Piše: Almir Fatić, thebosniatimes.ba
Brojna su kur'anska svjedočenja o tome da je osnovna zadaća svakog vjerovjesnika i poslanika bila: dostavljenje Istine i pozivanje ka Istini (teblig). Uzvišeni Allah u Kur'anu kaže: A zar su poslanici bili dužni što drugo već da jasno obznane? (en-Nahl, 35). Jedno od vjerovjesničkih svojstava, kao što je poznato, jeste i teblig, tj. svi Božiji vjerovjesnici i poslanici su tačno i vjerno dostavili i prenijeli od svoga Gospodara ono što im je bilo objavljeno ili naređeno. Muhammedu, a.s., naređuje se: O, Poslaniče, dostavi (bellig) ono što ti se objavljuje od Gospodara tvoga; ako ne učiniš, onda nisi dostavio poslanicu Njegovu (el-Ma'ide, 67). U svojoj besjedi na Oprosnom hadžu Muhammed, a.s., između ostalog, upitao je: “Jesam li vam prenio?“ Prisutni su odgovorili: ”Jesi, svakako!” Onda je in nastavio: “Allahu, Bože moj, Ti (mi) budi svjedok! Neka prisutni prenesu odsutnima, jer ponekad onaj kome je poruka upućena bolje je upamti od onoga koji je prenosi!“ (Buhari: 7078). Uzvišeni Allah je Svoju vjeru i Svoj Kur'an opisao jednom riječju – belag (obznana): Ovo je obznana ljudima i da njome budu opomenuti i da znaju da je sano On jedan Bog, i da razumom obdareni prime pouku! (Ibrahim, 52)
Teblig nije propaganda
Ovo načelo, načelo tebliga, ima svoje principe, svoj sadržaj, odlike, uvjete, metode i sredstva. No, prije svega želimo naglasiti da teblig nije propaganda koju danas prepoznajemo u brojnim sferama ljudskog života i iza koje stoje utjecajni centri moći i mnoge državne i nedržavne institucije, organizacije, korporacije i sl. Koncept tebliga u islamu nije propaganda zato što se propaganda temelji, ili se, pak, iza nje kriju laž, prijevara i obmana. Teblig s time nema ništa zajedničko, jer se on temelji na istini, povjerenju i odgovornosti spram ljudi ili javnosti. Također, u cilju propagande koriste se sva moguća i zamisliva sredstva, kako bi se došlo do željenog cilja. Cilj opravdava sredstvo – geslo je koje danas doživljava svoju punu afirmaciju na mnogolike načine. Islam ne priznaje ovo pravilo, tako da se u dostavljanju riječi islama ne može koristiti, da tako kažemo, svim i svačim. Naime, poruka islama, prije svega, dostavlja se ljudskom srcu. U tom i takvom dostavljanju dozvoljeno je koristiti se samo onim što je prikladno tom plemenitom i časnom cilju, kako bi se zaista do njega došlo.
Principi tebliga
Tri principa tebliga držimo posebno važnim i presudnim kada govorimo o tebligu i njegovoj realizaciji.
Princip prvi: sloboda izražavanja, tj. sloboda dostavljanja i prenošenja Istine. Bez ovog principa nije moguće cjelovito i efikasno realizirati zahtjeve tebliga. Sjetimo se samo prvih godina poslanstva Muhammeda, a.s.. i njegovog tajnog pozivanja u islam, ali i čitavog mekkanskog perioda njegova poslanstva, tj. njegovog tebliga u neslobodi. Tek u Medini, u slobodi, teblig Muhammeda, a.s., doživljava svoje vrhunce i velike trijumfe. Sloboda je, dakle, neprocjenljiva blagodat za čovjeka i njegovu vjeru, tj. njezino čuvanje, tumačenje, objašnjavanje, jednom riječju, njezino cjelovito življenje.
Princip drugi: bez prisile u vjeri – Ovo kur'ansko pravilo (el-Bekare, 256) nema potrebe podrobnije objašnjavati. Islam je kao vjera objašnjen, a njegovi argumenti su autentični tako da nema poprebe nikoga prisiljavati da primi islam, naprotiv, svako ga prima ispravnog razuma. Osnovan intencija tebliga je dostavljanje informacije, a ne njezino prisilno nametanje. Ljudi su slobodni da izaberu, da prihvate ili odbiju ponuđenu informaciju. To nije odgovornost onoga koji dostavlja informaciju. Zapamtimo: nametanje vjerovanja isto je što i nametanje nevjerovanja! Allahov Poslanik, s.a.v.s., jasno je rekao: ”Ja sam samo dostavitelj (mubeligg), a Allah upućuje” (Musned Ahmedov, 4/16934).
Princip treći: iznošenje dokaza – Ovdje mislimo na jasno i potpuno iznošenje vjerskih dokaza ljudima u vezi sa njihovim Gospodarom, Allahom, dž.š. Ovaj uvjet ima svoju i ahiretsku dimenziju; ljudima je potrebno iznijeti istinu u vezi sa njihovim Stvoriteljem kako oni na Sudnjem danu ne bi rekli da im to nije dostavljeno ili da to nisu znali. Ovo iznošenje dokaza podrazumijeva predstavljanje i upoznavanje sa konceptom vjerovanja i kodeksima propisa koje je Uzvišeni Allah objavio. To zahtijeva da im se oni podrobno objasne kako bi ih ljudi razumjeli. Kur'an i Sunnet dosta govore o ovom principu.
(TBT)