Piše: Hamid Dabashi, thebosniatimes.ba
Vjerovatno najprokletija binarna podjela koja je mučila naše čitanje svjetske historije, od uspona islama do danas, je izmišljena bifurkacija pretpostavljena između dvije uvjerljive iluzije kodnog naziva “islam” i “zapad”.
Baš kao i svaka druga neistražena binarnost – crno i bijelo, muško i žensko, dobro i zlo – pretpostavljena egzistencijalna razlika između islama i Zapada zahtijeva kritičku pažnju. Šta su zapravo ove dvije fetišizirane kategorije, bačene u gotovo kosmički sukob jedna protiv druge?
Samo se obratite bilo kojem mediju koje redovno posjećujete ili čitate, štampate ili emitirate, klasičan ili online: Islam i Zapad su tu kao dvije polarne suprotnosti. Islam je loš, Zapad je dobar; Muslimani su “Indijanci”, zapadnjaci su “kauboji”; Islam je crn, Zapad je bijel; Islam je reakcionaran, Zapad je progresivan. Ova binarnost je očigledno stvorila efekte biča, jer muslimani reagiraj instinktivno, tvrdeći da je islam zaista dobar, a Zapad ga je pogrešno predstavio, itd. Ali u svakom slučaju, “islam” je ovdje, “zapad” je negdje drugdje, a dva suštinski odvojena svijeta.
Knjiga pokojnog cionističkog orijentaliste Bernarda Lewisa iz 1993., Islam i Zapad, sažima ne samo umorni kliše ove binarnosti, već zapravo cijelu njegovu akademsku i političku karijeru ukliještanja nepremostivog zida između muslimana i prazne apstrakcije koju je slavio kao “ zapad”.
Tokom posljednjih nekoliko decenija, veliki broj akademskih i popularnih publikacija je u ozbiljnom ekumenskom duhu nastojao da to dvoje zbliži i dovede u pitanje ovu manihejsku podjelu. Islam nije tako loš, tvrdili bi; Zapad nije tako dobar; Islam je utjecao na Zapad, a Zapad je imao dugotrajno kolonijalno i imperijalno prisustvo među muslimanima.
Neki posmatrači daju sve od sebe da dokažu da je “Zapad” pogriješio u vezi s “islamom” – a ipak, kao dvije različite istine i dvije suprotstavljene stvarnosti, i dalje se egzistencijalno i gotovo providno bacaju jedna na drugu. Reakcionarni mislioci žele pojačati ovu razliku, dok progresivci i liberali žele smanjiti napetost. Ali ipak, kako bi rekao autor Rudyard Kipling, „Oh, Istok je Istok, a Zapad je Zapad, i nikada se to dvoje neće sresti“.
Stari kolonijalni kliše
U svojoj najnovijoj knjizi, The End of Two Illusions: Islam after the West (University of California Press, 2022.), nastojao sam da se ne popravim između “islama i Zapada”, već da potpuno razgradim ovu iluzornu binarnost, čvrsti nusprodukt evropske moderne – ili onoga što oni nazivaju “prosvjetiteljstvom”, a ostatak svijeta poznaje kao najmračnija poglavlja pohlepnog kolonijalizma.
Moja tvrdnja ovdje nije da su islam i Zapad zaista prijatelji, a ne neprijatelji; da su bili uljudni, a ne neprijateljski jedni prema drugima; i stoga bi nas trebalo privući dobrodušnom bijelom Evropljaninu, kao što je novopečeni kralj Charles III, koji je bio prilično naklonjen prema muslimanima. Moja tvrdnja je da je cijela ova binarnost lažna i manjkava, kolonijalno proizveden dualizam – kao što su bijelo i crno, gospodar i rob, muško i žensko – koji moramo jednom zauvijek pobijediti i demontirati.
Ali šta bismo dobili razgradnjom i odbacivanjem ovog starog kolonijalnog klišea? Moja tvrdnja je da bi nas to dovelo na ivicu potpuno novog načina čitanja islamske, pa čak i svjetske historije. Iznoseći ovaj argument, nisam previše privržen našoj savremenoj historiji, niti sam previše opčinjen drevnim istorijama. Umjesto toga, kombinacija bliskih i dalekih historija usmjerena je ka postojanoj analitičkoj svrsi: demontiranju binarnosti.
Dakle, moja knjiga se kreće od današnjih vijesti na naslovnoj strani do najdubljih i najotkrivenijih historija posljednja dva stoljeća i ranije. Rezultat je provokativan i svakako uznemirujući prijedlog koji razbija jednu od najopasnijih zabluda proizvedenih između dvije uvelike fetišizirane apstrakcije – “islama” i “zapada” – i tako dezorijentira one koji su navikli na ovakav način podjele svijeta da razumiju (i pravilo) bolje je.
Oslobađajući svijet od ove lažne i falsificirajuće binarne, moja je tvrdnja da je cijela civilizacijska podjela zamišljena između ove dvije kosmičke geleksije paradoksalno definirala njihovu isprepletenost, na načine koji nemaju nikakve veze sa životnim iskustvima muslimana kao različitih zajednica koje na okupu drži mit o „Zapadu“. Stoga predlažem da čitamo fetišizirani koncept „Zapada“ kao ideološke robe i civilizacijske mantre izmišljene tokom evropskog prosvjetiteljstva, koja služi kao epicentar uspona globalizirane kapitalističke modernosti.
(TBT, MEE)