Piše: Almir Fatić, thebosniatimes.ba
Ograničeni gajb
Kada se u Kur'anu govori o gajbu, zapažamo da se spominju dvije njegove vrste koje se mogu imenovati kao: a) ograničeni gajb i b) apsolutni gajb. Prvu vrstu gajba možemo promatrati kroz dvije perspektive: 1) ograničeni gajb u odnosu na prošlost i 2) ograničeni gajb u odnosu na savremenike Muhammeda, a.s. Kada je u pitanju prva perspektiva, tu mislimo na sve ono o čemu Kur'an govori u svojim kazivanjima o vjerovjesnicima, a čemu Muhammed, a.s., nije bio svjedok. Ovdje ubrajamo npr.: kazivanje o Ademu, a.s., i njegov izlazak iz Dženneta, kazivanje o Ademovim, a.s., sinovima kad su zaklali kurban, kazivanje o Nuhu, a.s., i potopu (tufan), kazivanje o Hudu, a.s., i njegovom narodu Ad, kazivanje o Ibrahimu, a.s., i njegovoj gradnji Kabe, o Jusufu, a.s., i njegovoj ustrajnosti, o Ejubu, a.s., i njegovom iskušenju, o Zulkarnejnu i njegovim osvajanjima… Uzvišeni Allah je Taj koji je obavijestio Svoga Poslanika, a time i nas, o ovim događajima, tj. otkrio njemu i nama nešto od toga gajba: Ti nisi bio na zapadnoj strani kada smo dali Musau naredbu (el-Kasas, 44); Ti nisi bio među njima kada su oni pobacali pera svoja da bi vidjeli koji će se o Merjemi brinuti (Ali ‘Imran 44), i dr.
Kada je u pitanju ograničeni gajb koji se odnosi(o) na savremenike Muhammeda, a.s., mislimo na sljedeće kur'anske obavijesti koje su se obistinile još u Poslanikovo, a.s., vrijeme:
- obavijest o porazu Kurejšija na Bedru: Poražen će skup biti, a oni će se u bijeg dati! (el-Kamer, 45) – a što se desilo na dan Bedra i na dan oslobađanja Mekke, a sura el-Kamer bila je objavljena već u Mekki;
- obavijest o tome da će Ebu Leheb umrijeti kao nevjernik (sura Leheb), što se, doista, dogodilo. Ova sura je objavljena za vrijeme Ebu Lehebova života i, teoretski govoreći, on je mogao primiti islam, kao što su to učinili i drugi ljuti neprijatelji islama poput Halida b. Velida, Amra b. el-Asa i dr., ali se to nije desilo;
- obavijest o porazu Perzijanaca i pobjedi Bizantinaca: Pobijeđeni su Bizantinci / u najbližoj zemlji, ali oni će, poslije poraza svoga, sigurno pobijediti / za nekoliko godina (er-Rum, 2-4). – Ovdje imamo izvješće da će Bizantinci kasnije pobijediti Perzijance, što se Naime, vjernici su se radovali pobjedi Bizantinaca nad Perzijancima, jer su Bizantinci sljedbenici Knjige te su zbog toga bliže islamu. A nevjernici Kurejša su se radovali pobjedi Perzijanaca nad Bizantincima, jer Perzijanci nisu bili sljedbenici Knjige te su zbog toga bliže bili njima. Kada su se nevjernici tome obradovali, izišao im je Ebu Bekr es-Siddik, r.a., i rekao im: ”Naš Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, nas je obavijestio od Uzvišenog Allaha da će Perzijanci biti pobijeđeni” (Ibn Džuzejj, Teshil, 3/120);
- obavijest o tome da Muhammedu, a.s., muška djeca neće dostići zrelost: Muhammed nije otac nijednom od vaših ljudi (el-Ahzab, 40). – Dakle, ovaj ajet sadrži obavijest o gajbu, tj. o tome da Muhammed, a.s., neće biti ”otac nijednom od ljudi”, što se obistinilo jer su njegovi sinovi Ibrahim, Kasim i Tahir umrli još kao djeca.
Ovi kao i drugi primjeri za gajb u odnosu na savremenike Muhammeda, a.s., dati su, a Allah najbolje zna, da bi se svi oni, i vjernici i nevjernici, u vrijeme objavljivanja Kur'ana čvrsto uvjerili da je on, Kur'an, istina od Gospodara svjetova. Zato i kažemo da je ovdje riječ o ograničenom gajbu koji je važio za određeno vrijeme, odnosno kojeg je Uzvišeni Allah otkrio i obistinio svim ljudima koji razmišljaju – tada i sada.
Također, u ovu vrstu gajba možemo ubrojati i kur'anske obavijesti o činjenicama koje su se, iz ljudske perspektive, obistinile u novije vrijeme ili će se, pak, tek obistiniti, npr.:
- širenje svemira: Mi smo nebo moći Svojoj sazdali, a Mi ga, uistinu, širimo (ez-Zarijat, 47);
- okretanje Zemlje i kretanje Sunca: I ti vidiš planine i misliš da su nepomične, a one promiču kao što promiču oblaci (en-Neml, 88); I Sunce se kreće do svoje određene granice (Ja sin, 38);
- tri stadija bebe u maternici: On vas stvara u utrobama matera vaših, dajući vam likove, jedan za drugim, u tri tmine (ez-Zumer, 6);
- identifikacioni otisak prstiju: …Mi možemo stvoriti jagodice prsta njegovih ponovo (el-Kijame, 4);
- stvaranje u parovima: Neka je hvaljen Onaj koji u svemu stvara parove: u onome što iz zemlje niče, u njima samima i u onome što oni ne znaju! (Ja Sin, 36).
