KOLUMNA
Ovi napori dokazuju da pritiskom na dugme i povlačenjem
prsta, dva miliona izbjeglica u Libanu, Turskoj i Jordanu imaju mogućnost
nastaviti svoje studije
Piše: Gordon Brown, thebosniatimes.ba
Obrazovanje izbjeglica i djece u zonama sukoba i rata je jedan od najvećih izazova sa kojima se
suočava međunarodna zajednica. Njihove škole su svedene na ruševine. Njihovi
nastavnici i profesori su pobjegli ili se bore za opstanak. Njihova biblioteke
su opljačkane i spaljene.
Naravno, postoje rješenja. Uostalom, u ovim vremenima,
predavanja i dobro opskrbljene biblioteke dostupne su u samo par klikova, na
internetu, u elektronskim formatima. Najbolji seminari u ponudi su u oblasti
matematika, nauka, strani jezici i književnost ; i oni se mogu uploadovati na
mobilne telefone i tako je moguće da bude dostupno studentima. Ako je 58
miliona djece koja su trenutno u nemogućnosti da idu u školu i ne mogu pohađati
časove, onda časovi i lekcije moraju biti dovedeni pred njih.
Humanitarne grupe već munjevito tragaju i istražuju,
koristeći Internet kako bi pružili mogućnost obrazovanja Sirijskim
izbjeglicama.
Agencija Norveške za razvoj i saradnju, na primjer, održava
međunarodno takmičenje za razvoj aplikacija na pametnim telefonima, kako bi se
moglo izgraditi osnovne vještine pismenosti u arapskom i poboljšati
psihosocijalnu dobrobit za sirijske izbjeglice
u dobi od pet do deset.
Slično tome, u Libanu, neprofitna organizacija čija je baza
u Bejrutu razvila je ”NaTakallam”.
Servis koji pruža nezaposlenim sirijskim izbjeglicama priliku da rade kao
arapski tutori.
U Egiptu, ”Nafham” platforma omogućava korisnicima da
uploaduje obrazovne video snimke za osnovno obrazovanje i nastavni plan i program u zemlji.
Iz inostranstva, British Council nudi online kurseve
engleskog, kroz program pod nazivom “FutureLearn.” Razne nevladine
organizacije i UNICEF nude mladim izbjeglicama priliku naučiti kompjutersko
programiranje. Internet se koristi za pomoć izbjeglicama da nastave više
obrazovanje. Evropska unija finansira tri godine elektronska-učenja za pripremu
3.100 sirijskih izbjeglica u Jordanu i Libanu za fakultet. I američki
neprofitni univerzitet ”The University of the People” je ponudio 10.000
sirijskih izbjeglica visoko online obrazovanje, uz podršku tutora.
Ovi napori dokazuju da pritiskom na dugme i povlačenjem
prsta, dva miliona izbjeglica u Libanu, Turskoj i Jordanu imaju mogućnost da
nastave svoje studije. Prednosti online učenja su višestruki.
Ovaj pomak otvara mogućnosti za doprinose od strane
privatnog sektora, kao i, revoluciju u obrazovanju u zonama sukoba i drugim
vanrednim situacijama. Khan Akademija, Google, Apple, i oko 50 drugih kompanija
su prepoznali tu potrebu, pružajući nekima 70 miliona dolara u finansiranju,
povoljne tablete, programe online obrazovanja, i pomoć u logistici.
I u septembru, izvršni direktor Facebooka Mark Zuckerberg je
najavio da će njegova kompanija raditi sa visokim zastupnikom UN-a za
izbjeglice (UNHCR) da omogući pristup Internetu za sve izbjeglice.
Privatne kompanije su
često u dobroj poziciji da brže i jeftinije isporučuju robu od javnih
institucija. Primjeri ove dinamike uključuju i
start-up multinacionalnih
kompanija koje su se pridružile, primjerice ”Bill & Melinda Gates
Foundation” koje rade na pronalasku
lijeka za ebolu i solarnih panela
za pružanje bezmrežne elektroenergije udaljenim selima u Africi.
UNHCR je osnovao radnu grupu u Jordanu da istraži kako se
informacije i kompjuterska tehnologija mogu iskoristiti za pružanje
izbjeglicama veći pristup visokom obrazovanju. Globalna poslovna koalicija za obrazovanje je ponudila da koordinira
obrazovne organizacije i njihove partnere iz privatnog sektora. Privatne
kompanije su već počele mobilizirati sredstva i iskoristiti svoje sposobnosti u
službu inovacija.
Kada je biblioteka u Aleksandriji spaljena u 48. godini
prije nove ere, civilizacija se nije povukla nazad u pećine i prestala učiti.
Ono što je ostalo u magli je samo fizička manifestacija ljudskog znanja; želja
za otkrićem i razvojem.
Kada je plamen zamro, naši preci krenuli su da se oporave od
saznanja da su bili izgubljeni. To iskustvo je ponovljeno kroz historiju, ali
to bi trebalo da bude odaziv na uništavanje biblioteka i škola u Siriji.
Umjesto da djecu forsiramo da prihvate do kraja školovanje, moramo im pomoći u
obnovi – sa najmodernijim sredstvima na raspolaganju.
/Autor je bivši premijer Velike Britanije/
(The Bosnia Times, ©
Project Syndicate, Prevela Emina A.)