PEKING – Kineska internet kompanija koja nudi break-dance spotove iz kućne radinosti, sočne vijesti i luckaste hashtag izazove postala je najcjenjeniji start-up na svijetu sa cijenom od nekih 75 milijardi dolara. I sada planira da osvoji telefonske ekrane u ostatku svijeta.
Možda niste čuli za kompaniju Bytedance. Možda nikada niste koristili nijednu od njenih živopisnih aplikacija. Ali tinejdžeri oko vas su vjerovatno već opsjednuti platformom za dijeljenje video-spotova Musical.ly, koja je Bytedanceu prošle godine donijela oko jednu milijardu dolara i koja je prerasla u sopstvenu video-službu TikTok.
“Iskreno, to su besmislice”, kaže Dong Yaxin, 20-godišnji student iz Pekinga koji je svakog dana na Douyinu, kineskoj verziji TikToma. Bytedance navodi da više od pola milijarde ljudi u cijelom svijetu koristi Douyin ili TikTok bar jednom mjesečno.
Ali besmislice na stranu, prevazilaženje najopasnije podjele u tehnološkom svijetu nije bezbrižan poduhvat. Trenutno postoje dva velika interneta: kineski i onaj koji koristi ostatak svijeta. Stroga pravila Pekinga kada je riječ o sadržaju i načinu funkcionisanja dugo su spriječavala američke kompanije da posluju u Kini. Ta pravila primenjuju se i na lokalnim titanima poput Tencenta čiji su planovi za širenje preko okeana poremećeni jedinstvenim zahtjevima da se prvo pobrinu za kinesku online populaciju.
Do sada Bytedance – koji je nedavno dobio tri milijarde novih sredstava od SoftBank i drugih investitora – pronašao je rijetku mjeru uspjeha na oba interneta radeći stvari malo drugačije.
Najprije, ne pretvaraju se da pokušavaju da premoste dva digitalna svijeta.
Korisnici Douyina ne mogu da koriste TikTok i obrnuto. Tako se bolje nadgleda materijal koji ljudi u Kini mogu da vide. Oštre kontrole Pekinga uopšte nisu zabavne u industriji zabave. Kompanije koje proizvode video-igre, blogeri koji se bave poznatim ličnostima i streaming zvijezde koje idu uživo pod velikim su pritiskom vlasti koje blokiraju sve što smatraju nezdravim ili nepristojnim. Vlasti su u aprilu naložile Bytedanceu da skine svoju aplikaciju sa šalama.
Bytedance je relativno lako prešao granice fokusiranjem na zabavu i privlačenjem mladih – veoma mladih – korisnika. Ali kineska Komunistička partija nije jedina koja je otkrila nemoralnu stranu Bytedanceovih platformi.
Prije i pošto je kompanija kupila Musical.ly, užasnuti roditelji i drugi bili su šokirani kada su otkrili adolescente koji preko aplikacije dijele snimke sugestivnih plesova, pjevaju o žestokom seksu i drugim, još gorim stvarima. Policija u Britaniji istraživala je izvještaje o neprikladnim ponudama odraslih osoba djeci preko Musical.ly.
Bytedance je u junu TikToku dodao nove mogućnosti roditeljske kontrole i obezbjeđivanja privatnosti. Ali ako kompanija, koja je odbila da komentariše, ne uspije da kontroliše klipove kojima privlači nove korisnike, njene proizvode će zabraniti roditelji i vlade u mnogim zemljama.
Njihovu djecu to mnogo ne interesuje.
Kang Sae-eun, 14-godišnjakinja iz Seoula, voli da gleda druge mlade Južnokorejce na TikToku. Tu je devojčica koja pravi smiješne face i koja je sjajna igračica. Tu je i cool djevojka sa kratkom kosom – pravi “girl crush” materijal, rekla je ona.
One su smiješne i bez inhibicija, kaže. A najbolje od svega, obične su klinke poput nje.
“Učenicima osnovnih škola je mnogo teže da postanu poznati na poznatijim platformama poput YouTube, Facebook i Instagrama koje i ja koristim”, rekla je ona.
Otvorite Douyin ili TikTok i odmah ulijećete u video. Pređite na drugi i sa svakim refrešovanjem ekrana dobićete dozu dopamina. Snimci u potpunosti zauzimaju ekran vašeg telefona, zaklanjajući sat na vrhu tako da ne znate koliko ste sati proveli gledajući kučiće i sinhrono plesanje.
Kompanija je otvorila kancelarije u Japanu, Brazilu, Indiji, Sjedinjenim Državama i drugdje.
Pa ipak, kinesko osoblje u Kini nadgleda značajne segmente međunarodnih aplikacija Bytedancea. Nekad čak prave i određeni kulturno specifični sadržaj poput notifikacija koje vam predlažu koje snimke da gledate. Kompanija je unajmila osoblje koje govori razne svjetske jezike, uključujući portugalski, poljski, malajski i arapski za poslove u Kini.
U julu, indonežanske vlasti su privremeno blokirale TikTok zbog “pornografije, neprikladnog sadržaja i bogohuljenja”. Indonežanska vlada je kontaktirala sa kancelarijom TikToka u Singapuru i dala im upozorenje od nekoliko dana. Ali su odgovor dobili tek kada je aplikacija skinuta, rekao je Rudiantara, indonežanski ministar informisanja u jednom intervjuu. A kompanija pokušava da ojača svoje veze sa vladom.
Bytedance je nedavno unajmio Instagramovog predsjedavajućeg za javnu politiku u azijsko-pacifičkom regionu Helena Lersch na mjesto direktora globalne javne politike. Šefovi odsjeka Facebooka u Indoneziji i Japanu su se takođe pridružili kompaniji.
Za Tao Ni, 25-godišnju novinarku iz istočne Kine, Weibo, popularna platforma nalik Twitteru, može da bude zamorna. Ali ne i Douyin.
Razlog tome je što su snimci kratki, kaže ona i dodaje da može da provede sate na platformi. “Sve što traje duže od 15 sekundi me umara.”
(TBT, NYT)