Možda ste i vi doživjeli nešto slično. Pričate s nekim o nečemu, o nekoj zanimljivoj stvari ili anegdoti, kad ubrzo nakon toga primijetite da vam je na Facebooku stigla notifikacija, obavijest, upravo vezana uz to o čemu ste pričali.
Najmanje jednom dogodilo se da je Facebook ‘pročitao’ misli pa i autorici ovog teksta. No za razliku od nekih slučajnosti, ili stvari koje ste prizvali svojim razmišljanjem i koje su vas pozitivno iznenadile, ovo i nije baš tako ugodno iznenađenje. Facebook nas prati, rekla mi je prijateljica kojoj sam ispričala priču o oglasu koji se pojavio u mom News Fedu.
Prisluškuje vas tako sofisticirano da vam je to normalno
Isto to pomislila je i voditeljica na američkom CBS-u dok je razgovarala sa šefom Instagrama, Adamom Mosserijem. Pitala ga je kako je moguće da nakon privatnog razgovora s nekim o nečemu što bi htjeli kupiti, oglas za upravo taj proizvod osvane na našem Instagramu. Iako u potragu za tim proizvodom nisu krenuli, a ni puno više o njemu razgovarali.
“Mi ne pratimo vaše poruke, ne slušamo vas preko mikrofona, jer da to radimo, imali bi puno problema na jako puno razina. No mislim da mi ne vjerujete”, odgovorio je Mosseri voditeljici.
Poput nje ne vjeruju mu ni mnogi drugi, a među njima je i Jamie Court, predsjednik američke neprofitne organizacije Consumer Watchdog.
“Facebook vas prisluškuje. No radi to na drugačiji način od onog na koji bi pomisli”, rekao je.
Facebook nas prati na tako sofisticiran način da je sasvim prirodno pomisliti da nas prisluškuje. Koristi sofisticirane demografske i lokacijske podatke kako bi došao do materijala za oglase, piše USA Today.
“To je kao da vas uhode. Poput pravih istražitelja spojit će niz dokaza, i iskoristiti ih da vam pošalju oglase”, kaže Court.
U slučaju oglasa za kompaniju Joymode, koji se pojavio također nakon razgovora jedne korisnice Facebooka s drugom, odgovor se može i potražiti kroz opciju “Zašto vidite ovaj oglas”, koji je uključen u meni svih Facebookovih oglasa.
Odgovor je napisan marketinškim jezikom, a vrti se oko toga da su htjeli doprijeti do “ljudi koji su slični njihovim potrošačima”, i onima iznad 18 koji žive u Los Angelesu.
Kako objašnjava Court, Facebookovi algoritmi otkrili su da je ona bila u tom trenutku sa svojim prijateljicom, istih godina, i obje su majke. Na istoj su lokaciji, pa je logično zaključiti da će jedna htjeti proizvod kojeg je kupila druga, kojoj je njezina pretplata za usluge u tom trenutku bila aktivna.
Da je fotografije njihova druženja objavila na Instagramu, bili bi to novi tragovi u toj istrazi, koji bi pomogli složiti mozaik želja i potreba potrošača.
“Facebookova umjetna inteligencija može detektirati namjeru zahvaljujući tekstualnim i vizualnim materijalima koje im omogućite. S namjerom oni tako mogu pronaći proizvode i usluge za koje ćete biti zainteresirani i vi. Slično je to ‘recommender systems’ kojeg nudi i Amazon. No Facebook ima puno više informacija kojima raspolaže kako bi odlučili za što bi mogli biti zainteresirani”, kaže Phil Lieberman.
Tačno znaju gdje se nalazite, u svakom trenutku
Slično se dogodilo i Lily Leiva vezano uz proizvod kojeg je spomenula na večer s prijateljicom. Sutradan joj se oglas za taj proizvod, koji košta 500 dolara, pojavio u News Feedu.
“Facebook je pokušao predvidjeti moje ponašanje. To me jako iznerviralo. Facebook će reći da ne prisluškuje naše razgovore, ali neće reći da nas ne prate”, rekla je.
Ova društvena mreža sasvim otvoreno govori o praćenju. Većina nas zna da svaki put kada lajkamo neki post, objavu, ostavimo komentar ili tagiramo nekoga, Facebooku dajemo još više informacija o sebi.