Mogu se navesti i brojni drugi primjeri ”nepoznatih” stvari u vrijeme objavljivanja Kur'ana, a koje su ljudi danas, zahvaljujući razvoju nauke i tehnike, u stanju bolje i dublje razumjeti. Danas je izrazito aktualno tzv. naučno tumačenje Kur'ana i pojavljuje se sve više studija i knjiga u kojima se brojni kur'anski ajeti anticipatorski promatraju u odnosu na mnoga otkrića moderne znanosti. I na našem jeziku, posljednjih godina, pojavio se zapažen broj knjiga na tom polju (v. npr.: Hišam al-Abdullah, Znanost i fenomeni Kur'ana, El-Kalem, Sarajevo, 2002; Caner Taslaman, Kur'an: nenadmašni fenomen, treće izdanje, Sarajevo, 2011).
Apsolutni gajb
Pored, kako smo ga nazvali, ograničenoga gajba koji je, shodno Allahovoj milosti i mudrosti, otkriven u spoznajnom smislu svim ljudima, postoji i apsolutni gajb, koji, kao takav, ostaje za sva vremena, koga niko ne zna osim Uzvišenog Allaha, a Koji nešto od tog gajba otkriva Svojim odabranim robovima. To se dokazuje sljedećim kur'anskim ajetima:
Allah vama neće otkriti ono što je skriveno (gajb), već On odabire onoga od poslanika Svojih koga hoće! (Ali ‘Imran, 179); Kod Njega su ključevi gajba (el-En'am, 59); Poznavalac skrivenog, a On ne otkriva Svoj gajb nikome, / osim onome koga On odabere za poslanika (el-Džinn, 26-27).
Dakle, ovdje je riječ o apsolutnom gajbu čiji su ”ključevi” kod Uzvišenog Allaha. U ovu vrstu apsolutnog gajba, pored onog navedenog u 34. ajetu sure Lukman, ubrajamo npr. kur'anske obavijesti o Sudnjem danu, Ahiretu, sudbini, momentu smrti, proživljenju, suštini ljudske duše i mnogo toga drugoga. Drugim riječima, ovo je gajb koji se, iz ljudske pozicije, odnosi i na prošlost, sadašnjost i budućnost, tj. na sve ono što jeste gajb u punom smislu te riječi, a o čemu nas izvještavaju Kur'an i Hadis. Podrobnija tumačenje spomenutih ajeta mogu se naći u komentarima Kur'ana, a ovdje ćemo tek sumarno naglasiti slijedeće:
- jedino Uzvišeni Allah zna gajb (neviđeno, skriveno, tajno);
- poslanici nisu znali gajb, osim onoliko o njemu koliko im je otkrio Uzvišeni Allah. Vjerovjesnik,s., je rekao: ”Ja ne znam gajb, osim onoga što me Allah pouči”;
- Vjerovjesnik,s., je izvještavao o nekim gajb stvarima koje mu je otkrio njegov Gospodar, i to se ubraja u njegove mu'džize (nadnaravna djela); npr. Poslanik, a.s., je obavijestio o: pogibiji nevjernika na Bedru; o nekim ashabima da će biti džennetlije; o hulefa'i rašidinima poslije njega; o tome da će njegova kćerka Fatima, r.a., prva od ehl-i bejta preseliti na Ahiret poslije njegovog preseljenja; o pojavi Uvejsa Karanija; o šehidskoj smrti Omera i Osmana; o osvajanju Misira i Kostantinopolisa, o predznacima Sudnjeg dana, itd. (opširnije v. u: ‘Abdulganijj Nabilsi, El-Lu'lu’ l-meknun fi hukmi l-ihbari ‘amma sejekun, 60-104);
- Uzvišeni Allah podučava o nekim gajb stvarima i Svoje iskrene i dobre robove, evlije, koji su istinski nasljednici Božijih poslanika. Ševkani veli: ”Nema zapreke tome da neki odličnici iz ovog ummeta budu obaviješteni o nekim gajb stvarima koje je Uzvišeni Allah otkrio Svome Poslaniku, a Poslanik otkrio nekima iz svoga ummeta, a ovi, opet, onima poslije njih. I to se ubraja u keramete dobrih ljudi… (Fethu l-Kadir, 1543). Mnoge su vjerodostojne predaje koje ovo potvrđuju, npr.: Alija, r.a., je obavijestio o smutnjama koje će se pojaviti; Osman, r.a., je obavijestio o danu svoga ubistva; Ka'b je obavijestio Omera, r.a., o njegovim svojstvima u Tevratu i da će osvojiti Šam; Zuhri je obavijestio o vladavini Omejevića; Sujuti je obavijestio o ulasku Osmanlija u Egipat, itd.;
- izvještavanja o gajb stvarima od strane vračara, astrologa i njima sličnih je nagađanje ili pretpostavka, a ne sigurno znanje, odnosno to nije znanje gajba;
- kao što se u znanje o gajbu ne ubraja ni vremenska prognoza koja se temelji na pretpostavci i praćenju kosmičkih pojava; slično tome je kada, npr., iza brda ugledamo dim pa na osnovu njega zaključujemo o postojanju vatre.
(TBT)