Daleko od vreve užeg centra Dohe, smještenog u Obrazovnom gradu Qatar Foundation, novo je duhovno utočište otvoreno samo za žene.
Al Mujadilah Centar i džamija za žene privodi kraju svoj prvi ramazan. Tokom posljednje četiri sedmice, žene su se svakodnevno sastajale ovdje kako bi upoznale druge žene i izgradile duh sestrinstva, iskusile različite kuhinje na događaju Okusi iftara, pohađale jedan od brojnih kurseva Kur'ana i razmišljanja u centru, i stajali rame uz rame u safovima taravih namaza samo za žene, koje predvodi kuvajtski učenjak šeik Fahad Al Kandari.
U zoru islama, džamija je bila osovina islamskog društva. Bilo je to središte gdje su se muslimanski muškarci i muslimanke svakodnevno sastajali ne samo da se mole, već i da uče, učestvuju u dijalogu, izgradnji zajednice i služe onima kojima je potrebna društvena podrška ili pomoć.
Muslimanke su igrale integralnu ulogu u javnom životu, vjerskom životu i obrazovanju. Iz kanona islamske historije znamo da je supruga Poslanika Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem, Aiša, bila jedna od prvih učiteljica islamskih nauka koja je podučavala i žene i muškarce, a to je bila muslimanka Fatima Al Fihri, koji je zaslužna za osnivanje prvog poznatog univerziteta na svijetu prije 1000 godina u Maroku.
Prepoznajući potrebu da džamija ponovo postane osovina društva i potrebu za mirnim prostorom u kojem žene mogu moliti, učiti, raspravljati i graditi zajednicu, Al Mujadilah je zamisao Njenog Visočanstva Sejhane Moze, majke emira Katar i osnivač Al Mujadilaha.
Ona je takav prostor vizualizirala dugi niz godina, a u nedavnom ubrzanju zemlje ka nacionalnoj viziji 2030., njen san je konačno postao stvarnost.
Prilikom otvaranja centra, Njeno Visočanstvo je rekla: „Žene nastavljaju biti kamen temeljac društva. Njihov uticaj kroz historiju bio je moćan i značajan, a njihovo nasleđe se nastavlja, o čemu svedoče mnoge žene liderke među nama danas.
“Osnovala sam Al Mujadilah kako bih njegovala sljedeću generaciju muslimanskih žena. Zamišljam da bude svjetionik za žene u našem društvu i šire za istraživanje, dijalog i razmišljanje. Molim se da u Al Mujadilah nađu mjesto na kojem mogu iskreno govoriti , graditi zajednice i otkrivati nove horizonte.”
Naziv džamije i centra – Al Mujadilah – inspiriran je kur'anskim poglavljem ili istoimenom surom, što znači “ona koja govori”.
Sura Al Mujadilah govori stvarnu priču o jednoj od ashabica Poslanika Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem, Khawlah bint Tha'labah, koja je pokušala ispraviti svoj neprikladan razvod. Njeno pozivanje je rezultiralo objavljivanjem ajeta u ovoj suri, što je dovelo do promjene zakona o razvodu koji i danas ima utjecaj na islamski zakon.
“U Kur'anu ima toliko priča koje govore o ženama, a u svim tim pričama žene se direktno povezuju sa Allahom. Bilo da gledamo priču o Asiji, Meriem, ili Hadžeri, pamtimo njihova imena zbog tog monumentalnog čina da direktno mole Allaha,” kaže dr. Sohaira Zahid Siddiqui, vanredni profesor na Univerzitetu Georgetown u Kataru i izvršni direktor Al Mujadilaha za The New Arab.
“Ime Khalwah se često ne sjećamo jer se ne spominje po imenu, ali njena priča je toliko upečatljiva i imala je uticaj na islamski zakon do danas. Ideja da se sa poslnikom Muhammedom, sallallahu alejhi ve sellem, razgovara o vrlo ličnom pitanju, izazovu koji je imala u svom savremenom kontekstu, bila je zaista moćna.
“Njeno visočanstvo je inspirirano Khawlahinom pričom kao ženi koja je prepoznala izazov i pokušala da odgovori na taj izazov unutar okvira svoje religije i resursa koji su joj bili na raspolaganju. To je ono što stoji u srcu onoga što Al Mujadilah pokušava uraditi.”
Svaki aspekt džamije i centra dizajniran je s namjerom i promišljanjem, s nadom da će prizvati spokoj i biti duhovno uzdignuće. Arhitektura je dizajnirana da odražava utemeljenost.
Krov, koji je načičkan stotinama svjetlosnih čunjeva, je glavna karakteristika koja gleda na jednostavnu, modernu i prostranu dvoranu za bogosluženje.
Zgrada je usredsređena na dvije masline koje se probijaju kroz krov i sežu prema nebu, simbolizujući pokret muslimanskih žena koje se bore i rastu zajedno.
