Sardar Sing Džatav, dalit koga su napali ljudi iz više kaste. Fotografija: Atul Loki za Njujork tajms
Kada je Sardar Sing Džatav početkom septembra odlučio da porazgovara sa muškarcima koji su zaposlili njegovog sina, otkrio je da su ga očekivali.
Muškarci iz više kaste pozdravili su ga udarcem u lice. Onda su mu slomili ruku. Onda su ga pribili za pod. Sardar je pozivao u pomoć. Niko nije došao. Jedan od muškaraca mu je nagurao krpu u usta. Drugi je sa kezom izvadio brijač. Zgrabio je Sardarov skalp, zategao ga i počeo da seče, skinuvši mu gotovo svu kožu.
“Evo ti!”, sJeća se Sardar da su mu rekli. “Reci svima da smo te skalpirali!”
Sardar je dalit, Indijac koji je ne samo niža kasta već i pripadnik “nedodirljivih”. Vijekovima već oni žive na posljednjoj ljestvici indijskog hindu društva. Procjenjuje se da ih ima više od tristo miliona i vijekovima su trpili zlostavljanja. A napada protiv njih ima sve više.
To možda djeluje iznenađujuće ako se ima u vidu novi narativ Indije. Milioni ljudi su pobjegli iz siromaštva. Ekonomija je jedna od najsnažnijih na svijetu. Svuda u zemlji se pojavljuju novi putevi, aerodromi, infrastruktura. Ali u mnogim mjestima, naročito u siromašnim ruralnim oblastima, kaste su i dalje ono što se računa.
A oni koji se pobune protiv takvog sistema bivaju dočekani sa brutalnošću smišljenom da pošalje poruku i zadrži stari poredak. Dalite ne ubijaju: njih ponižavaju, muče i uništavaju.
“Možete da pričate kako je Indija svjetska sila, globalna sila koja šalje satelite u svemir”, kaže Avati Ramija, profesor sociologije u Mumbaju. “Ali svijet ima jednu predstavu o Indiji. Sve dok je hinduizam jak, kaste će biti jake i sve dok ima kasti, postojat će niže kaste.”
U oktobru, 14-godišnjoj djevojčici koja je bila pripadnica dalita odsijekao je glavu čovjek čija je žena rekla da je mrzio to dijete zbog njene kaste. Jedan dalit beskućnik izbičevan je nasmrt ispred fabrike u maju, a batinanje je emitirano širom Indije. U martu, muškarca pripadnika dalita ubili su drugi iz više klase jer je jahao konja.
“Takvi incidenti se nisu dešavali u mom djetinjstvu”, kaže Čandra Ban Prasad, politički komentator (i dalit). “U mom djetinjstvu, dalit ne bi jahao konja. Prije 1990, većina dalita je radila za nekoga. Sada plaćaju cijenu svoje slobode.”
Kada se počelo sa pisanjem ustava krajem 1940-ih, intelektualci su uključili specijalne zaštite za dalite koji čine 15 do 20 procenata ukupne populacije Indije od 1,3 milijarde ljudi.
Programi afirmacije pokrenuti su kako bi se pomoglo dalitima da pobjegnu od bijede. Danas postoje dalitski pjesnici, ljekari, činovnici, inženjeri, pa čak i predsjednik iako je to mjesto mahom ceremonijalno.
Ali 95 procenata Indijaca se i dalje vjenčava unutar svoje kaste, kažu stručnjaci. A nedavne studije pokazuju da su prihodi i nivo obrazovanja proporcionalni kastinskoj pripadnosti. Čak i u obrazovanju daliti su daleko nazad, što pokazuje da diskriminacija kaste i dalje postoji.
Nacionalna statistika pokazuje da je broj zločina vezanih za kaste porastao 25 procenata od 2010. i da je 2016, posljednje godine kada su prikupljeni podaci, takvih zločina bilo 41.000. Mnogi analitičari krive vladajuću partiju Baratija Džanata čiji hindu korijeni ohrabruju pristalice da napadaju manjine, često u ime hinduizma. Jedan primjer je niz ljudi koji su prebijeni ili ubijeni zbog ubijanja krava. Krave su svete životinje u hinduizmu i većina žrtava kravljih osvetničkih odreda bili su muslimani ili daliti.
Ono što je izazvalo sukob te noći u septembru bilo je insistiranje Sardara da poslodavci iz više klase plate njegovom sinu zaostale plate.
U tradicionalnom indijskom društvu kaste diktiraju poslove. “Nedodirljivi” su nekada radili sve prljave poslove. Danas je takav sistem malo ublažen. U Tatiju, Sardarovom selu, gotovo sve porodice se bave poljoprivredom. Gudžari su pri vrhu ljestvice ali daleko ispod bramana koji se smatraju najvišom kastom.
Ali u Tatiju, gudžari su najmoćniji i vlasnici su najvećeg dijela zemlje. Daliti moraju da ih poštuju i ne smiju ih gledati u oči.
Indijski ustav naročito zabranjuje praksu “nedodirljivosti” iako nedavna istraživanja javnog mnijenja pokazuju da je mnogi Indijci i dalje praktikuju. Policija je uhapsila nekoliko gudžara optuženih za napad na Sardara koji su rekli da njihova kasta nije imala “nikakvu ulogu” u napadu.
Sardar kaže da će ga ožiljak podsjećati, do kraja života, šta su mu ljudi iz više kaste uradili. “Volio bih da sam druga kasta”, rekao je uz uzdah.
(TBT, NYT)