FEDERACIJA
Da Federacija nema zakonodavne i izvršne vlasti definitivno se dokazalo prekjučer – sjednica Zastupničkog doma Parlamenta prekinuta je jer se zastupnici nisu mogli dogovoriti ni o dnevnom redu
Naši izvori kažu da bi SBB rado uskočio u parlamentarnu većinu i Vladu u kojoj bi se onda promiješali, odnosno promijenio sadašnji stranački raspored ministarskih pozicija, pa su emisari uvelike na
djelu i čine sve
ne bi li pomirili neprikosnovene šefove SDA i SBB-a Bakira Izetbegovića i Fahrudina Radončića „u interesu spašavanja države i građana“.
Da Federacija nema zakonodavne i izvršne vlasti definitivno se dokazalo prekjučer – sjednica Zastupničkog doma Parlamenta prekinuta je jer se zastupnici nisu mogli
dogovoriti ni o dnevnom redu. A to je bilo tek drugo po redu redovno zasjedanje
od 2. decembra prošle
godine kada je Zastupnički
dom konstituiran i kada su zastupnici položili zakletvu. Parlamentarna većina u kojoj su bili SDA, HDZ i Demokratska fronta se raspala,
a nove ni na vidiku. U Domu naroda situacija je još gora –
nije ni konstituiran jer u Klubu izaslanika iz reda srpskog naroda nedostaju četiri izaslanika pa neustavno radi. Trenutno u tom Klubu većinu izaslanika ima SDP, u klubu izaslanika iz reda hrvatskog
naroda ima HDZ, a u Klubu izaslanika iz reda srpskog naroda ima SDA.
Lažna ustavnost
Federalna Vlada formalno i pravno postoji, ali je pitanje
kako će dalje funkcionirati pošto nema potporu u Parlamentu. Vlada i njen predsjednik Fadil
Novalić mogu računati na podršku
39 zastupnika – SDA-ovih 28 i HDZ-ovih 11,
ali i to se može lako promijeniti. Četiri ministra iz DF-a – Reuf Bajrović,
Milan Mandilović, Snježana Soldat i Aleksandar Remetić – podnijeli su neopozive
ostavke, a predsjednik Federacije Marinko Čavara prihvatio je samo Bajrovićevu i razriješio
ga s položaja ministra industrije,
rudarstva i energetike. Kada će
uvažiti preostale ostavke, ne govori, ali tvrdi da Vlada
funkcionira i da je Demokratska fronta i dalje u vlasti. Za njegovog stranačkog šefa
Dragana Čovića, predsjednika HDZ-, DF više ne postoji, a Bakir Izetbegović i njegov SDA uporno i lažno pozivaju DF Željka
Komšića da se da vrati u vlast. Od
toga, naravno, nema ništa.
Primjedbe da je Novalićeva
Vlada neustavna, nemaju uporište.
I bez četiri ministra iz DF-a ona ima premijera i 12 ministara i može raditi i donositi odluke. U Poslovniku o radu stoji: „Vlada može
održati sjednicu ako joj je prisutno više od polovine članova“
. Prema tom dokumentu, Vlada donosi odluke većinom nazočnih
članova.
S obzirom da Vlada predlaže
Parlamentu i zakone, teško
je u ovakvoj situaciji, odnosu snaga između političkih
stranaka i nepostojanja parlamentarne većine očekivati
da budu prihvaćeni.
Objašnjavajući
zašto je prihvatio samo Bajrovićevu ostavku, Čavara
je kazao da nema primjedaba na rad ostalih DF-ovih ministara.
Međutim, istina tu ne leži. Usput rečeno,
Novalićeva Vlada je od 31. marta
ove godine kada je preuzela dužnost, iz parlamentarne procedure povukla više od 80 prijedloga zakonskih rješenja, a nijedno nije ponudila Parlamentu na usvajanje!?
Predsjednik Federacije nije, bar do danas, potpisao ostavke Mandilovića, Remetića
i Soldatove samo kako bi privremeno i dok, kako kažu naši
izvori, ne završi neke poslove, spriječio da Vlada i službeno
postane neustavna. Naime, prema Ustavu Federacije, Vlada se sastoji od
premijera i 16 ministara od kojih osam mora biti iz reda bošnjačkog, pet iz reda hrvatskog, a
tri iz reda srpskog naroda.
