Humanitarna katastrofa i katastrofa ljudskih prava se odvija u Sudanu. Sa skoro 11 miliona ljudi koji su već raseljeni – od kojih su tri miliona djeca – zemlja je sada dom za većinu ljudi koji su ostali bez domova zbog sukoba širom svijeta, a njeno stanovništvo se nalazi na ivici velike gladi. Urušavanje medicinskog sistema čini stvarni broj poginulih u ratu nepoznatim. Glavni grad Sudana, Kartum, uništava se blok po blok.
Možda je pogrodno razmišljati o ovoj tragediji kao o još jednoj epizodi višedecenijskog sukoba. Glavni borci — Sudanske oružane snage (SAF) i Snage za brzu podršku (RSF), paravojna grupa koju je SAF organizirao iz milicija poznatih kao Janjaweed — također su pomogli u pokretanju rata u Darfuru prije 20 godina. Taj rat je potaknuo prvi genocid u dvadeset prvom stoljeću, a genocidno nasilje se sada vratilo u regiju Darfur. Godine 2023., nakon što se RSF okrenuo protiv svojih bivših vojnih mecena i počeo da preuzima velike dijelove Sudana, Sjedinjene Države su se udružile sa Saudijskom Arabijom kako bi pokušale osigurati prekid vatre.
Ali ovi napori SAD-a su propali, dijelom zato što građanski rat u Sudanu nije samo repriza starih tenzija. Novi igrači su se pridružili borbi — međunarodni akteri čiji doprinos nasilju i kompliciraju sukob i pruža nove mogućnosti za njegovo rješavanje. Zemlje Bliskog istoka vide posebno primamljive mogućnosti za eksploataciju prirodnih resursa Sudana, pristup njegovim lukama duž Crvenog mora, korištenje kao bazu za borbu protiv Huta u Jemenu, ukidanje prodemokratskih napora i jačanje ruke islamističkih ili antiislamističkih grupa . Ilegalni izvoz zlata postao je posebno veliki izvor finansiranja rata: Egipat sada kupuje zlato koje potiče iz područja pod kontrolom sudanske vojske. Ujedinjeni Arapski Emirati postali su odredišna tačka za zlato iskopano iz područja pod kontrolom RSF-a, a zemlja navodno isporučuje oružje RSF-u. Ruska paravojna kompanija Wagner također olakšava velike kupovine zlata pod kontrolom RSF-a i pruža RSF-u vojnu pomoć kao što su rakete zemlja-zrak.
Uz dvostranačko ohrabrenje američkog Kongresa, u februaru je američki predsjednik Joe Biden imenovao novog specijalnog izaslanika za regiju, iskusnog diplomatu Toma Perriella. Perriello, bivši član Kongresa, bio je kreativan i neumoran u svojoj ulozi specijalnog izaslanika u Demokratskoj Republici Kongo za vrijeme mandata predsjednika Baracka Obame, a njegove snažne veze na Capitol Hillu bit će kritične za privlačenje pažnje na visokom nivou iz Washingtona.
Ali najveća razlika koju Sjedinjene Države mogu – i moraju – napraviti je da dramatično povećaju svoj finansijski pritisak na zastupnike koji otežavaju rat, posebno na Ujedinjene Arapske Emirate, ali i na Egipat, Wagner i Iran, koji je postao važan dobavljač oružja za SAF. Kratkoročno gledano, oni koji žele donijeti mir u Sudan moraju pregovarati o značajnom prekidu vatre i uspostaviti sigurne koridore za isporuku humanitarne pomoći. Ovi pregovori o prekidu vatre također moraju dati prioritet inkluzivnom tranzicijskom političkom aranžmanu, ključu za okončanje nasilja i za postavljanje temelja za efikasnu buduću upravu. Bit će također ključno uključiti civilne grupe u pregovore kako bi se odrazila velika želja sudaca za mir. Međutim, da bi se postigao bilo koji od ovih ciljeva, mora se suočiti sa nasilnim kleptokratskim sistemom koji sada finansira rat.
