EKONOMIJA
“Njeftegazinkor”, kupac
Rafinerije nafte Brod, Rafinerija ulja Modriča i „Petrol“ Banjaluka nikada neće
ispuniti obaveze iz osnovnog ugovora o privatizaciji poput obima proizvodnje i
prodaje, priznaje se u jednom od službenih dokumenata Vlade Republike Srpske
koji su u posjedu poslovnog portala CAPITAL.
“Njeftegazinkor”, kupac
Rafinerije nafte Brod, Rafinerija ulja Modriča i „Petrol“ Banjaluka nikada neće
ispuniti obaveze iz osnovnog ugovora o privatizaciji poput obima proizvodnje i
prodaje, priznaje se u jednom od službenih dokumenata Vlade Republike Srpske
koji su u posjedu poslovnog portala CAPITAL.
Pravdajući neispunjavanje obaveze
„Njeftegazinkora“ tadašnji ministar industrije, energetike i rudarstva RS
Željko Kovačević predlaže Vlada da usvoji Drugi Aneks osnovnog ugovora o
prodaji državnih akcija kojim bi se brisale obaveze ruskog partnera, od obima
prerade sirove nafte do obaveze izgradnje pruge Brod-Modriča vrijednosti
nekoliko desetina miliona evra.
Vlada Srpske je, skrivajući od javnosti,
2013. godine usvojila Aneks II ugovora i time praktično „amnestirala“ ruskog
partnera od ispunjavanja nekih od najznačajnijih uslova za prodaju naftne
industrije Republike Srpske.
Pruga bi koštala 200 umjesto 45 miliona
evra?!
Ugovorom o prodaji definisano je jasno da
ruski investitor ima obavezu da izgradi prugu od Broda do Modriče. Međutim,
tajno usvojenim Aneksom 2. ta obaveza je izbrisana.
Tadašnji ministar Kovačević u popratnom
aktu upućenom Vladi objašnjava da je „Ugovorom predviđeno da kupac za prugu
izdvoji 45 miliona evra, a ostatak novca Vlada RS“.
Ali, kasnije su „okrili“ da bi prema
„ponudama koje je prikupilo Ministarstva saobraćaja, cijena izgradnje pruge
koštala više od 200 miliona €, te je dogovoreno da se ta odredba iz ugovora
briše, te da se traži ekonomičnije i racionalnije rješenje“.
Kovačević: Rusi ne mogu i neće proizvoditi
ugovorenih 4,2 miliona tona godišnje
Kovačević u službenom obavještenju Vladi
opravdava nove ustupke ruskom investitoru. Otvoreno se stavljajući u njihovu
odbranu, tadašnji ministar industrije, traži od Vlade da prihvati da je Program
rekonstrukcije završen, iako će Rafinerija prerađivati milion umjesto 4,2
miliona tona nafte godišnje, kako je planirano nakon rekonstrukcije.
„Ugovorom o prodaji utvrđena je obaveza
kupca da u periodu rekonstrukcije, koji je istekao 17.03.2011.godine, realizuje
program rekonstrukcije. Program rekonstrukcije je podrazumjevao finansiranje
cca 322,8 miliona eura što je trebalo obezbjediti uslove da Rafinerija nafte
nakon isteka perioda rekonstrukcije radi sa kapacitetom od 4,2 miliona tona
prerade sirove nafte na godišnjem nivou, da Petrol ostvari plasman proizvoda od
cca 2 miliona tona godišnje i da Rafinerija ulja produkuje godišnje, minimalno
72 000 tona svojih proizvoda. Međutim, nakon zaključenja Ugovora o prodaji, u
Evropskoj uniji i državama u regionu smanjen je dozvoljeni sadržaj nekih
materija u derivatima nafte. Tako je i u BiH 2008. godine usvojen novi standard
(tzv. Euro 5). Iz tog razloga kupac je bio prinuđen da značajno izmijeni
Program rekonstrukcije i modernizacije naročito Rafinerije nafte u Brodu. Ove
izmjene su značajno povećale obim potrebne rekonstrukcije, modernizacije
postojećih i izgradnju novih sekcija koje nisu bile planirane što je
rezultiralo značajnim povećanjem potrebnih investicija, produžilo rok potreban
za realizaciju cijelog investicionog programa.
Nadalje, pojavio se objektivan problem
otpreme proizvedenih derivata iz Rafinerije nafte. Korito rijeke Save nije
osposobljeno za vodeni transport (rijeka je plovna samo oko 2-3 mjeseca
godišnje), a ne postoji mogućnost otpreme željeznicom. U Rafineriji nafte Brod
se kontinuirano od 2009. godine proizvodi oko 1 milion tona naftnih derivata
koliko je i gornja granica otpreme proizvoda auto transportom. Napominjemo da
je u septembru 2011. godine završena rekonstrukcija sekcija 31,32 i 37 čime su
stvoreni uslovi za puštanje u rad „Nove linije“ sa kapacitetom za preradu 3
miliona tona sirove nafte godišnje na istoj. „Nova linija“ je puštena u rad 08.10.2012.
godine.
Zbog limitiranog kapaciteta otpreme
derivata, Rafinerija nafte je prinuđena da preradu sirove nafte zadržava na
nivou od oko milion tona godišnje. Obzirom da su performanse modernizovane
„Nove linije“ značajno bolje od performansi „Stare linije“, prerada se vrši sa
minimalnim optimalnim kapacitetom „Nove linije“. Iz tog razloga u narednom
periodu neće biti u mogućnosti da vrši kontinuiranu preradu, već sa zastojima u
radu sekcija primarne prerade nafte“, piše Željko Kovačević.
Optima umjesto Petrola
On priznaje i da banjalučki Petrol neće,
kako je dogovoreno, prodavati dva miliona tona godišnje, jer je, eto, taj posao
preuzela na sebe „Optima grupa“.
„Što se tiče kapaciteta plasmana Petrola od
2 miliona tona godišnje, napominjemo da je nakon potpisivanja Ugovora o prodaji
osnovano novo preduzeće Optima Grupa, koja umjesto Petrola obavlja taj dio
trgovine na veliko, tako da sam Petrol neće biti u mogućnosti da dostigne taj
plasman ni kada Rafinerija nafte poveća proizvodnju“, kaže Kovačević.
On tvrdi da je Njeftegazinkor do 31.
oktobra 2012. godine uložio 530 miliona evra u rekonstrukciju Rafinerije nafte.
Vlada Rusima obećala zemljište u luci Ploče
Jednom od odredbi Aneksa 2 Vlada se
obavezala da će Rusima omogućiti kupovinu zemljišta za izgradnju naftnog
terminala u luci Ploče.
„6.1.7. Prodavac će u skladu sa zakonom, po
posebnom Ugovoru omogućiti kupovinu zemljišta u luci Ploče za izgradnju
terminala za derivate nafte, akcija naftovoda od luke Omišalj do RN i cjevovoda
za derivate od RN do luke Opatovac, po pravu preče kupovine u slučaju da
Republika Srpska bude priznata kao zakonski vlasnik te imovine, odnosno
akcija“, navodi se u Aneksu 2 Ugovora.
(The Bosnia Times)