Steven Spielberg namješta naočale dok mu ja postavljam pitanje i osjećam kako mi niz sljepoočnicu curi znoj.
Sjedjeli smo u konferencijskoj sobi Universal studija i pričali o euforiji koju je izazvao njegov novi, epsko-fantastični film “Ready Player One” na festivalu Jug-jugozapad u Ostinu, u Teksasu, prije nekoliko dana. Ljudi su ovaj visokobudžetni film nazvali Spielbergovim povratkom slavnim danima “ET-ja” i “Parka iz doba jure”.
“O bože, kakva noć”, počinje Spielberg. “Osjećao sam se kao da opet imam 10 godina.”
Ali ne postoji način da se drugačije ovo pita: da li je u sve ovo ušao kako bi dokazao da nije izgubio osjećaj?
Ako su ljudi poslije gledanja filma “Ready Player One” rekli da se stara magija Stevena Spielberga vratila, to znači da su vjerovali da je nestala.
“Zaista sam previše zauzet, kako privatno, tako i poslovno, da bih previše razmišljao o uspjehu ili neuspjehu”, kaže Spielberg. “Uvijek se krećem veoma brzo i ne gledam previše u prošlost. Zbog toga nikada nisam pogledao filmove nakon što sam ih snimio.”
“Uvijek sam govorio sebi da nikada neću upasti u nostalgična razmišljanja”, dodao je on.
Osim ako ne snima film koji je nostalgično razmišljanje.
“Ready Player One” je adaptacija romana Ernesta Clinea iz 2011. i prepun je referenci na pop kulturu osamdesetih – što je era kojom je dominirao Steven Spielberg, bilo kao režiser ili kao producent (“Povratak u budućnost”, “Goonies”, “Poltergeist”).
Naslov su riječi koje su se pojavljivale na početku Atari video-igre koja se igrala u igraonicama. Scenario, kojeg su zajedno napisali Zak Penn i autor literarnog predloška Ernesta Clinea, odaje počast filmovima Johna Hughesa i u njega su ubačeni i crveno odijelo koje je Michael Jackson nosio u spotu za “Thriller”, Mehagodzila i Chaki. Za muziku su zaduženi bendovi Twisted Sister, Van Halen i Joan Jett.
U filmu, tinejdžer Wade Watts (Tye Sheridan) živi u naselju prikolica prepunom stanovnika, u Ohaju. Godina je 2045. i ljudi žive sa naočalama za virtuelnu stvarnost i noseći haptik opremu koja im omogućava da istražuju izmišljeni 3D svijet OASIS. Oaza je divno mjesto gdje možete da budete bilo ko – drugi pol, druga vrsta – a Wade i njegova simpatija (Samantha Cooke, u tumačenju Olivije Cooke) trkaju se sa zlom korporacijom u potrazi za blagom.
Poslije premijere filma, kritičar Eric Kohn je tvitovao: “Ako govorimo samo o čistom spektaklu, ovo je najnevjerovatnija stvar koju je Spilberg ikada uradio.”
Kao režiser, Spielberg je uvijek balansirao između prestiža i zabave – iste godine je izbacio i “Šindlerovu listu” i “Park iz doba jure”. Ali odskora je ta formula neujednačenog uspjeha. Posljednje tri historijske drame “The Post”, “Bridge of Spies” i “Linkoln” su bile uspješne. Ali tri filma namijenjena širokim masama nisu ispunila očekivanja. Najnoviji “The BFG”, adaptacija knjige Roalda Dahla, bio je neuspješan na blagajnama 2016.
Spiebelrgov zlatni status u Hollywoodu nije, međutim, uzdrman mlakim prijemom njegovih filmova. Zaposleniji je nego ikad sa radom na petom filmu serijala “Indiana Jones” i remakeom “Priče sa Zapadne strane”.
“Kako stari, sve manje je zainteresovan da uzbuđuje publiku i sve više je fokusiran na eksperimentisanje”, kaže Ginny Basinger, osnivač programa filmskih studija na Univerzitetu Wesleyan u Connecticutu. “A ne uspijeva baš svaki umjetnički eksperiment.”
Spiebelrg se slaže sa opservacijom o nezainteresovanosti da uzbudi publiku.
“U ranim filmovima, od ‘Ajkule’ preko ‘Otimača’ i IT-ja, pričao sam priču iz bioskopa, iz vizure publike i za publiku. To sad već dugo nisam uradio. Još od ‘Parka iz doba jure’.”
Zašto?
“Jer sam stariji”, kaže uz smijeh. “Sada osjećam veću odgovornost da ispričam priče koje imaju neki društveni značaj.”
U “Ready Player One” pojavljuju se svi klasični Spielbergovi motivi (odsustvo roditelja, djeca koja su pametnija od odraslih), ali film funkcioniše i kao poučna priča o virtuelnoj realnosti.
“Zaista me interesuje tehnologija koja omogućava ovom alternativnom univerzumu da postoji – oprema za glavu, haptik rukavice, čizme, odijela – jer zaista vjerujem da će to biti superdroga budućnosti”, kaže Spielberg.
U jednom trenutku u filmu, vidimo dijete koje se opasno približava upaljenoj ringli, dok se njegova majka zabavlja sa naočalama za virtuelnu realnost. Ljudi mogu da se navuku na svijet OASIS-a, da lažu i da kradu kako bio zadovoljili svoj virtuelni ego.
“Ready Player One” možda ima upozorenje na VR, ali ako vizuelno spektakularna Oaza ne natjera ljude da kupe par naočala za virtuelnu realnost, onda vjerovatno ništa neće.
Bez obzira na uspjeh filma, Spielberg kaže da je projekat uticao na njega kao režisera i inspirisao ga da ponovo snima akcije.
“Mišićna memorija snimanja tih filmova mi se vratila dok sam snimao ‘Ready Player One’ i sjetio sam se koliko mi je bilo zabavno tada kada sam bio mlađi”, rekao je Spielberg.
(TBT, The New York Times, Autor Brooks Barnes)