KRVAVA ZLATNA GROZNICA
Sudan proizvodi veliku količinu zlata. Prema Svjetskom vijeću za zlato, 2022. godine bio je 16. najveći svjetski proizvođač zlata i četvrti najveći proizvođač zlata u Africi, iza Gane, Malija i Južne Afrike. Vođa RSF-a, Mohamed Hamdan Dagalo Hemedti– bivši trgovac kamilama – uspostavio je kontrolu nad mnogim sudanskim rudnicima zlata nakon što je 30 godina postao blizak Omaru al-Bashiru, šefu države. Hemedti nije lojalan čovjek: 2019. godine se udružio s generalom SAF-a Abdelom Fatahom al-Burhanom i zbacio Bashira, pridruživši se prelaznoj vladi i razgovarajući o demokratiji. Dvije godine kasnije, on i Burhan su zbacili svoje civilne partnere – četvrti takav vojni udar u postkolonijalnoj historiji Sudana – prije nego što se Hemedti okrenuo protiv Burhana.
Međutim, Hemedtijevo oslanjanje na UAE je dosljedno. Do kasnih 2010-ih, Hemedtijeva trgovina zlatom učinila ga je jednim od najbogatijih ljudi u zemlji. Nakon što je preuzeo jedan od najunosnijih sudanskih rudnika 2017., Hemedti je iskoristio to bogatstvo da učvrsti vodeću poziciju u kleptokratskom političkom sistemu zemlje. Kako je njegova uloga u trgovini zlatom rasla, njegove veze s vođama Dubaija su se produbile; počevši od sredine 2010-ih, opskrbljivao je plaćeničke snage da se bore u ime interesa UAE u Libiji i Jemenu.
Nedavna analiza Ujedinjenih naroda pokazala je da UAE pomažu RSF-u tako što prima zlato koje sankcionirane firme ilegalno krijumčare iz Sudana – često u partnerstvu s Wagnerovim povezanim kompanijama – i peru ga, ubrizgavajući ga na međunarodno tržište zlata. Ekspertski panel UN-a za Sudan utvrdio je da UAE dodatno vojno podržavaju RSF, kršeći embargo UN-a na oružje. Na početku trenutnog sukoba, SAF je bio bolje naoružan od RSF-a, a građanski rat u Sudanu ne bi mogao trajati ovako dugo bez pomoći UAE RSF-u. UN i više medija objavili su da UAE daju RSF-u direktnu vojnu pomoć u obliku haubica, višestrukih raketnih sistema, borbenih dronova i prenosivih projektila zemlja-zrak.
Ova pomoć je omogućila RSF-u da promijeni odnos snaga u svoju korist u mnogim dijelovima Sudana, uključujući Kartum i ključna mjesta na istoku, kao što je glavni grad države El Gezira, žitnica zemlje. Do kraja 2023. godine, četiri od pet država u regiji Darfur koja se dugo borila pala su pod RSF, čije su trupe uništavale i palile sela, vršile seksualne napade i masovna ubistva i ometale isporuku humanitarne pomoći. Značajne operacije izvoza zlata postoje iu područjima Sudana pod kontrolom SAF-a: od početka rata, SAF je svoju primarnu destinaciju za izvoz zlata prebacila iz UAE u Egipat. Krijumčarenje zlata u Egipat je dobilo manje pažnje, ali ovaj ilegalni izvoz također pomaže u održavanju nasilnog sukoba.
Prekidanje sposobnosti sudanskih lidera da krijumčare zlato ne samo da bi smanjilo njihovu sposobnost da nastave svoje destruktivne borbe. To bi takođe moglo ometati napore Rusije da potčini Ukrajinu. Hemedti je bio ključan u aranžmanima koji Rusiji omogućavaju pristup sudanskom zlatu vrijednom milijardama dolara, bilo direktnim uvozom ili partnerstvom s UAE-om kako bi ga oprali na međunarodnim tržištima zlata kao izvor gotovog novca koji se ne može ući u trag. U julu 2023. parlamentarni odbor za vanjske poslove Ujedinjenog Kraljevstva objavio je izvještaj o Wagnerovoj ulozi u finansiranju ruskog rata u Ukrajini. U izvjetaju se navodi da su „Vagnerove operacije krijumčarenja zlata iz Sudana značajne, a jedan sagovornik ih je nazvao ‘kritičnim za sposobnost Rusije da izdrži značajne sankcije koje su joj raspoređene zbog njene ilegalne invazije na Ukrajinu'” Wagner možda zarađuje više od milijardu dolara. dolara godišnje od nelegalno kupljenog i izvezenog sudanskog zlata.
