ANALITIKA
Saudijska Arabija smijenila je s funkcije
hiljade imama u džamijama zbog radikalizma, potvrdio je ministar Al-Jubeir.
FOTO: Al-Jubeir (AP)
Svojom kontroverznom izjavom da je njegova
država otpustila hiljade imama iz službe zbog njihove navodne podrške
radikalizmu, saudijski ministar Adel al-Jubeir je širom otvorio vrata za
pitanje koje glasi: odriče li se Saudijska Arabija vehabijske ideologije kojoj
je država dala legitimitet?
Al-Jubeir je ovu iznenađujuću izjavu dao za
rusku televizijsku stanicu Russia 24, koju je potom prenijela ruska novinska
agencija TASS prije nekoliko dana. Tom prilikom je saopćio kako je njegova
država smijenila s funkcije hiljade imama u džamijama zbog radikalizma te da
država radi na modernizaciji svog obrazovnog sistema kako bi se isključila
mogućnost pogrešne interpretacije svetih tekstova.
Saudijski zvaničnik je obrazložio da ovakve
odluke dolaze u okviru borbe protiv radikalne ideologije.
“Nećemo dozvoliti nikome da širi
ideologiju mržnje, niti da finansira takvu vrstu ideologije ili terorizam. Naš
pristup u rješavanju ovog problema je vrlo strog”, izjavio je Al-Jubeir.
Izjave Al-Jubeira su izazvale široke polemike
na društvenim mrežama, pogotovo jer je ovo prvo saopćenje ovakve vrste te da
Saudijska Arabija nije ranije najavljivala bilo kakve planove za smjenjivanje
imama zbog toga što pozivaju radikalizmu i terorizmu.
Saudijski ataturkizam
Dok pojedini korisnici društvene mreže Twitter
pozdravljaju ovakvu odluku, što vide kao ispravljanje grešaka koje traju već
decenijama, drugi su ih opisali kao objavu rata konzervativnoj prirodi
saudijskog društva. Pojedini su u svojim komentarima uporedili dešavanja u
Saudijskoj Arabiji sa onim što je religiji učinio osnivač moderne turske države
Kemal Ataturk.
Međutim, analitičari povezuju ovu saudijsku
odluku sa saopćenjem američkog državnog sekretara Rexa Tillersona od prije
nekoliko sedmica da je Washington potpisao tajni sporazum sa Saudijskom
Arabijom o reviziji nastavnih programa koji opravdavaju “terorističku
ideologiju”.
Također, odluka je uslijedila nekoliko mjeseci
nakon suspenzije rada Odbora za naređivanje dobra i odvraćanje od zla te
ograničavanja uloge vjerske institucije u državi preko udara na brojne fetve
(pravne decizije) iza kojih su stajale saudijske vlasti decenijama. Među
najpoznatije slučajeve spada ukidanje fetve kojom se ženama zabranjuje vožnja automobila.
Odluka o smjeni vjerskih učenjaka donesena je
usred velikih promjena koje se dešavaju u saudijskom društvu, o čemu govori i
ublažavanje ograničenja za organiziranje muzičkih proslava. Ranije su takva
dešavanja bila zatvorenog tipa, ali se to sada promijenilo, u smislu da se
organiziraju javne proslave na kojima dolazi do miješanja muškaraca i žena, što
se kosi sa saudijskim običajima. To najbolje ilustrira primjer proslave
Nacionalnog dana Saudijske Arabije od prošlog mjeseca nakon čega su uslijedile
burne reakcije na društvenim mrežama koje ni danas nisu prestale.
Uporedo s pričom o smjeni vjerskih službenika
nastavlja se provođenje kampanje hapšenja na desetine muslimanskih
propovjednika koji uglavnom promoviraju umjerene reformističke ideje i odbacuju
radikalizam. Pojedini propovjednici koje su saudijske vlasti uhapsile obično su
bili izloženi napadima vjerskih službenika bliskih vladajućim strukturama.
