Zašto je važno da držimo otvoren prozor u prostoriji?
Kako se u SAD povela polemika da li je ventilacija u školama dovoljno kvalitetna da bi u uslovima pandemije mogao da se obezbjedi povratak učenika u škole, NewYork Times je u saradnji sa stručnjacima razvio simulaciju koja nam pomaže da razumijemo kretanje vazduha i kako jedno obično otvaranje prozora može da napravi veliku razliku u smanjenju rizika od zaraze koronavirusom. Simulacija je utvrdila da ključnu ulogu mogu da imaju i prečišćivači vazduha.
Ovako izgleda obična učionica iz vremena prije pandemije sa oko 30 učenika. Inače, ova slika je zasnovana na pravoj učionici iz NewYorka.
NewYork je uspostavio stroge protokole za otvaranje škola i transimisija virusa u samim školama je na nikom nivou. Učenici moraju da se pridržavaju pravila distance i da nose maske, a učionice moraju da imaju otvorene prozore.
Sada u učionici sjedi samo devet učenika, svi nose maske na licu, okrenuti su prema naprijed i na rastojanju od najmanje dva metra.
Ako bi prozori bili zatvoreni protok vazduha bi bio onemogućen, a to je problem kada je riječ o virusu koji se prenosi kroz vazduh.
Učenici nose maske, ali vazduh koji izdišu ipak cirkuliše kroz učionicu. Oko tri odsto čestica u vazduhu koje prosječna osoba udahne je neko prethodno izdahnuo.
Važno je napomenuti da i učenici koji izgledaju zdravi modu da budu asimptomatski prenosioci zaraze.
Ova simulacija je pokazala šta se dešava kada je jedan učenik zaražen. Crvene linije pokazuju kako se šire zarazne čestice vazduhom, što je tamnija boja to je veća koncentacija zaraznih čestica.
“Iako još ne znamo precizno koji nivou zaraznih čestica predstavlja najveći rizik za infekciju, svakako znamo da na to utiče kombinacija koncentracije zaraznih čestica i vrijeme izloženosti njima”, rekao je Joseph G. Alen, direktor programa Harvard Healthy Buildings.
Kada je prozor zatvoren, poslije kratkog vremena, u učionici dolazi do vrhunca koncetracije zaraznih čestica, a kako je mala količina svježeg vazduha koji može da uđe zarazne čestice kruže prostorijom.
Stručnjaci se slažu da je dobra cirkulacija vazduha najefikasniji i najpraktičniji način da se prostor oslobodi zaraznih čestica. Harvardov prgoram Healthy Buildings preporučuje četiri do šest razmjena vazduha na svakih sat vremena, kombinacijom ventilacije i filtrirtanja vazduha.
A kada se otvori prozor svjež vazduh ulazi u prostoriju i razređuje zarazne čestice.
“Jednostavne i jeftine mjere mogu da učine škole bezbjednijim mjestom”, rekao je Scott E. Frenk, čija je inžinjerska kompanija JB&B pomogla u izradi ove simulacije.
Otvaranjem jednog prozora u ovoj simulaciji ostvarene su četiri razmjene vazduha za sat vremena, ali na to utiču i specifični vremenski uslovi.
Da bi se obezbjedilo šest razmjena uključen je ventilator i prečišćivač vazduha sa HEPA filterom.
Pokazalo se da je na ovaj način dodatno razređuju zarazne čestice. Protok vazduha je jedan faktor u razumjevanju značaja ventilacije, ali ovi podaci mogu da se sagledaju i na drugi način.
Na sljedećem prikazu tamna i gusta koncentracija čestica pokazuju da se zarazne čestice šire dalje od dva metra kada je zatvoren prozor.
Sa otvorenim prozorom koncentracija zaraznih čestica ostaje najveće oko zaraženog studenta, ali izloženost drugih učenika je umanjena. A sa kombinacijom ventilatora i prečišćivača vazduha koncentracija čestica je na najnižem nivou.
NewYork Times u ovoj analizi navodi i da postoje dodatne mjere da se poveća bezbjednost – jedno je da se ventilator koji unosi vazduh u prostoriju zamijeni uređajem koji će ventilacija da se izvodi u suprotnom smjeru – da se vazduh izbacuje iz prostorije, kao i da se – u zavisnosti od rasporedna u prostoriji bolje pozicionira prečišćivač vazduha.
(TBT, Nedeljnik)