U sedmici koja je pred nama na redovnom zasjedanju Skupštine Kantona Sarajevo konačno bi se trebao naći i Izvještaj o radu i finansijskom poslovanju KCUS-a, a koji je iz „zagonetnih“ razloga već nekoliko puta ispao s dnevnog reda, jer ga KCUS jednostavno nije bio dostavio!?
Međutim, poslije neobičnog gostovanja i kazivanja uglednog zagrebačkog akademika prof.dr. Asima Kurjaka u jednoj vrlo gledanoj televizijskoj emisiji u BiH, možda bi prije (a svakako poslije) konačno trebalo riješiti pitanje koje već dugo žvaču i sarajevska čaršija, ali i uškopljena akademska zajednica. Da li je prof. dr. Sebija Izetbegović legalno i po svim propisima dobila specijalizaciju, koliko dugo i gdje ju je zaista obavljala, a koliko je trebala po propisima, kako je i ko evidentirao njen obavezni četverogodišnji specijalistički staži da li ga je bilo (dovoljno)… kada i gdje je polagala specijalistički ispit… Ukratko, da li je Sebija Izetbegović uopće legalno postala doktor-specijalista ginekologije? Odgovor o ovome zanima najviše sarajevsku čaršiju i bivše pacijentice koje je liječila, ali jednako ga zainteresirano čekaju i kolege iz akademske zajednice koji godinama sumnjaju u legalnost njenog akademskog puta. Tužilaštvo, sudove, ostale institucije za provođenje zakona ili bar one novoformirane komisije za provjeru diploma ovo zasad – ne zanima. Vratimo se izvještaju KCUS-a za 2018. godinu
Ima li hirurga u salama?
Izvještaj o radu i finansijskom poslovanju KCUS-a za 2018. godinu je složen i obiman dokument. Svi građani ga mogu pročitati na web-stranici KS-a, ali se na Koševu iz godine u godinu nadaju da su građani neuki i nevješti takvom štivu pa ako i pročitaju neće shvatiti niz prevara. Analitičko-istraživački tim TBT-a stoga je analizirao i nastojao čitaocima približiti stanje u najvećoj zdravstvenoj ustanovi BiH.
Za početak, dio Izvještaja odnosi se i na mišljenje Ministarstva zdravstva KS koje upadljivo afirmativno, ali bez argumenata. Npr. naglašava se da je realiziran kreditni sporazum sa Saudijskom Arabijom za razvoj od 5,4 mil. USD za izgradnju operacionih sala te da je ZZO KS za opremanje dalo 56 mil. KM što znači da je gradnja i opremanje operacionih sala građane kantona koštalo oko 65 mil. KM. Međutim, nigdje nema podatka – kolika je iskorištenost tih sala ?! Nametnutom trijažom hirurških slučajeva menadžment KCUS-a je veliki broj (sekundarni nivo hirurške usluge) pacijenata preusmjerio u Opću bolnicu „Prim.dr. Abdulah Nakaš“ pa je sasvim opravdano pitanje – kakav je trend na hirurgijama KCUS-a nakon tolikih ulaganja? Logično bi bilo da se poveća broj usluga u 11 modernih i sasvim opremljenih hirurških sala, ali nije tako. Nismo uspjeli doći do strogo zaštićenih statističkih podataka o tome zbog poznatog odnosa generalne direktorice Izetbegović prema medijima, ali naši insajderi tvrde da su „u upotrebi tek 2-3 sale“ !? To je ponovno otvaranje priče o posljedicama odliva kadra, ali o tome nema ni riječi u „mišljenju“ Ministarstva KS tako da nam preostaju samo agitpropovske samohvale iz menadžmenta KCUS-a i često sasvim suprotna iskustva pacijenata. Tako da bi konačno trebalo nekako demantirati floskule o „redu, radu i disciplini“, o lahkoj zamjenjivosti najstručnijeg specijalističkog kadra njihovim dojučerašnjim asistentima i mladim ljekarima i sl. Stručnost aktuelnog osoblja niko ne spori, ali se niti ne može tvrditi da odlazak stotinjak vrhunskih specijalista nema posljedice po kvalitet usluge.