SDA i HDZ na sebe su sada preuzeli
potpunu odgovornost za ono što
će se dalje događati,
ali i za mogući kaos koji može nastati zbog raspada zakonodavne i izvršne federalne vlasti. Kako će formirati novu parlamentarnu većinu, izgleda da ni njima nije jasno. Za donošenje odluka potrebna je podrška
50 zastupnika. U slučaju da se SDA-u i HDZ- u
priključe Stranka za BiH, BPS, A-SDA i HDZ 1990 zajedno bi imali 51
glas što nije garancija nikakve stabilnosti – dovoljno je da dva zastupnika ne dođu i da nema većine.
HDZ 1990 je poručio da neće u vlast i ostaje da se vidi hoće li ostati pri tom stavu. Kombinacija na kojoj insistira Čović , a po kojoj bi SDA i HDZ
sklopili koaliciju sa SBB-om i imali 55 zastupnika teško
je, bar ovog trenutka, izvodiva –
SBB bi ušao u taj deal pod svojim uvjetima, a prvi je uklanjanje
Bakira Izetbegovića s pozicije predsjednika SDA
i člana Predsjedništva
BiH.
Zapovjednici iz centrala
Naši izvori kažu da bi SBB rado uskočio u parlamentarnu većinu i Vladu u kojoj bi se onda promiješali, odnosno promijenio sadašnji stranački
raspored ministarskih pozicija, pa su emisari uvelike na djelu i čine sve ne bi li pomirili neprikosnovene šefove SDA i SBB-a Bakira Izetbegovića i Fahrudina Radončića „u interesu spašavanja
države i građana“. Treća
varijanta po kojoj u većini u Zastupničkom
domu ne bi bilo SDA i HDZ-a, a time i u Vladi, nemoguća je misija s obzirom na
snagu te dvije stranke u Domu naroda.
Što dalje, pogotovo što
od izvanrednih izbora nema ništa
– da bi se održali
potrebno je izmijeniti zakonske i ustavne odredbe, a kada se parlamentarci ne
mogu dogovoriti ni od dnevnom radu, kako očekivati da mijenjaju zakone i Ustav?
Prvi na potezu, formalno –
pravno i po funkciji je predsjednik Federacije Marinko Čavara. Federalni Ustav daje mu ovlaštenje da uz suglasnost potpredsjednika Melike Mahmutbegović (SDA) i Milana Dunovića (DF) raspusti jedan ili oba doma Parlamenta FBiH „kada utvrdi da ne mogu donijeti potrebne zakone“. Takav potez otvorio bi mogućnost za raspisivanje prijevremenih izbora.
Prema Ustavu FBiH može se smijeniti Vlada „bilo odlukom predsjednika Federacije uz suglasnost
potpredsjednika bilo izglasavanjem
nepovjerenja većinom glasova u svakom od
domova Parlamenta“.
Smije li Čavara raspustiti jedan ili
oba doma Parlamenta FBiH ili smijeniti Vladu koristeći se ustavnim ovlastima? Očekivati da će
to uraditi, a svi uvjeti su se stekli, pod pritiskom opozicije ili zastupnika i
izaslanika u Parlamentu, potpuno je nerealno. On bi prvo morao dobiti odobrenje
predsjednika HDZ-a, a ovaj bi se o tome morao dogovoriti sa predsjednikom SDA.
Međutim, od Čovićevog i Izetbegovićevog pristanka na raspuštanje Parlamenta ili smjenu Vlade nema ništa jer bi time ugrozili HDZ i SDA i još više osobne pozicije. Uostalom, Čavara jeste predsjednik Federacije, ali je njegov zapovjednik
Čović. Novalić jeste premijer Federacije, ali je njegov zapovjednik
Izetbegović. Njih dvojica su i
zapovjednici federalnim ministrima iz svojih stranaka.
Na kraju krajeva, praksa pokazuje da se već decenijama zakonodavnom i izvršnom vlašću
u državi, entitetima, županijama
i općinama upravlja iz
predsjedničkih ureda u stranačkim centralama.
(The Bosnia
Times, Dnevni list)