TEME
Prema pojedinim procjenama, oko 1000 žena godišnje pobjegne
iz saudijske kraljevine, dok mnogo veći broj prelazi iz konzervativnog Rijada u
nešto liberalniju Džedu
FOTO: (Reuters)
Može li Saudijska Arabija da zadrži žene? Nedavno imenovanje
pripadnica ljepšeg pola na direktorska mjesta u pojedinim bankama, kao i na
čelo državne berze, uliva nadu saudijskim ženama da mogu da ostvare zapaženu
karijeru. Ipak, druga životna ograničenja ostaju tako rigorozna da pojedine
dame u tajnosti napuštaju svoju domovinu.
Neke to čine tokom porodičnih putovanja u inostranstvo. Neke
odu na Zapad da studiraju da bi na kraju tamo trajno i ostale. Druge traže
inostranog bračnog partnera preko interneta.
Egzodusu žena doprinosi i lokalni zakon o starateljstvu.
Iako u svijetu nije poznat kao famozna zabrana ženama da voze, ovaj akt u
mnogome ograničava njihovo kretanje. Ženskim osobama je potreban muški
„staratelj“ kako bi mogle da obave niz naizgled redovnih poslova, od
pribavljanja lične karte i zdravstvene legitimacije, do odlaska u inostranstvo.
Ulogu staratelja igra otac, a kasnije muž. Ukoliko obojicu
zadesi smrtni slučaj, dužnost prelazi na najbližeg muškog rođaka. Nekada je riječ
o maloljetnom licu, jer se muškarci smatraju poslovno sposobnim od ulaska u
pubertet, dok se žena tretira kao maloljetnik tokom čitavog njenog života.
Iman, menadžerka u
jednoj saudijskoj bolnici, pod starateljstvom je svog upola mlađeg brata. On
joj dopušta da radi, ali ubira najveći dio njene zarade. Iman se žali da je
tretira nedostojno, dok njen novac troši na drogu i prostituciju. Bivši muž joj
ne dozvoljava da vidi svoju djecu, a brat da nastavi obrazovanje u Evropi.
Stalno je suočena s prijetnjom batina.
Pokušala je da na sudu starateljstvo prenese na starijeg,
odgovornijeg brata, ali ju je sudija odbio, ocjenjujući njen slučaj dok je
istovremeno razgovarao telefonom. Ni socijalne službe nisu nikakva utjeha, jer
njihovi hosteli za zlostavljane žene izgledaju kao najgori ženski zatvori.
FOTO: (AP)
Procjene o broju „odbjeglih djevojaka“, kako glasi zvanično korišten
termin u Saudijskoj Arabiji, nemoguće je precizno utvrditi, ali je sigurno da
je u porastu. Prema pojedinim procjenama, oko 1000 žena godišnje pobjegne iz
saudijske kraljevine, dok mnogo veći broj prelazi iz konzervativnog Rijada u
nešto liberalniju Džedu.
Pojedini saudijski stručnjaci smatraju da zakoni o
starateljstvu nad ženama svoje porijeklo ne nalaze u islamskoj, već
predmuslimanskoj beduinskoj tradiciji. Samog Muhameda je sponzorisala njegova
bogata prva žena. Druge njegove supruge slobodno su se i samostalno kretale
između Meke i Medine. Islam je žene oslobađao od strogih tribalnih običaja, a
ne obrnuto. Ipak, oni koji se usude da ovakva tumačenja iznesu javno, nerijetko
završe iza rešetaka.
Ekonomisti tvrde da postojeće društveno ustrojenje unazađuje
saudijsku ekonomiju. Preko četvrtine studenata koji odu u inostranstvo čine
žene. Od njih se mnoge nikada ne vrate, birajući liberalnije islamske države,
poput Emirata, da u njima nastave poslovne karijere.
Paradoksalno, među najvatrenijim pristalicama postojećeg
porodičnog zakonodavstva ima mnogo žena. Uprkos
snažnoj kampanji na društvenim mrežama, inicijativa za ukidanje
starateljstva nad odraslim ženama sakupila je svega 14.000 potpisa.
Uzmi ili ostavi
Saudijski lideri uvažavaju potrebu da se država učini
podobnijim mjestom za žene. Već sada, na univerzitetima u Saudijskoj Arabiji
ima više ženskih nego muških studenata. Iako je odobrenje, a narijetko i
fizičko prisustvo muža neophodno da bi žena pristupila razgovoru za posao, od
2012. godine ovo ne važi za četiri zanimanja, uključujući prodavačice, kuhare i
radnike u zabavištima.
U skupljim prodavnicama, mogu se vidjeti žene koje prodaju
kozmetiku, pa čak i nanose uzorke parfema na kožu muških mušterija. Slobodoumni
muškarci imaju mogućnost da svojim suprugama daju petogodišnju dozvolu za
kretanje bez nadzora. I pravila odijevanja se polako opuštaju. Burkama se pored
crne dodaju i druge nijanse.
Ipak, mnoge žene i dalje ostaju frustrirane. Na društvenim
mrežama, hit postaju fotografije djevojaka koje voze motocikle, kao i slika
žene koja s flašom viskija u ruci igra na krovu automobila. Jedna ženska pop
grupa, odjevena u tradicionalnu crnu odjeću, pjeva protestne pesme sa skatebordova,
rolera, i drugih sprava s točkovima koje im je zabranjeno da koriste.
Ukoliko se sistem ne prilagodi ovim trendovima, upozoravaju
sociolozi, mogao bi da se uruši. Za početak, pravosudni sistem mora da se
obračuna s nasilnim muškarcima koji nisu pogodni da budu staratelji. Što se
Iman tiče, reforme već uveliko kasne.
(TBT, Economist, Newsweek.rs)