Godine 1996. veliki šejh sa Cipra, šokantno je otkrio da je Charlesa III – novi britanski kralj – tajno primio islam.
“Jeste li znali da je princ Charles prešao na islam. Da, da. On je musliman. Ne mogu reći više. Ali to se dogodilo u Turskoj. O, da, prešao je na islam”, rekao je pokojni Nazim Al-Haqqani.
“Kad dođete kući provjerite koliko često putuje u Tursku. Vidjet ćeš da je tvoj budući kralj musliman.”
Buckinghamska palača je jednostavno odgovorila: “Glupost”.
Charles, koji je prošle sedmice postao novi monarh nakon smrti svoje majke kraljice Elizabete II, koja je žvijela 96 godina, nije tajni musliman – ali njegovo divljenje i poznavanje islamske vjere dobro je dokumentirano.
Ovaj 73-godišnjak, koji je sada poglavar Engleske crkve, održao je nekoliko govora dok je bio kralj na čekanju o teološkim i povijesnim temama vezanim uz muslimane i islam.
Čak je jednom otkrio da je učio arapski kako bi bolje razumio Kur'an. Ovu informaciju je iznio imam cenralne džamije u Cambridgeu prošle sedmice tokom propovijedi.
Okoliš i prirodni svijet
Charles se dugo zalagao za pitanja okoliša i klimatskih promjena, povremeno pozivajući se na islamsku teologiju na tu temu.
U govoru iz 1996. pod naslovom “Osjećaj za sveto: Izgradnja mostova između islama i Zapada”, sugerirao je da bi uvažavanje islamskih pogleda na prirodni poredak “nama na Zapadu pomoglo da promislimo, i na bolje, naše praktično upravljanje čovjeka njegovom okolinom”.
Charles je razradio ta stajališta u govoru 2010. godine u Oxfordskom centru za islamske studije, čiji je pokrovitelj od 1993. godine.
“Iz onoga što znam o islamskim temeljnim učenjima i komentarima, važno načelo koje moramo imati na umu jest da postoje ograničenja obilja prirode”, rekao je.
“Ovo nisu proizvoljna ograničenja, to su ograničenja koja je nametnuo Bog i, kao takva, ako je moje razumijevanje Kur'ana ispravno, muslimanima je naređeno da ih ne krše.”
On je kasnije opisao islam kao posjednik “jedne od najvećih riznica akumulirane mudrosti i duhovnog znanja dostupnog čovječanstvu” – tradicija za koju je rekao da je zamračena težnjom prema “zapadnjačkom materijalizmu”.
“Nezgodna istina je da ovaj planet dijelimo s ostatkom stvorenja iz vrlo dobrog razloga – a to je da ne možemo postojati sami bez zamršeno uravnotežene mreže života oko nas.
“Islam je to uvijek podučavao i ignoriranje te lekcije znači kršenje našeg ugovora sa Tvorcem.”
Zatim je spomenuo primjere islamskog urbanog planiranja kroz stoljeća, uključujući sistema navodnjavanja u Španjolskoj prije 1200 godina, kao primjere kako su “proročka učenja” održavala dugoročno planiranje resursa u korist “kratkoročne ekonomije”.
Doista, vrt Charlesa III u njegovoj kući u Gloucestershireu inspiriran je islamskim tradicijama i biljkama koje se spominju u Kuranu.
Danski crtani filmovi i „Sotonski stihovi“
Godine 2006., tijekom posjeta Sveučilištu Al-Azhar u egipatskom Kairu, kralj Charles kritizirao je objavljivanje danskih karikatura godinu dana ranije koje su ismijavale poslanika Muhameda.
“Pravi znak civiliziranog društva je poštovanje prema manjinama i strancima”, rekao je. “Nedavni jezivi sukobi i bijes zbog danskih karikatura pokazuju opasnost koja dolazi iz našeg neuspjeha da slušamo i poštujemo ono što je drugima dragocjeno i sveto.”
To nije bio prvi put da je bivši princ navodno pridonio raspravi o islamu i slobodi govora na Zapadu.
Godine 2014., autor Martin Amis rekao je za Vanity Fair da se posvađao s Charlesom oko njegovog očitog odbijanja da podrži Salmana Rushdieja nakon što je protiv njega izdana fetva nakon objavljivanja „Sotonskih stihova“.
Iranski ajatolah Homeini proglasio je fetvu protiv Rushdieja, čiji je roman iz 1989. optužen za vrijeđanje islama.
Amis je tvrdio da mu je Charles rekao da neće dati podršku “ako neko vrijeđa nečija najdublja uvjerenja”.
