PARIZ – Ulice u čitavom Parizu su raskopane i podijeljene nadvoje, na mjestu starog asfalta biće napravljeno desetine kilometara biciklističkih staza. Velika gradska ulica zatvorena je za automobile i prepuštena pješacima.
Rekordno visoke temperature u julu pretvorile su grad u distopijski prikaz onoga što bi se moglo nadalje dešavati. Brutalna vrućina uklonila je sve sumnje Anne Hidalgo: klimatske promjene su stigle.
Gradonačelnica porijeklom iz Španije provela je posljednjih pet godina pokušavajući da milenijumski grad transformiše u njegovu zeleniju verziju. Do kraja ljeto započeto je više od 8.000 projekata, počev od historijskih trgova koji se prilagođavaju pješacima.
Parižani, ali i turisti sada mogu da obalom rijeke klize na biciklima, zaštićeni od automobila granitnim separatorima, ili kroz čitav grad bez obzira na saobraćajne gužve.
Ideja gradonačelnice Hidalgo je jednostavna: da bi se obezbjedio za neizvjesnu budućnost usljed klimatskih promjena, Pariz mora da se vrati u prošlost – onu u kojoj je bilo manje automobila.
“Započeli smo program sveukupne adaptacije koji za cilj ima da u ovaj grad vrati prirodu”, navela je Anne Hidalgo.
Socijalistkinja koja će se i naredne godine kandidovati na gradskim izborima privukla je pristalice svojim naprednim stavovima, ali i stekla hiljade neprijatelja kojima je poremetila planove.
“Ona je histerična”, kaže Hamsa Hansal koji posjeduje flotu od deset taksi vozila. “Ništa osim biciklističkih staza i gradilišta. Totalni haos.”
Drugi koji kritikuju gradonačelnicu, naročito iz redova desnice, optužuju je da na račun građana izvodi eksperimente za zaštitu životne sredine.
U Parizu je 2001. godine automobil posjedovalo 60 posto domaćinstava, a danas taj procenat iznosi 35.
“Manje je automobila, ali je više zakrčenja saobraćaja, a to takođe utiče na nivo zagađenosti”, kaže Paul Lecroart iz Agencije za regionalni urbanistički razvoj u Parizu.
Pariz se, sa druge strane, na listi gradova koji su pogodni za bicikliste, popeo na osmo mjesto sa sedamnaestog na kojem je bio 2015.
“Prilično je oštra kada su u pitanju automobili”, kaže o gradonačelnici profesionalni baštovan Darnaud Guilhem. “Ali mislim da je u pravu. Ljudi su bijesni, ali je u Parizu postalo nemoguće živeti zbog saobraćaja. Ona ide u pravom smjeru.”
Jedna od njenih najkontroverznijih odluka bila je ona da zatvori 42 godine star auto-put uz desnu obalu Sene i pretvori ga u pješačku zonu. Kej je sada mjesto okupljanja mladih koji, kada su noći tople, organizuju žurke, a u kontekstu rasnih i klasnih pitanja, postao je i jedno od najintegrisanijih mjesta u gradu.
“Svi su bili protiv nje po tom pitanju”, ističe Corinne Lepage, nekadašnja ministarka Francuske za zaštitu životne sredine. “To je bilo pravo osvajanje gradskog prostora.”
Anne Hidalgo sada planira “urbane šume”, drvorede na obali rijeke i ispred istaknutih mjesta kao što su Opera Garnije, Hôtel de Ville i želježnička stanica Gare de Lyon.
Leo Fauconnet, stručnjak za urbanizam, pohvalio je gradonačelnicu.
“Imamo proaktivnu politiku, za razliku od drugih gradova u svijetu”, istakao je.
Ali oni okorjeli borci za zaštitu životne sredine, odrasli u vrijeme uspona Zelenih, nisu tako ubijedjeni u to.
“Suština politike očuvanja životne sredine je ograničiti štetu”, navodi Jacques Boutault, gradonačelnik pariskog Drugog arondismana i član Zelene partije. “Ne možete tek tako dozvoliti da se izlije beton, a da onda na njemu zasadite nekoliko stabala.”
Oni koji su oštriji u kritikovanju zabrinuti su zbog prijateljskog stava Gradskog veća prema ulagačima. Kabinet gradonačelnice šalje dvosmislene poruke, smatra Antoine Picon, arhitektonski historičar sa Univerziteta Harvard. “Zeleno, da, ali hajde da nastavimo da ohrabrujemo izgradnju u gradu koji je već pregusto izgrađen. Pariz se pretvara u tržni centar.”
Istina, duh grada mijenja se na načine o kojima Anne Hidalgo ne govori mnogo.
Drugi arondisman, centralni dio Pariza, od 2015. je izgubio 10 posto stanovništva, pošto se čitave porodice iz njega sele. Airbnb je stvorio čitava naselja praznih stanova i kuća. Prosječna cijena kvadrata dostigla je 11.000 dolara, a Pariz je postao jedan od najskupljih gradova na svijetu.
Gradonačelnica Hidalgo kaže da je svjesna tih problema, također, i da radi na njihovom rješavanju.
“Pariz ne može da bude grad isključivo za pobjednike”, istakla je. “Uloga političara je da regulišu. I da spriječe da ovaj grad postane takav.”
(TBT, NYT)