Nadalje, u mišljenju MZ KS nema niti riječi stručne analize javnih nabavki, iako je ona od ministarstva izričito tražena. Kao da je sve bilo u savršenom redu. Također, tretiranje KCUS-a „niz dlaku“ vidljivo je i po zaobilaženju preispitivanja konstantnog smanjenja broja kreveta.
Dakle, iako je BiH po evropskim standardima daleko ispod prosjeka broja kreveta na 1000 stanovnika, pa čak i među lošijima u regiji, menadžment KCUS-a od dolaska Prof.dr. Izetbegović na čelo svake godine smanjuje broj kreveta pod izgovorom „racionalizacije“ Tako je od 2015. godine sa 1909 kreveta taj broj smanjila na 1517 u 2018. godini, odnosno za 392 kreveta. Poređenja radi, to je više nego što ukupno ima Opća bolnica (330) ! Da stvar bude gora, broj kreveta smanjen je na specifičnim klinikama gdje je priliv pacijenata u porastu npr. na Klinici za bolesti srca i krvnih žila, hematologiji i Infektivnoj klinici koja je ove godine pogođena epidemijom morbila, ali je broj kreveta ipak smanjen za 33!?
Ima i detalja koje otkrivaju neznanje autora „mišljenja“ MZ-a KS kao npr. kada „stručnjak“ iz ministarstva „…preporučuje KCUS-u da sredstva amortizacije namjenski troši za finansiranje kapitalnih ulaganja, u cilju stvaranja uslova za razvoj tercijarne zdravstvene zaštite“, što je besmisleno jer sredstva amortizacije nisu stvarne pare koje se mogu u nešto uložiti, nego samo knjigovodstvena kategorija za koju ustanove ne moraju obezbjeđivati pokriće u novcu!
Također, Ministarstvo zdravstva je moralo tražiti objašnjenje za kašnjenje izvještaja KCUS-a, jer je dokument morao stići u MZ KS do 18.3.2019. ali ga je Upravni odbor KCUS-a razmatrao tek 18.4. potpuno ignorirajući zakonske rokove. Dostavili su ga u MZ KS tek 13.5. bez ikakvog objašnjenja. Skupština KS je na vrijeme raspravila izvještaje svih ostalih zdravstvenih ustanova pa je ostalo neobjašnjeno ovo odgađanje odlučivanja o KCUS-u. A objašnjenje je jednostavno.
Čekali smjenu „šestorke“
Naime, javnosti je poznato iz izjava SDA zvaničnika, da ova stranka nastoji kako kažu „na sve moguće načine“ promijeniti sastav skupštinske većine (da njome opet upravlja SDA) i smijeniti Vladu KS. Najnovije koalicije sa DF i SBB, zatim finansijski pressing i razna ubjeđivanja poznatih skupštinskih prelivoda išli su ka takvom epilogu. Menadžment KCUS-a je, znajući da će njihov Izvještaj doći pod lupu te da će zbog nepravilnosti možda biti i oboren, odugovlačio sa njegovim dostavljanjem čekajući „svoju“ skupštinsku većinu koja bi ga glatko podržala. Ali, prema našim pouzdanim saznanjima tu se umiješala „viša sila“, tj. nekoliko ambasada uticajnih zemalja su diskretnom diplomacijom dale do znanja Centrali SDA da neće tolerirati kriminalne rabote u podrivanju vlasti u KS (kad su već tolerirali epohalnu izbornu krađu)! Ukratko, poruka je bila „ostavite šestorku u KS da radi svoj posao“.
Zanimljivo je da Ministarstvo zdravstva KS nikad do danas nije istjeralo na pravni čistac „reorganizacijski“ hir Sebije Izetbegović o raspodjeli hitnih pacijenata između Opće bolnice i KCUS-u po sistemu ponedjeljak/petak – ostali dani tako da je ta praksa sasvim ilegalna!?