Nakon objavljivanja knjige, Rushdiejev norveški izdavač je ustrijeljen, njegov talijanski prevodilacje izboden, a njegov japanski urednik je ubijen.
Sam Rushdie teško je ozlijeđen prošlog mjeseca nakon što je više puta izboden nožem na javnom nastupu u New Yorku.
Islam i Zapad
Charles je govorio o potrebi da oni na Zapadu bolje razumiju islam, posebno tijekom često citiranog govora iz oktobra 1993. godine.
“Ako na Zapadu postoji mnogo nesporazuma o prirodi islama, postoji i veliko neznanje o dugu koji naša kultura i civilizacija imaju prema islamskom svijetu. To je neuspjeh koji proizlazi, mislim, iz luđačke košulje povijesti koju smo naslijedili”, rekao je u Oxfordskom centru za islamske studije prije gotovo tri desetljeća.
Rekao je da je islam “sačuvao metafizičko i jedinstveno viđenje nas samih i svijeta oko nas”, koje je Zapad izgubio nakon znanstvene revolucije.
Također je pozvao ljude da se odupru iskušenju povezivanja ekstremizma s islamom.
“Ne smijemo pasti u iskušenje da vjerujemo da je ekstremizam na neki način obilježje i bit muslimana. Ekstremizam nije više monopol islama nego što je monopol drugih religija, uključujući kršćanstvo”, rekao je.
“Velika većina muslimana, iako osobno pobožna, umjerena je u svojoj politici. Njihova je ‘religija srednjeg puta’. Sam prorok uvijek nije volio ekstremizam i bojao ga se.”
Islamska ekonomija
U govoru 2013. na Svjetskom islamskom ekonomskom forumu u Londonu, Charles III pokazao je detaljno poznavanje islamskih financija i dobrobiti za koje je vjerovao da bi to moglo donijeti globalnim financijskim tržištima.
“Sigurno je dobra ideja istražiti kako bi duh inherentan „etičkoj ekonomiji’ islama mogao omogućiti pravedan i etičan pristup upravljanju sistemskim rizikom u ekonomiji, poslovanju i financijama,” rekao je.
“Način na koji dijeljenje rizika, implicitno u mušaraki, funkcionira, na primjer, s zajmodavcima koji dijele rizik zajmoprimca, i pojam mudharabe, dijeljenje dobiti.
“Ovo se jako razlikuje od načina na koji konvencionalno financiranje brzo i često prenosi rizik na nekoga drugoga s profitom koji ide samo u jednom smjeru.”
Pledirao je da se upotrijebi islamski koncept ribe (kamate) kako bi dao komentar o pravednosti potrošnje prirodnih resursa.
“Pretpostavljam da ako bi se stroga zabrana Kur’ana protiv kamate primijenila na ekonomski sistem koji trenutno prevladava, onda bi dug koji smo zapravo napravili za buduće generacije iscrpljivanjem prirodnog kapitala Zemlje sigurno bio pronađen biti lihvarski i duboko neprihvatljiv”, rekao je.
“Zbog toga financijske i poslovne organizacije koje se drže načela ugrađenih u islam mogu biti od pomoći u stvaranju etičnijeg pristupa koji vodi pravednim ishodima.”
Muslimanski utjecaj na svijet
Charles III je često spominjao doprinos muslimana znanosti, umjetnosti i akademiji.
“Moramo zapamtiti da smo mi na Zapadu dužnici učenjacima islama, jer je zahvaljujući njima tokom mračnog srednjeg vijeka u Europi blago klasičnog učenja održano na životu”, rekao je na Sveučilištu Al-Azhar u 2006.
Tri godine ranije, na Markfield institutu za visoko obrazovanje u Leicestershireu, komentirao je doprinos islama matematici.
“Svako ko sumnja u doprinos islama i muslimana europskoj renesansi trebao bi, kao vježbu, pokušati izvesti neku jednostavnu aritmetiku koristeći rimske brojeve.
“Hvala Bogu na arapskim brojevima i konceptu nule koji su u evropsku misao uveli muslimanski matematičari!”
U svom poznatom govoru iz 1993. govorio je o napretku prava žena u muslimanskim zemljama prije napretka u nekim zemljama na Zapadu.
“Islamske zemlje poput Turske, Egipta i Sirije dale su ženama pravo glasa čim je Evropa dala svojim ženama i mnogo ranije nego u Švicarskoj! U tim zemljama žene već dugo uživaju jednaku platu i priliku da igraju punu kreativnu ulogu u svojim društvima.”
(TBT, MEE)