Odgovornost za radikalizam
U vrijeme kada Al-Jubeir pokušava plasirati
ovu odluku kao potvrdu odlučnog usmjerenja njegove države da se suprotstavi
onome što naziva terorizam i radikalizam, postoje i oni koji ovo vide kao
priznanje da je njegova država davala podršku “radikalnim idejama” i
širila ih ne samo u Saudiji, već i u različitim djelovima svijeta preko centara
i propovjednika koje je finansirala upravo Saudijska Arabija.
Časopis Wall Street Journal je objavio u
avgustu da Saudijska Arabija troši blizu četiri milijarde dolara godišnje za
širenje vehabijskog učenja u svijetu, ukazujući time na desetine centara
vezanih za saudijske ambasade na svim kontinetima.
S druge strane, stručnjak za međunarodno pravo
Anwar Malik smatra da Al-Jubeirova izjava govori o odlučnosti Saudijske Arabije
u borbi protiv radikalnih ideja. U Al Jazeerinom programu “Ma wara
al-khabar”, koja je emitirana u utorak navečer, izjavio je da Al-Jubeirova
informacija o otpuštanju hiljada vjerskih službenika ne predstavlja veliki broj
u državi koja ima blizu stotinu hiljada džamija, gdje radi na stotine hiljada
propovjednika.
Međutim, saudijski opozicionar Yahya Assiri
smatra da su izjave prvog čovjeka saudijske diplomatije jednake priznanju da je
njegova država odgovorna za radikalizam i terorizam, posebno kada se radi o
vjerskim službenicima i propovjednicima koje su saudijske vlasti postavljale na
te funkcije, isplaćivale im plate, pa čak im pripremale i govore za redovnu
sedmičnu molitvu petkom.
Assiri je u istom tom programu optužio Rijad
da nastavlja “trgovinu terorizmom”, kako je to opisao.
“Bolno je znati da je narod uvijek žrtva.
Kada saudijske vlasti pokušavaju promovirati sebe ili se predstaviti svijetu,
onda govore da su oni čuvari mira a svoj narod opisuju kao teroriste i
radikale. Poznato je da ovaj terorizam dolazi od vladajućih struktura, njihovih
ideja i provođenja represije, ubistava i hapšenja koja saudijske vlasti
nastavljaju provoditi protiv svih onih koji govore suprotno njihovom
mišljenju”, izjavio je Assiri.
Stanje zbunjenosti
Dr. Ahmad al-Raysuni, zamjenik predsjednika
Svjetske asocijacije muslimanskih učenjaka, smatra da Saudijska Arabija prolazi
“kroz stanje totalne zbunjenosti u svojoj unutrašnjoj i vanjskoj
politici”.
Al-Raysuni je za Al Jazeeru rekao da se ta
konfuzija očituje u “donošenju odluka, politika i tajnih planova, jer se
to nikada ne pojašnjava niti se javnost priprema za njih”. Smatra da
ovakve odluke dolaze u skladu s izjavama ambasadora Emirata u Washingtonu
Yousefa Al Otaiba da države koje su uvele blokadu Kataru rade na tranziciji
svojih društava prema sekularnom uređenju.
Također je rekao kako je otpuštanje
“vojske vjerskih službenika” i optužbe da su oni dugi niz godina
promovirali radikalizam i terorizam zapravo “indirektno priznanje da je
Kraljevina okupila vojsku radikala koji dominiraju u obrazovnom sistemu,
formiraju mentalitet i izvoze to islamskom svijetu”. Stoga Al-Raysuni
postavlja pitanje da li će se Kraljevina izvinuti svijetu za sve gubitke koje
je prouzrokovala ova ideologija.
Posmatrači se slažu da je proces duboke
transformacije koji je Saudija otpočela u svojoj unutrašnjoj i vanjskoj
politici usko vezan za ono o čemu govore zapadni mediji kada se radi o skorom
prenošenju vlasti sa kralja Selmana bin Abdul Aziza na njegovog sina, princa
Mohameda bin Salmana.
(TBT, Al Jazeera)