Ova društvena mreža priznaje da prikuplja “sadržaj, komunikaciju i ostale informacije”, uključujući video materijale, grupe s kojima smo povezani, objave koje stavljamo, video materijale koje gledamo a prikuplja i informacije o plaćanju.
“Postoji niz načina koji omogućavaju Facebooku da vas pogodi oglasima, bazirano na podacima koje su prikupili kroz algoritme. Zapamtite kako vas Facebook može pratiti i dok ste na ostalim aplikacijama koje koriste loginove za Facebook”, kaže odvjetnik Paul Bischoff.
Facebook tako o vama prikuplja podatke i po prijavi na neku stranicu (ako ste se prijavili koristeći Facebook), ako ste se prijavili za neki email, kupili nešto i sl. Društvene mreže prate nas i preko naših mobilnih telefona ako im to dozvolimo, što znači da oni znaju gdje je ko, čak i dok je aplikacija zatvorena. Ostavljaju “cookie” na vašem uređaju kako bi vas pratili, s izlikom “kreiranja personaliziranih proizvoda koji su jedinstveni i vama važni”.
I to je vrlo lahko, uz pomoć prozora za lokaciju, koji se otvara u nekim trenucima, u kojima se pitate zašto. Postoje određene stvari koje možemo napraviti kako bi limitirali to praćenje, no ako koristite Facebook aplikaciju, i družite se s ljudima, Facebook će dobiti gotovo sve što im treba.
“Mi ćemo vašu lokaciju znati uz pomoć mjesta na koje se čekirate, događaja na kojima ste, i informacija o vašoj internet vezi”, stoji u njihovim pravilima.
Asistentica sa univerziteta Južna Kalifornija Aleksandra Korolova napravila je studiju Facebookovih lokacijskih alata za praćenje, i kaže da čak i ako ih isključite, Facebook će vas i dalje na neki način pratiti.
“Lokacija koju netko posjeti ili na kojoj živi otkriva puno o njemu. Njihovo tajno prikupljanje i upotreba tih podataka za oglase može biti štetno, pogoditi ljude kada su najranjiviji, ili omogućiti zlostavljanje ili diskriminaciju”, napisala je Korolova.
Pitanje privatnosti postaje posebno akutni problem u trenutku kada postoji pretpostavka ili želja za privatnošću, posebno u slučaju posjeta liječniku, psihologu ili slično. Stručnjak za sigurnost Will Strafach trebao bi pokrenuti aplikaciju Guardian Firewall koja bi trebala zaustaviti praćenje kompanija.
“Elektronski uređaji koje kupujete i imate, ne bi vas trebali cinkati. Kompanije vam kradu podatke iz džepova, s mobitela koje plaćate. Troše život vaše baterije, a većina ljudi i ne shvaća što se događa”, kaže.
Kako promijeniti sigurnosne postavke na Facebooku
Lokacija
Kako bi spriječili da Facebook razvije veliki interes za vaše aktivnosti, počnite odbijati pristup podacima o lokaciji. Na Apple uređajima, otiđite u Postavke (Settings) i otvorite Facebook u selekciji aplikacija. Imate mogućnosti odabrati: Uvijek, dok koristite aplikaciju, i nikad.
Na Android uređajima, otvorite Facebook aplikaciju, i u opciji Manage Settings odaberite Nikad (Never).
Praćenje oglasa
Među postavkama Facebooka potražite oglase, rubriku pod kojom možete označiti koje informacije Facebook o vama daje oglašivačima. Facebook ima četiri kategorije: Interests, Advertising and Business, Your Information i Ad Settings.
Pod kategorija koju ćete željeti označiti je “Ads based on data from partners”, “Ads based on your activities” i “Ads that include your social actions”. Čak i ako odaberete Nikada na svima njima, Facebook će vas obavijestiti “da ćete i dalje dobivati oglase, no oni vam neće biti toliko relevantni”. I dalje ćete nastaviti vidjeti oglase, čija ćete meta biti zbog vaših godina, spola, ili lokacije, sadržaja u aplikaciji ili na web stranici koju koristite, i vašoj aktivnosti na i oko Facebooka, Instagrama i WhatsAppa.
Facebook vas ne može pratiti ako ukinete profil i obrišete aplikaciju, što je potez kojeg će rijetko ko napraviti.
(TBT, Mediji)