Hrvatske autoceste vjerojatno će poništiti 380 miliona kuna vrijedan natječaj za gradnju poddionice Beli Manastir – most Drava na autocesti A5 Beli Manastir – Osijek – Svilaj. Razlog za takvu odluku je odustajanje tvrtke Integral inženjering iz Laktaša (BiH) od toga posla. Na nadmetanje za gradnju te poddionice na hrvatskom dijelu koridora 5c stigle su tri ponude.
Od toga je samo Integralova bila u okviru procijenjene vrijednosti radova. Tvrtka iz Bosne i Hercegovine ponudila je da će tih 17,5 kilometara autoceste sagraditi za 359,1 milion kuna. Vrijednost ponude kineske kompanije Sinohydro Corporation iznosi 416,1 milion kuna dok je zajednica ponuditelja Osijek-Koteksa, Gravije, Cestorada i PZC-a Brod ponudila 446,1 milion kuna, piše Večernji list.
Ponude su otvorene 19. marta, a uprava HAC-a je 2. augusta donijela odluku o odabiru Integralove ponude, za što je još bila potrebna suglasnost Nadzornog odbora. No potom se dogodio veliki preokret. Kako doznaje Večernji, HAC je svim ponuditeljima na tom natječaju poslao dopis u kojem ih poziva da produlje rok valjanosti svojih ponuda koji je istjecao 17. augusta. U istom dopisu ponuditelji su pozvani i da produlje jamstvo za ozbiljnost ponude ili da dostave novo jamstvo. Rok za dostavu izjave o produljenju roka valjanosti ponude bio je do 20. kolovoza, a za dostavu jamstva 22. augusta.
Kineska tvrtka i konzorcij koji predvodi Osijek-Koteks su na vrijeme poslali tražene dokumente, ali iz Integrala nije stigla ni produljena valjanost ponude ni jamstvo. A to je HAC-u stvorilo velike probleme jer su ostale dvije ponude iznad procijenjene vrijednosti radova. Stoga su u toj tvrtki skloni poništenju natječaja i raspisivanju novog s istom procijenjenom vrijednosti. Pri tome u HAC-u provjeravaju koje pravne korake mogu poduzeti i mogu li tužiti Integral kako bi zaštitili svoje interese s obzirom na to da je tvrtka iz Laktaša odustala od ponude i tako ih dovela u nezavidnu situaciju.
Zašto se Integral nije odazvao i na drugi poziv za ta produljenja, u HAC-u o tome nemaju informacija. No u toj građevinskoj tvrtki su za Večernji list potvrdili da nisu produljili rok valjanosti svoje ponude na HAC-ovu natječaju za gradnju poddionice na koridoru 5c.”Potvrđujemo da Integral inženjering, nakon što je jednom već produljio rok valjanosti svoje ponude, to nije ponovno učinio. Pri tome smo se vodili procjenom stanja i kretanja na tržištu”, kazali su u Integralu, najvećoj građevinskoj tvrtki u Republici Srpskoj u kojoj je apsolutni vladar Milorad Dodik.
Naime, tvrtka Integral je zanimljiva jer je nevjerojatno blisko povezana s Miloradom Dodikom. Integral je još prije nekoliko godina bio pod istragom Tužiteljstva BiH zbog sumnjivog sklapanja poslova s entitetskim vlastima, čitaj Dodikom.
Od 2000. godine do 2008. godine Integral je u BiH izgradio cesta, mostova i drugih objekata u vrijednosti od više od 300 miliona KM. Veći dio poslova tvrtka je dobila zahvaljujući posebnom tretmanu.
Recept po kojem su im vladine institucije dodjeljivale poslove sastojao se u tome da bi oni imali najnižu ponudu, a kasnije bi aneksima na ugovore vrijednost uvećavana, čak i šesterostruko, kao u slučaju izgradnje administrativnog sjedišta vlade RS u Banjoj Luci. Početak kontroverze o izgradnji sjedišta vlade seže u 2005. godinu kada je Integral sklopio ugovor s Telekomom RS vrijedan 34 milijuna KM za izvođenje radova na izgradnji njihove poslovne zgrade.
Vlada RS je kasnije odlučila preuzeti zgradu Telekoma, a potom je preuredila u svoje sjedište. Do tada je Telekom Integralu uplatio deset milijuna KM za izvršene radove. Dodik je 2006. godine ugovore i tehničku dokumentaciju za izgradnju zgrade Vlade RS proglasio tajnom, što mu osigurava mogućnost da zaobiđe Zakon o javnim nabavama BiH.
No, umjesto jedne zgrade, kako je bilo planirano, sjedište vlade RS dobilo je dvije, zbog čega je, uz trošak uređenja interijera i trga, te preuzimanje kredita, početna cijena, kako je otkrio sarajevski Centar za istraživačko novinarstvo, narasla gotovo šest puta, sa 34 na 202,4 miliona KM.