
Pismo ambasadora SAD Michaele Murphy i šefa Delegacije EU u BiH Johanna Sattlera o davanju bh aerodroma pod koncesiju pustilo je samo još jednog duha iz boce u bh havu. Iako je oficielna bh politika šutila, na ovu temu gotovo mjesec dana, prvi se oglasio državni ministar komunikacija i prpmeta Edin Forto i podržao ovu inicijativu Murphyja i Sattlera.
MAZNI PARE GLUPIM BOSANCIMA
No, ovo bi, po svemu sudeći i informacijama s kojima raspolažemo, samo mogao biti početak bosanskog tornada na beha nebu ili revolucije koja je već počela, kako tvrdi ministar Edin Forto. Samo, moglo bi se lako desiti da ta Fortina revolucija proguta svoju djecu, a tornado ih usisa i izbaci na političko đubrište.
I u havi, i u zraku, a pogotovo vazduhu, iako svi mudro još šute, formira se veliki aferaški vrtlog. Ideja o gradnji aerodroma u Bihaću, još je, uglavnom ideja, jer samo još novac fali. Istina, od samog početka svi ko se iole razumiju u ovakve investicije, upozoravali su aktulne vlasti da je to veliki promašaj, kao i gradnja aerodrom u Visokom. Prvo, zbog opravdanosti ove milionske investicije jer cjelokupna regija, osim USK, uključujući dio Hrvatske i područja RS nema dovoljan broj putnika za takav aerodrom. Potom, ko će finansirati ovaj aerodrom. USK sigurno nema tolika sredstva, jer je iz prakse uočljivo da jedva izlazi na kraj i sa omanjim izbjegličkim centrom. Kada se već krenulo u ovu avanturu moglo je sve jeftinije biti da se aerodrom gradi na obližnjoj Žegravi, gdje već postoji aerodromska pista. Zbog svega ovog stručnjaci vele da će ovo biti bihački Obrovac.
Nova CRO oluja lako bi mogla nekoga iz bh vlati odpuhati u zatvor?! Ni poslije 20 godinaBosna i Hercegovina još ne konrolira u potpunosti svoje nebo! Četvrtinu beha neba, dio Krajine i Hercegovine i dalje kontroliraju Hrvati, odnosno kontrola letenje iz Zagreba. Kada je prije dvije godine vraćana kontrola visokog neba BiH neko iz bh vlasti potpisao je saglasnost da Hrvati i dalje vrše kontrolu četvrtinu beha neba. KO??? Još se vodi istraga, ali to je mogao samo neko iz Vijeća ministara BiH ili neke njihove agencije. Uglavnom BiH i dalje godišnje manje inkasira gotovo 7 miliona KM! Navodno opravdanje je uzak koridor između Slovenije i Bosne i Hercegovine za rad kontrole letenja iz Zagreba. Objašnjenje za budale?! Ako je stvarno tako, zašto se onda nisu Slovenci i Hrvati dogovorili. Ionako su obje zemlje članice EU. Ovako ispada lakše je oteti lovu glupim Bosancima kad u Sarajevu imaju svoje satelite za šaku eura. Pa zar nije više dosta sabura i merhametli politike? Hrvati su milijardu inkasirali od beha neba od rata pa na ovamo. Sada mrvice plaćaju za vodu iz Livna za svoju šibensku centralu. Srbija milijarde duguje BiH za rad dvije hidrocentrale na Drini i potopljeno zemljište. Crnoj Gori je poklonjena Sutorina.Do kada više? Nije li krajnje vrijeme da politički glodavci i skakavci nešto daju državi, umjesto što joj glođu teritoriju i pare.
U Trebinju se već zakotrljala afera oko aerodroma. Milioni su otišli, a još nije zakopana ni jedna lopata. Aerodrom je uknjižen, a zemljište je uglavnom u privatnom posjedu. Zbog ovog aerodroma već protestiraju vlasti iz Hrvatske i Crne Gore, a i veliko je pitanje hoće li Vijeće ministara BiH dati saglasnost za gradnju ako vlasnik tog aerodroma bude Srbija, jer sve tri strane tvrde da je to buduća ruska baza?!
MAMAC ZA NAIVNE
No, vratimo se priči s početka – koncesiji. Odmah na startu priča da niskobudžetne kompanije odlaze iz Bosne i Hercegovine zbog taksi od tri marke po odlazećem putniku je ubleha. Tu taksu nisu plaćale kompanije, već putnici. Prevara su i jeftine karte, jer se na svakom letu prodaje 5-10 jeftinih karata, a ostali putnici plaćaju punu cijenu karata. Odlazak iz BiH motiviran je općom jagmom za destinacije na svjetskom tržištu. Jednostavno, trenutno je puno više potreba za letovima od mogućnosti i kapaciteta avio prevoznika. U svoj ovoj gunguli stiglo je i pismo ambasadora. Cilj je jasan i oni ga i ne kriju, svjetskim zrakoplovnim korporacijama namaknuti novi posao i milione. Meta je sarajevski aerodrom, a Tuzla, Mostar i Banja Luka samo su mamac za naivne. Ko će ulagati u gubitaše ili mostarski aerodrom koji mjesečno ima tridesetak putnika. Sarajevski aerodrom, gdje direktoruje Željkov Alen Bajić, je atraktivan jer su nedano uloženi milioni u proširenje i modernizaciju aerodromske zgrade, a uskoro počinju radovi na produženju od 500 m poletno-sletne staze. Osim toga, već je najavljena i gradnja tranvajske pruge do sarajevske pristanišne luke. Znači, budući koncesionar bi imao minimalna ulaganja ukoliko ne dođe do enormnog porasta putnika.
Već je krenula nova šarena laža o opravdanosti ove koncesije kao nekad i one o blagostanju bh radničke klase nakon privatizacije, silnim novim radnim mjestima nakon uvođenja PDV-a… Sada u Bosni i Herecegovini gotovo i nema radnika, a PDV je otvorio nova radna mjesta u Njemačkoj, Austriji, Sloveniji… Uostalom, državna infra struktura se ne prodaje, niti daje pod koncesije. Uveliko se već navodi pozitivan primjer aerodroma u Tirani, ali se ne pominju već sada vidljivi promašaji francuskih koncesija beogradskog i zagrebačkog, te njemačke koncesije ljubljanskog aerodroma. Ako su to tako sjajni poslovni potezi, zašto na koncesionarski bubanj nisu otišli aerodromi u Frankfurtu, Rimu, Beču, Londonu, Parizu…? Ovi poslovni potezi, očito, namijenjeni su banana državama?!! A kod nas ni banane da sazriju?! Nije li uspješniji i mudriji poslovni potez napraviti međunarodni tim za lobiranje i skautiziranje avio kompanija za otvaranje novih avio linija prema bh aerodromima. Naravno, uz stimuliranje takvih kompanija od privrede i beha vlada. Nije li krajnje vrijeme da ova država počne ulagati novac u nešto isplativo i profitabilno, a ne promašene investicije – političare.
(TBT, K. M.)