KOLUMNA
Umjerenost gubi od šarene i glamurozne odjeće
na muslimanskom tržištu
Piše: Ceylan Yeginsu, thebosniatimes.ba
Visoke i elegantne manekenke koje koračaju pistom
uz ritmove house muzike s marokanskim prizvukom porijeklom su iz Rusije i
istočne Evrope. Mogle bi da pokazuju najnovije modne trendove u Parizu ili New
Yorku, ali one su ovdje, u Istanbulu, i nose visoke potpetice, lepršave tunike
i raznobojne mahrame na glavi.
Ova modna revija, dio Sedmice umjerene mode u
Istanbulu, održana je na željezničkoj stanici iz osmanskog perioda, sa
staromodnim vozovima i starim prtljagom kao dekorom.
Ovo nije islamska moda Rijada ili Kabula, niti
je tamna i turobna odora kakvu zamišljaju na Zapadu. Islamska moda je ovdje
šarena, kreativna i vesela. Također je ogroman biznis.
“Počinjemo da preovladavamo”, kaže
Dina Torkia, muslimanska modna blogerka iz Londona; ona nosi mahramu na glavi i
okružena je obožavaocima koji se nadaju fotografiji s njom.” Postoji mnogo
nas, mladih muslimanki, koje nose hidžab, i ta moda nam se sviđa.”
Istanbul želi postati islamska prijestolnica
mode, a ta ambicija odražava način na koji se tursko društvo preobrazilo pod
islamističkom vlašću predslednika Recepa Tayipa Erdogana.
Pod starim, beskompromisnim sekularnim
sistemom u Turskoj, hidžab, odnosno mahrama za glavu, bio je simbol zaostalosti
i zabranjen u državnim prostorijama i školama. Nedavno je Turska prvi put
odobrila pripadnicama policije da nose hidžab na poslu.
Pošto više nije predmet poruge u Turskoj – uz
podršku islamističke vlasti – mahrama je pokrenula islamsku modnu revoluciju,
uz koju idu i modne kuće, časopisi, bloggeri i zvijezde Instagrama. Moćne žene
iz regiona, kao što su Erdoganova supruga Emina i Šeika Mozah, supruga bivšeg
katarskog emira, postale su modne ikone mladih konzervativnih žena.
“Svi su bili zbunjeni riječima
‘muslimansko tržište'”, priča Kerim Ture, koji je ranije bio zaposlen u
tehnološkoj industriji, a sada vodi islamsku modnu kuću “Modanisa”,
baziranu u Istanbulu. “Crne burke. To je bio stereotip.”
Ture zapošljava nekoliko kreatora, i ima
sklopljen partnerski ugovor sa robnim markama u Dubaiju i Maleziji. Popularne
boje ovih dana su žuta i bebi-plava, kao i maskirne i tropske šare.
“Naš glavni cilj je da se žene bolje
osećaju”, ističe on. “Da osjećaju glamur i sjaj iznutra, čak i kad su
pokrivene.”
Ture je organizovao istanbulsku Sedmicu
umerene mode, prestižni događaj održan na željezničkoj stanici u maju, prvi tog
tipa u gradu. Dizajneri širom islamskog svijeta pokazali su tamo svoja djela.
Među njima je bila i Loubna Sadok, sredovječna
muslimanka koja živi u Amsterdamu i nosi hidžab od prije nekoliko godina.
“Bila sam na vjerskom putovanju, i željela
sam imati više mira u životu”, rekla je ona.
Njena nova modna osviještenost ipak nije dugo
trajala. “Ja imam drugačiji stil života”, priča ona, spominjući
bikinije i kafiće. “No, i dalje sam religiozna. Još se molim i pokrivam se
kad idem u džamiju.”
Muslimanski modni kreatori u suštini
pokušavaju odgovoriti na jedno jedino pitanje: da li žena može pratiti modne
trendove a istovremeno ostati vjerna svojoj religiji?
Loubna Sadok tvrdi da su pravila za islamski
stil oblačenja bila jednostavna. “Nema razlike između umjerene mode i mainstream
mode”, kaže ona. “Samo se neke stvari moraju podesiti, kao što je
dužina i širina. Ne bi trebalo da se vidi koža, i ne bi trebalo biti tijesno. I
to je to.”
Ali dok se sekularni Turci boje da religija
polako ulazi u svakodnevni život, konzervativni muslimani iz Turske boje se
suprotnog – da islam postaje razvodnjen.
Mala grupa konzervativnih muslimana
protestovala je ispred mjesta održavanja revije vičući: “Bog je
velik!” Jedan od demonstranata rekao je okupljenima da u Kur'anu jasno
piše da žene trebaju nositi veo, i izrazio je žaljenje što su Božje zapovijesti
postale “alatka za nemoral zvani moda”.
Neki komadi odjeće na reviji prelazili su
tradicionalne granice: odjeća koja se pomalo pripija uz tijelo, odjeća koja
pokazuje malo kože, pokoji dekolte…
“Dužine su se skratile, sve je postalo
uže”, kaže tridesetosmogodišnja Gamze Ucar, čija porodica se bavi
tekstilnim biznisom, i vjeruje da je neka odjeća koja se danas nosi u
suprotnosti sa islamskim pravilima. „Pantalone su svuda.”
Dok je tržište za modernu islamsku odjeću
raslo proteklih godina, mainstrim kreatori su tražili svoj dio kolača.
“DKNY” i “Tommy Hilfiger” kreirali su ramazanske kolekcije,
dok “Dolce & Gabbana” prodaje abaje, dugački spoljni dio odjeće,
za više od dvije hiljade dolara po komadu.
Nour Taguri, američka novinarka koja je rekla
da želi biti prvi TV voditelj sa hidžabom u SAD, kaže da često dobija mailove
od kršćanki koje kažu: “Sviđa nam se odjeća, ali nismo muslimanke.”
Njen odgovor glasi: “U redu, možete je
nositi. I vi je možete nositi samouvjereno.”
(TBT, NYT, Autori Tim Arango, Caylan Yeginsu i Safak
Timur)