KOLUMNA
Donedavno mnogima nedostupan (zbog međunarodnih sankcija),
Iran se u ponovo vraća na svjetsku turističku mapu. Prema zvaničnim podacima,
više od šest miliona ljudi posjetilo je Iran u periodu od 21. marta 2016. do
20. marta 2017), što je 50 odsto više nego prethodne godine i tri puta više
nego u periodu od 2009/2010. godina
Piše: Borislav Korkodelović, thebosniatimes.ba
Porast broja posjetilaca uslijedio je poslije zaključenja
nuklearnog sporazuma u julu 2015. između Teherana i svjetskih sila što je
omogućilo ukidanje velikog dijela sankcija Iranu. Grupa novinara iz Srbije
imala je privilegiju da se upozna sa antičkim tajnama nekadašnje Persije, ali i
sa realnošću Islamske Republike Iran koja postaje sve uticajnija u regionu
Zapadne Azije i Bliskog istoka. Počev od petnaestomilionskog glavnog grada
Teherana okruženog 4.000 metara visokim planinama, preko Širaza (sinonim za umjetnost),
do Persepolisa, poznatog u starom svijetu kao “najbogatiji grad pod
suncem”, mogli smo da naslutimo nešto od kulture zemlje koja se može
pohvaliti tradicijom dugom 2.500 godina.
Moglo bi se reći da je ekspanzija turizma krenula i prije
potpisivanja nuklearnog sporazuma, odnosno dolaskom na vlast (2013. godine) usmjereno
konzervativnog predsjednika Hasana Rohanija. Iranski zvaničnici imaju plan da
ulaganjem 30 milijardi dolara u turističku privredu, do 2025. godine privuku
oko 20 miliona turista. Ulazne procedure su pojednostavljene, pa sada samo posjetioci
iz 11 zemalja nisu podobni za dobijanje viza po dolasku. Turisti iz Sjedinjenih
Američkih Država, Velike Britanije, Kanade i Francuske su na listi onih koji
moraju da nedjeljama ranije izvade vizu. To, međutim, nije zaustavilo veliki
talas rezervacija američkih turista zainteresovanih za putovanje u Iran. Tur
operateri kažu da je potražnja tako velika da užurbano dodaju nove polaske i
prodaju ih u rekordnom vremenu. Jer u Iranu se nalaze neki od najstarijih
spomenika kulture, među kojima je 19 sa liste svjetske baštine UNESCO.
Evropske aviokompanije, poput British Airwaysa i Lufthanse,
obnovile su direktne letove za Iran, a “najezda” turista nova je
šansa za lokalne, ali i inostrane biznismene, da se upuste u nove poslovne
poduhvate. To znači otvaranje velikog broja radnih mjesta u državi koja ima
problem sa visokom stopom nezaposlenosti, naročito mladih koji čine većinu od
80 miliona stanovnika. Administraciji predsjednika Rohanija, turizam je i način
da amortizuje pad cijene nafte zbog koga su drastično pali državni prihodi. Za
razliku od nekih zapadnih kompanija, koje oklijevaju da ulažu strahujući da bi
predsjednik SAD Donald Trump mogao da raskine nuklearni sporazum, međunarodni
hotelski lanci brzo dejstvuju kako bi zadovoljili potrebu za većim brojem soba.
Francuski Aco je prvi, 2015. godine, otvorio lanac hotela u Iranu, dok će
španska Melia otvoriti prvi hotel 2018. Rotona iz Ujedinjenih Arapskih Emirata
planira izgradnju hotela sljedeće godine i još tri do 2020. Izi hotelski lanac,
sa sjedištem u Velikoj Britaniji, u julu je potpisao sporazum za izgradnju
objekta sa 500 soba.
Iranskoj turističkoj industriji naruku ide stabilnost države
smještene u haotičnom regionu. Turisti izbjegavaju, zbog rata i talasa
terorističkih napada, mnoge dijelove Bliskog Istoka, prije svega Egipat i
Tunis. Ništa manje značajan nije ni podatak Svjetskog ekonomskog foruma (SEF),
da je Iran najjefitnija turistička destinacija u svijetu (u konkurenciji 141
države dobio je 66,6 poena). U Indeksu konkurentnosti za putovanja i turizam za
2017. konkurentnost se mjeri upoređivanjem troškova putovanje do i od odredišta
(cijene karata, takse, cijene benzina…) i onih koji se odnose na cijene smještaja
u turustičkim destinacijama (cijene usluga u hotelima). Među turistima se
izdvajaju mladi backpackeri iz Evrope i Azije, impresionirani iranskom
istorijom i kulturom. Statistika pokazuje da se Iran trenutno nalazi na 15.
mestu kada je reč o turističkim atrakcijama.
– Turizam je jedan od načina za upoznavanje kulturnog nasljeđa
neke zemlje. Iran je, inače, zemlja četiri godišnja doba, a možemo se pohvaliti
i velikim brojem drevnih gradova koji su privlačna turistička odredišta. Tu su
i turisti koji dolaze iz medicinskih razloga. Zahvaljujući dostignućima u
zdravstvu Iran je postao medicinsko čvorište. Ljudi iz zemalja regiona dolaze u
Iran radi korištenja zdravstvenih usluga čije su cijene veoma povoljne –
istakao je u razgovoru sa novinarima iz Srbije Hosein Entezami, pomoćnik
ministra kulture i islamskog usmjeravanja zadužen za informisanje.
(TBT, Danas)