PRANJE ZLATA
Tokom druge polovine 2023. godine, potpredsjednica SAD-a Kamala Harris, državni sekretar Antony Blinken, savjetnik za nacionalnu sigurnost Jake Sullivan i drugi američki zvaničnici pokušali su razgovarati s čelnicima UAE, pozivajući ih da prestanu podržavati RSF. Međutim, ovi napori nisu izazvali promjenu u politici UAE prema Sudanu. Ova diplomatija mora biti podržana mnogo većim finansijskim pritiskom, prvenstveno kroz snažniju upotrebu instrumenata protiv pranja novca i mrežnih sankcija koje ciljaju i na nezakonitu trgovinu zlatom i ilegalne isporuke oružja.
UAE su dugo bili žarište pranja novca. Djeluje kao glavna pretovarna i odredišna tačka za globalno pranje novca, od čega se procjenjuje da potiče do 20 posto svog BDP-a. U izvještaju Carnegie Endowment for International Peace 2020. stoji da “i lideri Emirata i međunarodna zajednica i dalje zatvaraju oči pred problematičnim ponašanjem, administrativnim rupama i slabim praksama provedbe koje čine Dubai globalno atraktivnom destinacijom za prljavi novac.” Sektor zlata je ključna meta za to pranje novca. Sami UAE su priznali da je njihov sektor zlata i plemenitih metala privlačan kriminalcima i da mora učiniti više da zaustavi protok prljavog novca i ilegalnog zlata iz zemalja kao što je Sudan.
Iako su UAE pokrenuli nekoliko inicijativa u posljednjih nekoliko godina za čišćenje svog sektora zlata, konkretni rezultati i dalje su oskudni. Ministarstvo ekonomije zemlje je 2022. godine predstavilo nove smjernice o odgovornom izvoru zlata, uključujući nezavisnu reviziju. Ali UAE imaju sumnjive rezultate kada je u pitanju oslanjanje na takve revizije: 2020. godine britanski sud je utvrdio da je računovodstvena firma Ernst & Young “sarađivala” s vlastima Dubaija kako bi prikrila dokaze da je velika firma za nakit oprala milijarde od dolara; sudija je optužio računovodstvenu firmu za “neprofesionalno ponašanje” i “kršenje” “principa integriteta i objektivnosti”.
Ujedinjeni Arapski Emirati su više puta ukoreni zbog pranja novca i ilegalnog uvoza zlata. U decembru 2022. godine, Evropska unija je dodala UAE na svoju listu „jurisdikcije trećih zemalja visokog rizika“, oznaku koja zahtijeva od evropskih finansijskih institucija da poboljšaju svoju dužnu pažnju o transakcijama koje potiču iz identifikovanih zemalja. Ranije te iste godine, Financial Action Task Force (FATF), međuvladino tijelo osnovano 1989. za borbu protiv pranja novca širom svijeta, stavila je UAE na svoju sivu listu zemalja sa nedostacima u svojim okvirima za borbu protiv pranja novca, ohrabrujući banke i kompanije da poboljšaju kontrolu tokova novca iz Dubaija.
Rukovodstvo UAE je očajnički želelo da se skine sa sive liste FATF-a. Studija MMF-a iz 2021. o uticaju sive liste na 89 zemalja pokazala je da prilivi kapitala u zemljama na sivoj listi opadaju u prosjeku za skoro osam posto BDP-a. Transparency International je tvrdio da reforme na papiru u UAE tek treba da se implementiraju, ali su UAE krajem 2023. i početkom 2024. posjetili ključne zemlje članice FATF-a kako bi lobirali da budu uklonjene sa liste, a sredinom februara ovi napori su nagrađeni kada su FATF je uklonio zemlju sa svoje sive liste. Geopolitički razlozi su nesumnjivo igrali odlučujuću ulogu, s obzirom na ključnu poziciju Dubaija u bliskoistočnoj diplomatiji i energetskoj sigurnosti Evrope.
PRATITE NOVAC
Napori da se sudanska kriza riješi diplomatskim putem se pojačavaju: pored Bajdenove odluke da imenuje specijalnog izaslanika, u novembru je generalni sekretar UN-a imenovao novog izaslanika u Sudanu kako bi podržao mirovne napore. Ali Sjedinjene Države i njihovi partneri mogu učiniti mnogo više da izgrade polugu prije sljedeće faze posredovanja u Sudanu. Washington i evropske vlade koje su voljne treba da signaliziraju Dubaiju da će, sve dok financira rat i genocid u Sudanu, nastaviti prikupljati informacije o bilo kakvom neusklađenju Emirata sa standardima FATF-a.
