SAN FRANCISKO – Nedavno je najnovija prodavnica u gradu pokušavala da otkrije da li ću kupiti, ukrasti ili ostaviti kesu kokica sa sirom – a to sam pokušavala i ja.
Na njihovoj strani je 27 kamera i podaci o ponašanju kupaca. Na mojoj: užasna neodlučnost.
Prošlog mjeseca, San Francisko je dobio prvu automatizovanu prodavnicu bez kasa, “Standard market”. Kupci koji su skinuli aplikaciju prodavnice mogu da uđu u radnju od 176 kvadratnih metara, uzmu šta im treba i odu. Na vratima ne postoji kasa, niti magnetna zaštita. Kamere identifikuju kupca i robu i određuju kada će ta roba otići sa tim kupcem. Barem je to ideja.
Start up iza ove ideje je Standard Cognition pokrenut 2017. Cilj je da se ova tehnologija primenjuje u 100 radnji dnevno do 2020.
Petoro od sedam osnivača je iz američke Komisije za bezbjednost i razmjenu gdje su napravili softver sa vještačkom inteligencijom koji može da otkrije prevaru i trgovinske prekršaje. Sada ovi stručnjaci pokušavaju da riješe nešto isto tako komplikovano – da li ja zapravo kradem grickalice.
U januaru, “Amazon” je u Seattleu otvorio svoj prvi “Go market” bez kasirki. Od tada je otvorio još njih. U Kini, eksperimenata sa prodavnicama bez kasa ima dosta i koristi se tehnologija identifikovanja robe uz pomoć radio-frekvencija i skeniranje koda ili lica pri izlasku iz radnje.
Pristup Standard Cognitiona je drugačiji. Oslanja se isključivo na kamere na tavanici i softver sa vještačkom inteligencijom koji treba da otkrije šta kupujete. On zna da li sam usporila, uzela čokoladu i onda je vratila. Zna i da li je moje tijelo okrenuto suvom mangu ali mi je lice okrenuto ka kokicama.
I zna (ili to pokušava) kada planiram nešto da ukradem.
Cilj je predvidjeti i spriječiti krađu po prodavnicama, jer za razliku od “Amazonovih” radnji “Go” sa rampama za ulaz i izlaz nalik onim u metrou, “Standard market” ima otvorena vrata i čist put.
“Proučavamo ponašanje onih koji ulaze”, rekao je Michael Susval, osnivač. “Ako planiraju nešto da ukradu, držanje im se mijenja i češće gledaju ka vratima.” Kada sistem procjeni da li je u pitanju potencijalni lopov, radnik u prodavnici dobiće poruku i prići zarad “pristojnog razgovora”, rekao je Susval.
Predviđanje krađe podrazumjeva mnogo podataka o kupcima od kojih dosta još uvek ne postoji. Zbog toga je nekoliko dana prije otvaranja “Standard marketa” Standard Cognition unajmio 100 glumaca da četiri sata kupuju u radnji. U Japanu, tim je radio sa regularnom prodavnicom, čije ime nije objavljeno, kako bi prikupili neophodne podatke. Standard Cognition je naveo da nisu prikupljali biometrijske podatke, što je nešto što brine stručnjake za privatnost.
Nedavno sam otključala telefon koji je bljeskao plavom svjetlošću kako bi prodavnica znala da sam ušla. Prošetala sam, stavila nekoliko stvarčica u torbu i otišla.
Ispred me je sačekao Susval, a na telefonu mi se pojavila notifikacija: kokice sa sirom i rolna toalet papira koštaju 1,19 dolara.
Zapravo sam izašla sa dvije kesice kokica. Razmišljala sam da li da uzmem drugu kesu ili ne i onda sam je impulsivno zgrabila. Sistem to nije vidio.
“To ne bi smjelo da se dešava”, rekao je Susval. Ali jeste. Slegnuo je ramenima i rekao mi da sam zaslužila tu kesicu. Zato sam i otišla sa njom.
Standard Cognition i drugi će vjerovatno s vremenom sve bolje utvrđivati gdje je koja grickalica završila. Ali trenutno nisu dovoljno dobri. A ja sam prepuna mrvica.
(TBT, NYT)