Slavenka Drakulić jedna je od prvih žena s ovih prostora koje su uvele feminizam u javni diskurs. Proces se intenzivirao osnivanjem grupe “Žena i društvo”, koja se smatra prvom feminističkom grupom u nezapadnom svijetu i koja je bila poligon za promoviranje feminističke misli u jugoslavenskom prostoru.
U svojim novinskim tekstovima i esejima Drakulić je tematizirala položaj žene u ondašnjem društvu, pogubnost rodne nejednakosti, seksizam začahuren u lijepe riječi, odgojne metode koje perpetuiraju patrijarhalno stanje uma, dok se i njezina književna djela većinski bave upravo ženom i ženskim tijelom.
Hrabro i dovitljivo je polemizirala s muškim kolegama, a jedan od novinara kojeg je najoštrije kritizirala, Veselko Tenžera, napisao joj je predgovor za knjigu. Antifeminističke reakcije na svoj i feminizam svojih kolegica nazivala je mudologijom, izrazom sastavljenim od riječi muda (muške spolne žlijezde) te logos (zakon). Njezine kolumne naposljetku su objedinjene u sad već kultnu knjigu “Smrtni grijesi feminizma” te objavljeni u biblioteci &td.
Prvi tekst napisan u ovoj knjizi datira iz 1979., a u Frakturinu izdanju, koje dolazi 36 godina kasnije, i mnoštvo je autoričinih kasnijih tekstova. Reizdanje “Smrtnih grijeha feminizma” dolazi uoči prvog izdanja festivala “Feminizam je za sve”, 8. ožujka, na kojem će, među ostalim, nastupiti i Slavenka Drakulić.
„Feminizam se s pravom doživljava opasnim, jer i jest opasan za patrijarhalnu kulturu, koja žene doživljava kao ‘“drugi spol’”, ustvrdila je Slavenka Drakulić u svom intervjuu datom zagrebačkom portalu Express.“Ako feministkinje zahtijevaju jednaka prava, poštovanje, uvažavanje, mogućnost odlučivanja o svome tijelu itd., naravno da se tradicionalistička kultura pod utjecajem ccrkve tome opire na sve moguće načine. Preko medija, oglašavanja konzervativnih udruženja, s oltara, guranjem zakona i referenduma. Odatle i predrasude prema ženama koje se izjašnjavaju kao feministkinje jer ne pristaju na postojeće stanje u društvu.
Mlade žene misle da je feminizma suvišan jer su sva ženska prava već izborena i tek kasnije, kad se nađu u situaciji da traže posao pa prednost ima muškarac, kad vide da su manje plaćene od kolege, da imaju problema s pobačajem i sl., shvate da su diskriminirane čak i kad je zakon na njihovoj strani. Upravo je Gloria Steinem rekla da, što su žene starije, to postaju radikalnije. Mlade žene rođene nakon 1989. još uvijek imaju prava koja su ostvarena u socijalizmu, no i ta prava postaju sve više upitna, pogotovo pravo na pobačaj“, dodala je Drakulić.
Na pitanje kakav danas ljudi imaju odnos prema svome tijelu i hoće li se ljudi zasititi tolike količine ‘„tjelesnosti’“, Drakulić je odgovrila:
„Radi se o vrijednosnom sistemu koji favorizira mladost, izgled, zdravlje, efikasnost i sl. Čovjek mora investirati u svoj imidžage, u svoju sliku, koja je daleko važnija od sadržaja. Pa su tako cijele industrije usmjerene održavanju dobrog izgleda, i to ne više samo žena nego i muškaraca. Naravno da starijima tu nema mjesta, odnosno pokazati koliko imaš godina doživljava se kao nepristojnost. Novac je postao vrhunska vrijednost i nešto čemu svi streme, opći ideal, to više nisu obrazovanje i znanje uopće, kao do, recimo, prije pedesetak godina. U međuvremenu je, pod utjecajem razvoja tehnologije, došlo do promjene kulturne paradigme: još donedavno osnova zapadnoeuropske kulture bila je riječ, dok je sada zavladala slika. To uzrokuje čitav niz dubokih posljedica, a njegovanje imidžaagea je samo je jedna od njih. (…)
Danas se s tim oklijeva prvenstveno zbog pritiska crkve i crkvi bliskih konzervativnih krugova bliskih crkvi, bez obzira na to što je ovo sekularna država. Nije uveden ni građanski odgoj, koji bi barem djelomično mogao pokriti ovu temu. Škola nije mjesto na kojem učenici stječu znanje i uče razmišljati, nego biti poslušni i vjerovati. Bojim se da je ovaj pristup obrazovanju vrlo arhaičan, pa i štetan. Istina je da je seksualnost svugdje oko nas i da dominira u kulturi slike. A dostupnost interneta polemike oko seksualnomg odgojua i ‘“podobnoje’” literaturie svakom učeniku čini još apsurdnijioma. Ukratko, kad se seksualni odgoj prepusti internetu, teško je zamisliti kakvi sve mogu biti rezultati. Poštovanje žene svakako ne“.
(TBT)