U junu 2023. FATF je ažurirao svoju metodologiju ocenjivanja, povećavajući svoj fokus na „efikasnost“ implementacije kako bi se odrazilo da neke zemlje usvajaju uzorne propise, ali se veoma malo sprovode naknadno. Sjedinjene Države i druge vlade trebale bi povećati prikupljanje obavještajnih podataka o pranju novca u Dubaiju, podijeliti nalaze o prazninama u implementaciji, dostaviti te informacije FATF-u i nastaviti koristiti svoj utjecaj unutar FATF-a kako bi zagovarali zatvaranje ovih rupa. Kao dio ove kontrole, imperativ je da FATF poduzme nezavisnu analizu izvora zlata u UAE. I EU mora zadržati UAE na vlastitoj sivoj listi za pranje novca sve dok Dubai ne prestane s ilegalnim uvozom sudanskog zlata i naoružavanjem RSF-a.
Sjedinjene Države bi također trebale naznačiti da će objaviti poslovni savjet za UAE sličan onima koje je izdao za Mjanmar, Sudan i Južni Sudan, upozoravajući privatni sektor na pranje novca, izbjegavanje sankcija i rizike od korupcije u poslovanju. sa UAE i pozivajući na povećanu dužnu pažnju u visokorizičnim sektorima kao što je zlato. Takvo savjetovanje bi imalo utjecaj na reputaciju UAE i moglo bi rezultirati gubitkom prihoda za zemlju ako američke kompanije naplaćuju veće naknade ili kamate da pokriju troškove primjene strožijih mjera usklađenosti, a kompanije iz Emirata budu suočene s većim preprekama za pristup američkom tržištu.
Washington mora sankcionirati kompanije koje pomažu u isporuci oružja sa Bliskog istoka i Rusije u Sudan.
Uz to, Washington bi trebao uvesti sankcije emiratskim i drugim kompanijama koje su uključene u sudansku ilegalnu trgovinu zlatom, posebno firmama koje su povezane s Wagnerom. Sjedinjene Države su to radile i ranije, sankcionirajući kompanije iz Ujedinjenih Arapskih Emirata uključene u izbjegavanje sankcija Rusije. Sjedinjene Države i njihovi evropski saveznici također moraju postati ozbiljniji u pogledu sankcionisanja sudanskih entiteta. Prošle godine, Sjedinjene Države počele su sankcionirati nekolicinu sudanskih zvaničnika i kompanija koje profitiraju od nasilja. U januaru je EU ušla u tu borbu sankcionisavši šest sudanskih kompanija zbog njihove uloge u omogućavanju korupcije i sukoba u Sudanu.
Ali ove sankcije su patile od problema koji je uobičajen za sankcije uvedene širom Afrike. Osobe koje su sankcionisane obično ne posluju u svoje ime, već rade preko lažnih kompanija i koriste imena članova porodice, saradnika ili čak svoje maloletne dece. Čitava mreža ekonomskih interesa, opunomoćenika i pomagača koji okružuju ključne zvaničnike i ciljane kompanije treba biti sankcionisana kako bi se materijalno utjecao na sukob finansiranja toka novca.
Efikasnija strategija sankcija bila bi usmjerena na mreže saradnika i kompanija koje podržavaju ključne zvaničnike RSF-a i SAF-a, uključujući i same Hemedtija i Burhana. Pomoglo bi i sankcioniranje aktera u trećim zemljama i jačanje provođenja sankcija protiv Wagnera i Irana – posebno ako se sankcioniranje aktera iz Emirata čini politički previše teškim. Sjedinjene Države i njihovi saveznici mogli bi lakše ciljati kompanije i mreže u trećim zemljama – kao što su Centralnoafrička Republika, Čad i Uganda – koje su uključene u isporuku oružja iz Emirata RSF-u.
Prošle godine EU je sankcionirala zvaničnike koji su saučesnici u rodno zasnovanom nasilju u Rusiji, Avganistanu i drugim zemljama. Može uvesti slične sankcije protiv zvaničnika RSF-a i SAF-a odgovornih za ogroman porast seksualnog nasilja u zemlji od izbijanja posljednjeg rata. I umjesto da uvode pregršt sankcija svakih nekoliko mjeseci, Ujedinjeno Kraljevstvo, Sjedinjene Države i EU moraju brzo eskalirati ove sankcije zasnovane na mreži unisono i obvezati se da će ih agilno ažurirati kako bi uzeli u obzir evoluirajuće promjene u kompanijama. ‘ nomenklature i strukture. Konačno, Sjedinjene Države bi trebale izmijeniti svoju izvršnu naredbu iz 2023. u vezi sa Sudanom kako bi dozvolile sankcije vezane za nezakonitu trgovinu prirodnim resursima, slično izvršnoj naredbi koja dopušta sankcije u vezi s prirodnim resursima protiv entiteta u Demokratskoj Republici Kongo. To bi znatno olakšalo sankcionisanje trgovaca ili kompanija koje kupuju konfliktno zlato.
