo zaključak Ismaila Hakkija da se u ovom ajetu može čitati i obaveza naređivanja dobra svojoj rodbini i bližnjima. Uostalom, i on sam nudi slično objašnjenje u svom komentaru i citira izjavu jednog sufije koji je o navedenom ajetu rekao:
”Očistite svoje duše od prljavštine ljubavi prema dunjaluku kako bi vaše porodice bili čestite slijedeći vaš primjer. Jer, ako vi želite dunjaluk, i oni će njime biti okupirani. Zaista, greška imāma je i greška onih koji za njima klanjaju!”
(TBT)