EVROPA
Jedna od rijetkih ženskih predstavnica
zlatne generacije ‘Praške škole’ i dobitnica nagrade Maverick na festivalu u
Motovunu, u ekskluzivnom razgovoru za Nacional govori o filmskoj i disidentskoj
karijeri, kao i o političkoj situaciji u rodnoj Poljskoj
FOTO: Holland (Wojciech Nekanda Trepka /
Agencja Gazeta)
Ovogodišnju nagradu Maverick Motovun Film
Festivala, namijenjenu autorima koji slobodnim duhom i inovativnošću šire
granice filmskog izričaja i ostaju dosljedni sebi, unatoč svim životnim,
političkim i profesionalnim preprekama, ove je godine dobila poljska
redateljica Agnieszka Holland. Jedna od rijetkih ženskih predstavnica zlatne
generacije “praške škole” s kraja šezdesetih, studirala je s Rajkom Grlićem i
Goranom Karanovićem i ostalim režiserima s područja bivše Jugoslavije. Ta
proslavljena filmska i televizijska redateljica i scenaristica najpoznatija je
po svom političkom doprinosu poljskoj, ali i svjetskoj kinematografiji. Kao
osviještena aktivistica koja se borila za veće slobode i ljudska prava u
tadašnjem komunističkom režimu, pripadala je tzv. kinematografiji moralne
zabrinutosti, čija je tipična značajka bila dokumentaristički realizam.
Surađivala je s filmskim velikanima kao što su Krzysztof Zanussi, Andrzej Wayda
i Krzysztof Kieślowski. Zbog restriktivnog tzv. Vojnog zakona koji je donesen
1981., bila je prisiljena emigrirati iz Poljske koja joj je zabranila filmski
rad. Postala je politička disidentica iako joj to, prema vlastitim riječima,
nije bila namjera. Nakon godina provedenih u Francuskoj, gdje je snimila niz
filmova, kao i u Hollywoodu, u svojim šezdesetim godinama okrenula se
televiziji i izgradila novu karijeru sudjelujući u projektima HBO-a, Netflixa i
NBC-a, poput serija “Žica” ili “Kuća od karata”…
(TBT)