Pop se može odnositi na nešto što je popularno, ili može da označava žanr.
Tokom poslednje tri decenije, međutim, te dvije definicije bile su jedno: razdraganost Katy Perrry, nežni cvrkut Justina Timberlakea, pozorište Lady Gage, bezazlena lukavost Taylor Swift. Muzika koja stremi sjaju, poletnosti, ekstazi, spektaklu.
Osamdesetih godina, ova vrsta pop muzike – Michael Jackson, Madonna – predstavljala je monokulturu, što je razlog iz kojeg je teško raspetljati dva značenja popa.
Ali posljednjih nekoliko godina, stvari su se promijenile, uglavnom zahvaljujući streamingu.
Ono što je nekada smatrano podžanrovima popa – K-pop, latino trep, melodični hip-hop – sada je u fokusu.
Ovo je Pop 2.0 – muzika koja potiče sa nekoliko različitih scena, ali funkcioniše po istim pravilima.
Kada bi hip-hop, kantri ili hard rok umjetnici ranije prelazili u pop, to je uglavnom podrazumijevalo da se odriču nečeg suštinski važnog u vezi sa sobom u zamjenu za nešto plastično i prolazno.
Pop je predstavljao kompromis. Sada ovi stilovi, zahvaljujući internetu i evoluciji u principu po kojem se sastavljaju Billboardove liste, vladaju top-listama.
Hip-hop dominira streamingom. Latino trap i regeton sve su popularniji na YouTubeu. K-pop, dominantni zvuk Južne Koreje, postao je nevjerovatno popularan online.
Sve to je uticalo da Billboardove liste danas izgledaju znatno drugačije nego nekad.
Uzmite za primjer Billboardovu listu najboljih albuma za august 2018. “Love Yourself: Answer” K-pop grupe BTS, debitovao je na prvom mjestu.
Sljedeći debi, na sedmom mjestu, bio je album “Aura” postregeton superzvijezde Ozune.
Ostali albumi među najboljih deset uglavnom su hip-hop varijacije: Drake, Travis Scott, Post Malone, XXXTentacion, Juice WRLD i Cardy B.
Iako svi potiču sa različitih scena, ovi umjetnici ujedno repuju i pevaju. Njihovo raspoloženje je melanholija.
Produkcija je nalik trepu, južnjačkom repu protekle decenije. Oni su umjetnici koji su jednako upečatljivi kada gostuju u tuđim pjesmama, koliko i kada snimaju svoje. I oni su naučili da pronađu sebe online jednako kao u studiju.
Ono što djeluje kao istovremeni trijumf nekoliko paralelnih zvukova – vrućeg hip-hopa, SoundCloud repa, zaokruženog latino trepa i haotičnog K-popa – zapravo je uspon jednog skupa ideala koji definiše ono što je postala pop muzika.
Pop, kao žanr, više nije pop.
Sada je trenutak kada pop muzika – Katy Perry, Justin Timberlake, Britney Spears, ta vrsta popa – postaje tek podžanr, jedna komponenta popa.
Na njenom mjestu sada je novi, potpuno moderni, globalizovani pop, krajnji rezultat progresije žanrova koji su se međusobno približavali jedan drugom više od decenije.
Teren za ovakav preokret bio je spreman kada je devedesetih i dvijehiljaditih uspon doživio pop-rep.
Hip-hop je kritikovao novi pravac optužujući ga da je svoju oštrinu mijenjao za pitkost kojom će osvojiti široke mase.
Ali ono što se dešavalo zapravo je bilo redefinisanje popa: rok koji predaje tron hip-hopu, a stvarne instrumente zamijenili su računarski programi.
A tu je bio i internet koji je počeo da dereguliše pristup određenim zvukovima.
U isto vrijeme, i sam hip-hop je mutirao.
Melodično umekšavanje koje su predstavili Kanye West i Pharrell Wiliams usvojio je Drake koji je postao agent promjene ovog žanra kasnih dvijehiljaditih.
Skoro svaka važnija zvijezda Popa 2.0 u poslednjoj deceniji potiče od Drakea- neposredno ili indirektno. A stare 1.0 zvijezde poput Katy Perry i Justina Timberlakea više nisu relevantne.
Popu 2.0 pripada i Rihana, najsavremenija od svih pop pjevačica.
Ona je fluidna – pjevačica, reperka, dj – i njoj je jednako udobno u R&B baladama koliko u denshol hitovima.
Te fleksibilnosti ima i kod Beyonce: njeno repovanje na albumu “Everything Is Love” koji je prošle godine snimila zajedno sa Jay-Zijem zaista je impresivno.
A šta je sa Ed Sheeranom?
Izdaleka on je kao stub stare garde, mainstream folk pevač. Ali i on povremeno sklizne u repovanje. I sarađuje sa reperima. Kao i sa savremenim afričkim muzičarima.
A moguće i sa, kako je napomenuo nedavno, BTS.
On se dobro snalazio sa starim pravilima, ali ni za novim ne zaostaje.
(TBT, NYT)