Pored bogomolje nalazi se više učionica, biblioteka, kafić i bašta. Svaki kutak Al Mujadile služi kao prostor za žene za susret, bilo da uče, moleili se druže, ili da uživaju solo, kao mjesto za pauzu, razmišljanje i osvježenje.
Kada je u pitanju vrijeme namaza, džemat predvodi najučenija žena u grupi kao što je instruktor ili jedan od hafiza centra.
Dr Siddiqui vodi Al Mujadilahove opsežne programe učenja, istraživanja i razvoja. Zajedno sa svojim ženskim timom menadžera i edukatora, dr. Siddiqui radi na duhovnom centru koji ima holistički pristup učenju i razvoju muslimanskih žena.
Svaki pojedinačni događaj i program ima za cilj podučavanje i ispitivanje vjere na dubljem nivou koji je u skladu sa savremenim društvom i višestrukim potrebama muslimanskih žena.
„Sve što želimo da uradimo u smislu našeg javnog obrazovanja spada u jednu od tri oblasti: društveni programi — izgradnja i negovanje osećaja zajednice, razvojno programiranje. Što se tiče integriranog blagostanja muslimanki iz perspektive religije i njihov duhovni razvoj i vjersko programiranje, koje nastoji dublje uključiti islamsku tradiciju i njeno nasljeđe. Ove tri oblasti rada su okosnica načina na koji smo osmislili naš ramazanski program”, kaže dr Sidiki za The New Arab.
“Na osnovu osnovne ideje da je Ramazan mjesec Kur'ana, mjesec u kojem je objavljen, a ono što ljudi najviše žele u ovom mjesecu je dublja povezanost sa Kur'anom i dublja povezanost sa svojim zajednicama, osmislili smo naš Ramazanski .”
Istraživanje je kamen temeljac Al Mujadilahove vizije i ciljeva. U posljednje tri decenije došlo je do uzbudljivog ponovnog rođenja ženskog islamskog učenja. Al Mujadilah će financirati, podučavati i njegovati nove i postojeće islamske učenjake, sa godišnjom temom koja će svake godine kulminirati njihovim Jadl samitom (jadl na arapskom znači ‘debata’). A debata, diskusija i diskurs su u srcu postojanja Al Mudžadile.
Razrađujući ovo, dr. Siddiqui kaže: “Mi ne radimo samo ono što biste pretpostavili da su redovni vjerski programi, već zaista proširujemo naše ponude kako bismo se bavili dubinom islama i dubinom ljudskog iskustva.”
“Upravo smo najavili našu godišnju temu istraživanja, Muslimanke u javnom životu; ova tema istraživanja pokušava sagledati od historijskog do savremenog perioda kako su muslimanke bile angažirane u različitim kapacitetima u društvu i javnoj sferi.”
Konačno, ono čemu se Njeno Visočanstvo nada za Al Mujadilah, jeste da će služiti kao svjetionik i urnek za druge bogoslužne prostore koje vode žene, jedine za žene u muslimanskim zajednicama širom svijeta.
Al Mujadilah ima za cilj ne samo da izgradi islamsko znanje kod žena, već i da izgradi njihovo samopouzdanje, tako da one izađu u društvo prepoznajući vrijednost svih različitih vrsta posla koji obavljaju u javnom i privatnom pogledu.
„Ono što El Mudžadilah želi da doprinese društvu nije samo muslimanka koja je veoma utemeljena u svom islamskom identitetu i vrednostima, već i žena koja svoj angažman u svijetu vidi kao manifestaciju tih vrijednosti i tog identiteta, i nastoji da bolje društvo u bilo kom svojstvu i položaju u kojem se nalazila”, dodaje dr Sidiki.
„Često imamo pravu valorizaciju žene izvršne vlasti ili žene koja je tamo u javnoj sferi. Ali jedna od stvari koje Al Mujadilah nastoji da istakne jeste da su muslimanke konstantno upravitelji i donosioci odluka u svakom pojedinačnom domenu svog života.
„Kako da izgradimo generaciju donosilaca odluka i upravitelja koji prepoznaju važnost posla koji rade, iz islamske perspektive, a takođe vide vrijednost posla koji rade, bez obzira da li je u javnoj sferi kao izvršne vlasti ili kod kuće sa svojom djecom ili se brinu o roditeljima?
“Jedna od tužnih stvari je da nenadoknađeni rad žena ostaje nepriznata, tako da bacamo svjetlo na činjenicu da su muslimanke donosioci odluka i upravitelji u mnogim različitim elementima svog života, a sve to dolazi iz dubokog osjećaja o čemu se radi. znači služiti zajednici i što znači biti Božji sluga, to je na kraju ono što Al Mujadilah pokušava stvoriti.”
(TBT, THE NEW ARABA)