DIVIDENDE MIRA
Bajdenova administracija suočava se s političkim preprekama u primjeni finansijskog pritiska kako bi pomogla u rješavanju sudanske krize. Sjedinjenim Državama su potrebni Egipat, Saudijska Arabija i UAE kako bi im pomogli u smirivanju tenzija na ratom razorenom Bliskom istoku, regiji čiji je značaj za Sjedinjene Države povijesno daleko veći od sudanskog. Instrumenti finansijskog pritiska morali bi se koristiti tiho, i oni bi se vjerovatno razmatrali samo kao odgovor na zahtjeve predane, dvostranačke grupe članova Kongresa koji se dugo zalažu za snažniji odgovor SAD na sukob u Sudanu.
Ali Dubai je očito osjetljiv na financijski pritisak, o čemu svjedoči i njegova štampa u cijelom sudu da siđe sa sivih lista FATF-a i EU. Povećana kontrola putem poslovnog savjetovanja, novih oznaka mrežnih sankcija i razmjene informacija sa FATF-om vjerovatno bi uticali na apetit zemlje za uvozom ilegalnog sudanskog zlata i smanjili njen poticaj da vojno podrži RSF. Ako UAE odstupe od sukoba, to bi dramatično umanjilo sposobnost RSF-a da nastavi da vodi svoje destruktivne ofanzive širom Sudana. A ako bi Egipat smanjio svoj šverc zlata u vezi sa SAF-om i primijenile nove sankcije Wagneru i iranskim entitetima, to bi povećalo izglede za napredak za pregovaračkim stolom.
Finansijski pritisak iza kulisa uvelike bi ojačao ruke diplomata, uključujući Perriella, novog specijalnog izaslanika Sjedinjenih Država. On se suočava sa složenim zadatkom: prethodni napori da se Sudan postavi na stabilniji put patili su od nedostatka doprinosa sudanskih prodemokratskih aktivista i aktera civilnog društva. Sjedinjene Države bi trebale povećati materijalnu podršku koju pružaju prodemokratskim, antikorupcijskim i promirovnim grupama Sudana, kao i naporima na nivou zajednice za pružanje humanitarne pomoći. Kako bi dalje podržale ove civilne napore, Sjedinjene Države i europske zemlje trebale bi se obvezati da više neće priznavati nijednu sudansku vladu koja proizlazi iz cijevi pištolja i trebale bi pojačati svoju suradnju s Međunarodnim krivičnim sudom u katalogiziranju ratnih zločina i zločina protiv čovječnosti za moguće buduća krivična gonjenja.
Ali Washington mora povući hrabre poteze jer, u stvari, ima vitalne interese u Sudanu. Treba da se suprotstavi pokušaju Rusije da osigura bazu na Crvenom moru. Bidenova administracija je također uložila veliki politički kapital u podršku demokraciji širom svijeta, a pomoć u obnovi sudanske demokracije dala bi važnu izjavu o posvećenosti Sjedinjenih Država podršci afričkoj demokraciji i stvaranju mira. Uloga islamističkih grupa i Irana u operacijama SAF-a nastavlja da raste; mnogi zvaničnici SAF-a bili su dio Baširovog režima koji je ugostio Osamu bin Ladena i inkubirao komercijalnu infrastrukturu Al Kaide.
Rat koji je zahvatio Sudan nije jednostavan etnički sukob ili borba za moć između dva gospodara rata. Uzastopni sudanski režimi su izgradili kleptokratiju izgrađenu na nasilju i represiji, a zemlju sada nemilosrdno pljačkaju strani akteri. Većina međunarodnih igrača u Sudanu nastoji da profitira od krize u zemlji. Sjedinjene Države su zemlja u najboljoj poziciji da vodi mir umjesto rata – ali samo ako izvrši finansijski i diplomatski pritisak na Egipat, Iran, Rusiju i UAE, mjesta gdje je to najvažnije.
(TBT, FOREIGN AFFAIRS)