Piše: Almir Fatić, thebosniatimes.ba
Prije nego što navedemo i ukratko prokomentiramo nekoliko hadisa koji eksplicitno govore o ashabima, zakratko ćemo se podsjetiti na epohalnu ulogu ashaba u čuvanju i prenošenju sunneta (riječi, djela i stila života) posljednjeg Allahovog Poslanika, a.s.: ”Na isti način kako su brižno čuvali Kur'an, ashabi su čuvali i sunnet; na isti način kako ih je Resulullah, s.a.v.s., podučavao Kur'anu, podučavao ih je i svome sunnetu; sa istim strahopoštovanjem i pažnjom koje su iskazivali prema Allahovoj Knjizi kako ne bi iskrivili ma i jednu njezinu riječ, ashabi su pazili da ne iskrive ma i jednu riječ hadisa. Oni su bili svjesni da su bili na ivici propasti i da ih je Allah (dželle šanuhu – uzvišeno je Njegovo Biće) spasio nje slanjem Svoga Poslanika, zbog čega su posvećivali najveću pažnju za spoznajom smislova Kur'ana i Vjerovjesnikovog, s.a.v.s., sunneta. Pazili su na svaku Resulullahovu, s.a.v.s., riječ, postupak, odobrenje, izraz lica…, svjesni da su u društvu i vremenu posljednjeg Božijega glasnika i posljednje Objave. Poslanikove, s.a.v.s., supruge podučavale su druge žene. Ono što bi razumjele iz Kur'ana i sunneta prenosile su drugim ženama, posebno im izlažući ona pitanja koja Resulullah, s.a.v.s., zbog stida nije mogao iznositi pred ženskom populacijom” (Dž. Latić u predgovoru hadiske zbirke: Cvjetovi iz Muhammedove, s.a.v.s., bašče, 10).
Od Se'ida el-Hudrija prenosi se da je rekao: Rekao je Allahov Poslanik, a.s.: ”Ne vrijeđajte moje ashabe! Ne vrijeđajte moje ashabe! Tako mi Allaha, kada bi neko od vas podijelio zlata koliko je brdo Uhud, ne bi dostigao ono što su oni dostigli, dijeleći koliko pregršt ili pola pregršti” (Buhari, 3397; Tirmizi, 3796).
Uzrok vrijednosti njihovog dijeljenja imetka je u tome što su oni, iako i sami u potrebi, svojim nesebičnim dijeljenjem direktno pomagali i štitili Allahovoga Poslanika, a.s., što je njihova posebna privilegija u odnosu na kasnije generacije. Ovo se odnosi i na njihov džihad, kao i na ostale vidove pokornosti. Naime, Uzvišeni kaže: Nisu jednaki među vama koji su davali priloge prije pobjede (fetha) i lično se borili – oni su na višem stepenu od onih koji su poslije davali priloge i lično se borili (el-Hadid, 10). Naravno, ova deredža ashaba jeste privilegija koju je njima dao Uzvišeni Allah, jer On daje Svoje blagodati kome hoće. Također, oni su svojim dijeljenjem proširili islam i uzdigli Allahovu Riječ, kao što su to učinili i putem džihada, tako da su njihovo dijeljenje i njihov džihad najvrjedniji, i s njima se u tome ne mogu mjeriti ostali ljudi.
Ibn Mes'ud prenosi da je Vjerovjesnik, a.s., rekao: ”Najbolji ljudi su moja generacija, zatim oni koji dolaze poslije njih, a onda oni poslije njih” (Buhari, 2458).
Prve generacije muslimanskog ummeta najbolje su zato što se radi o ljudima koji su povjerovali onda kada drugi nisu vjerovali, koji su iskreno i čvrsto vjerovali u Poslanika, a.s., dok ga je drugi svijet utjerivao u laž, svesrdno ga pomagali, davali mu podršku, branili ga svojim imecima i životima, borili se protiv drugih zbog njihovog nevjerovanja…
Od Abdullaha b. Mugaffila el-Muzenija prenosi se da je rekao: Rekao je Allahov Poslanik, a.s.: ”Bojte se Allaha! Bojte se Allaha u pogledu mojih ashaba! Nemojte ih uzimati za cilj poslije mene! Ko ih zavoli, zavolio ih je iz ljubavi prema meni. A ko ih zamrzi, zamrzio ih je iz mržnje prema meni. Ko ih bude uznemiravao, i mene je uznemirio – a ko mene uznemiri, uznemirio je Uzvišenog Allaha, a ko uznemiri Allaha – On će ga brzo kazniti” (Tirmizi, 3797; Musned Ahmedov, 34/158).
Komentirajući ovaj hadis, imam El-Munavi kaže: ”Bojte se Allaha u pogledu ashaba!” znači: Nemojte ružno govoriti o njima, ili: Sjetite se Allaha kad su oni u pitanju, njihova veličina i njihovo dostojanstvo! Poslanik je to ponovio dva puta kako bi dodatno upozorio da se sustegnemo od toga da ih izlažemo nedostacima. ”Nemojte ih uzimati za cilj..: tj. nemojte ih uzimati za predmet razgovora govoreći o njima loše – …poslije mene!”: tj. poslije moje smrti (Fejdu l-Kadir, 2/98).
Od Ibn Abbasa prenosi se da je rekao: Rekao je Allahov Poslanik, a.s.: ”Ko vrijeđa moje ashabe, neka je na njega prokletstvo Allaha, meleka i svih ljudi” (Taberani, El-Kebir, 10/289).
Napominjemo da u vjerodostojnim zbrikama hadisa postoje posebna poglavlja koja govore o o odlikama i vrlinama ashaba u pojedinačnom smislu, tj. poimenično. Ovdje ih zbog ekonomičnosti prostora nećemo navoditi. Imam-i Ahmed b. Hanbel napisao je djelo pod naslovom ”Odlike ashaba”, u kojem je sabrao oko 2000 hadisa koji govore o odlikama ashaba.
(TBT)