
Američki predsjednik Joe Biden, zajedno s vođama Indije, Saudijske Arabije i Ujedinjenih Arapskih Emirata, najavio je u subotu pokretanje nove trgovačke rute koja povezuje Indiju s Bliskim istokom i Evropom preko željeznica i luka. Bijela kuća je rekla da će projekt donijeti “novu eru povezanosti”. Neki analitičari kažu da će to biti izravan izazov kineskoj inicijativi Pojas i put (BRI), infrastrukturnom projektu vrijednom više bilijardi eura koji je prije deset godina pokrenuo Peking s ciljem povezivanja Kine s ostatkom svijeta, piše CNN
Najavljen na samitu Grupe 20 (G20) u Indiji, Bidenov plan uključuje sudjelovanje Evropske unije, Francuske, Italije i Njemačke. Sastoji se od dvije odvojene rute: istočnog koridora koji povezuje Indiju s arapskim državama Zaljeva i sjevernog koridora koji povezuje države Zaljeva s Evropom. Ambiciozni plan pokazuje da SAD ipak može donekle računati na svoje bliskoistočne saveznike u svojim naporima da obuzda uspon Kine, ali i kako zaljevske države pokušavaju pronaći ravnotežu između tradicionalnih saveznika poput SAD-a i partnera u usponu poput Kine u onome što vide kao svjetski poredak koji više nije unipolaran. Istodobno se pozicioniraju kao ključni akonomski i politički partneri najmoćnijim državama svijeta.
“Hvala, hvala, hvala”, rekao je Biden predsjedniku UAE, Mohammedu Bin Zayedu. “Mislim da ne bismo bili ovdje bez tebe.” Roba i usluge, prema novom planu, bi prolazile kroz UAE, Saudijsku Arabiju, Jordan, Izrael i Europu. Ruta će također omogućiti električnu i digitalnu povezanost, kao cilj izvoza energije putem vodika.
Sjedeći između indijskog premijera Narendre Modija i vođe UEA-a, Biden je rekao da je sporazum “velika stvar”. “Svijet se nalazi na prekretnici u povijesti”, rekao je Biden. Izrael, koji je kao prioritet pokrenuo normalizaciju veza sa Saudijskom Arabijom, također je pozdravio projekt, rekavši da “mijenja našu globalnu i povijesnu situaciju” i unapređuje viziju “pridruživanja Izraela svijetu”.
Dio analitičara tvrdi da koridor namjerava izazvati kinesku inicijativu Pojas i put (BRI). Peking je pokrenuo golemi infrastrukturni projekt 2013. i do sada je u svoje projekte uložio oko bilijardu dolara. Peking je prošlog mjeseca rekao da je tijekom godina potpisao dokumente o suradnji BRI-a s više od 150 zemalja i više od 30 međunarodnih organizacija. Međutim, plan se suočio s problemima, uključujući manjak financiranja i određena politička protivljenja, što je zaustavilo određene dijelove razvoja projekta.
Kina, s druge strane, odbacila tvrdnje o rizičnom kreditiranju kada je u pitanju BRI, rekavši da “takve optužbe ne odražavaju cijelu sliku”. Biden je prošlog mjeseca nazvao kineski BRI “sporazumom o dugu i omči”, kojem je za cilj staviti manje razvijene države pod dužničko ropstvo.
Cinzia Bianco, znanstvena suradnica u think tanku European Council on Foreign Relations u Berlinu, rekla je da vjerojatno nema dovoljnog obujma trgovine u regiji da bi i Bidenov projekt i Kina bili održivi u isto vrijeme. “Suština stvari je da je to alternativa (kineskom BRI-ju)”, rekla je. Partneri na novoj trgovačkoj ruti također imaju i sredstva i političku volju da projekt dovedu do realizacije u dovoljno vremena da mogu izazvati BRI, dodaje Bianco. No, tri nacije u novom zapadnom koridoru već su članice kineskog BRI-ja i mogle bi se naći u neugodnoj poziciji. Saudijska Arabija i UAE već su članovi kineskog BRI-a, zajedno s Italijom, jedinom državom G7 koja se pridružila kineskoj inicijativi. Međutim, talijanski mediji izvijestili su u nedjelju da premijerka Giorgia Meloni želi ojačati veze s Kinom dok istovremeno traži “blagi” izlazak iz kineskog BRI-ja, kojem se Rim pridružio 2019. Nova talijanska vlada snažno kritizira tu odluku prošle vlade.
Mohammed Baharoon, glavni direktor Istraživačkog centra za javnu politiku Dubaija, rekao je za CNN da zaljevske zemlje zapravo “ne zauzimaju strane”, već nadopunjavaju mogućnosti “kretanje robe novca, ljudi i podataka”, rekao je. Baharoon je dodao da projekt, ako ga se shvati kao “zamjenu” ili “konkurenciju” kineskom BRI-ju, neće uspjeti ostvariti svoj potencijal. Bianco je rekao da je odluka zaljevskih država da se pridruže novom projektu također potaknuta usporavanjem kineskog gospodarstva, što ih je natjeralo da “stave svoje žetone u različite uloge i vide što će se prvo pobijediti”.
Summit G20 i Bidenov gospodarski koridor dolaze samo nekoliko tjedana nakon što su naftom bogate Saudijska Arabija i UAE pozvani da postanu članovi BRICS grupe zemalja u razvoju. Grupa trenutačno uključuje Brazil, Rusiju, Indiju, Kinu i Južnu Afriku, a njezino prvo potencijalno širenje u desetljeću neki su vidjeli kao izazov globalnom utjecaju SAD-a. Unatoč pritisku da izaberu strane, zaljevske države inzistiraju na tome da zadrže uravnotežen stav koji uključuje političku i gospodarsku suradnju na svim stranama, nešto za što analitičari kažu da zaljevske države čini strateški važnijim.“Zemlje Zaljeva koriste ovu multipolarnost i ovaj novi svijetski poredak kako bi se pokušale staviti u središte globalne trgovine”, rekao je Bianco.
(TBT, Mediji)