Odbranaški prilog Nadzornog odbora KCUS-a u Izvještaju o radu je posebna priča. Kao prvo, ne vidi se da je NO tokom 2018. izvršio bilo kakav nadzor nad onim što radi menadžment, ali je na više mjesta osokolio Profesoricu i dao „punu podršku u daljem radu generalnoj direktorici, menadžmentu i Upravnom odboru.“ Niti NO-u nije palo u oči smanjenje broja kreveta, a niti činjenica da se Plan javnih nabavki više puta mijenjao u kratkom roku sve dok se nije ugodilo generalnoj direktorici (ili pogodovalo favoriziranim dobavljačima!). Upravo je prostor javnih nabavki u izvještaju najviše zakamufliran. Vrlo je sumnjivo da je polovinu vrijednosti nabavki stalnih sredstava (cca 10 mil. KM) ponovo dobila firma MEDIT i to tako što su se tenderi namještali starim trikom – propisivanjem specifikacije upravo one robe koju ima MEDIT (o čemu su već pisali TBT, Žurnal itd.). U tome je nepogrešivo poslove vodio tadašnji rukovodilac Tehničkog sektora Nurija Jusupović. A kad nisu tenderi u pitanju, onda jesu direktni sporazumi – za samo tri mjeseca (april-juni) 2018. godine menadžment KCUS-a je sklopio 123 direktna sporazuma sa dobavljačima u vrijednosti od 320.505,15 KM!!! Aferim!
Dodatna pitanja nameće činjenica da su sredstva donirana KCUS-u još 2016. od firme „Cengiz“ utrošena tek tokom predizborne kampanje uoči Općih izbora 2018. godine?! Zašto tek tada i ako je osoblje KCUS-a bilo masovno uključeno u predizborne skupove SDA, što milom, što silom, nije li kampanja mogla biti i finansijski podržana? Znamo li da u vrhu menadžmenta KCUS-a sjedi, odmah do vrhovnice, i Muvedeta-Veda Čedić-Butmir, suvlasnica poreskoutajivačke firme „Vatra“, suvislo je pitati da li je i tokom predizborne kampanje radio neki „dupli klik“ za skretanje sredstava u kutiju SDA? Nadzorni odbor o tome ne smije niti pitati, kao ni o tome – zašto se Služba interne revizije formira pri kabinetu Sebije Izetbegović. Zar ikakva služba može išta „revizirati“, ako im je neposredna šefica upravo generalna direktorica?
Bajke o „napretku“ i zataškavanje fatalnih grešaka Tako je NO propustio i da reaguje na izmjenu sistematizacije radnih mjesta kojom je na Disciplini za ginekologiju i akušerstvo ukinuto radno mjesto „ljekar specijalista internista“, koji je neophodan za utvrđivanje uzroka visokog pritiska kod trudnica, simptoma embolije pluća itd. kojima su trudnice često izložene! Moguće je da se upravo neprisustvo interniste pokazalo fatalnim za pacijenticu koja je u julu prošle godine preminula u poodmakloj trudnoći na Klinici za GAK, a čija porodica ni do danas nije dobila zvanično učitovanje KCUS-a o odgovornosti ljekara za smrt mlade trudnice (podaci i dokumentacija u posjedu TBT-a koje zasad ne objavljujemo zbog insistiranja porodice na zaštiti privatnosti).
A istovremeno, režimski mediji i portali ojačani brigadom botova, trolova i polupismenih PR-dunđera (što su često iste osobe) neumorno nas zasipaju afirmativnim bajkama o epohalnim medicinskim dostignućima i novim metodama na Koševu. Čitaoci u dobroj namjeri i laički to progutaju kao dobru vijest pa misle da k'o biva „ide nabolje“. Međutim, zagugla li se malo o tome, lahko će se vidjeti da se medicinske metode i dijagnostički uređaji iz hvalospjeva odavno primjenjuju u zemljama regiona i na Zapadu i da nisu nikakvo čudo u tamošnjim onkološkim, kardiološkim centrima itd., pa kad se uvedu i na Koševu tek 2018. samo su još jedan pokazatelj kadrovskog i tehnološkog zaostajanja medicinske nauke u BiH. Sa strogo kontroliranih portala se ne može pročitati ništa o fatalnim ishodima ljekarskih grešaka, koje osoblje KCUS-a pod pritiskom menadžmenta i radi očuvanja imagea generalne direktorice nastoji sakriti od javnosti. (Nastavit će se)
U NASTAVKU: uštede na hrani, dijagnostici, higijeni, održavanju i edukacijama. Čemu služi apsolutni video-nadzor? Da li je specijalizacija generalne direktorice zakonita?
(TBT – Analitičko-istraživački tim)