
Nakon užurbanog i vrelog ljeta osvajanja naslovnica i igara moći, Saudijska Pro liga (SPL) je sada dobro i sve teče po planu. Postoje znakovi da ova strategija pomjera globalne narative i medijsku pažnju na dolaske velikih imena i dalje od represivne politike saudijskog režima.
Međutim, organizacija se suočava sa značajnim izazovima i projekat je još uvijek daleko od ispunjenja svojih ambicija.
Samo u posljednje dvije godine, procjenjuje se da je Saudijska Arabija potrošila najmanje 6,3 milijarde dolara (4,9 milijardi funti) na sportske poslove, od nogometa, golfa i boksa do Formule 1 i esporta.
Izjave saudijskih vlasti, uključujući prestolonasljednika Mohameda bin Salmana (MBS), ponudile su uvid u neke od aspiracija iza projekta SPL. MBS je u nedavnom intervjuu za Fox News tvrdio da je doprinos sporta saudijskoj ekonomiji porastao sa 0,4 posto BDP-a na 1,5 posto.
Prema MBS-u: “Ako želite da razvijate turizam, dio toga je kultura, dio je vaš sportski sektor, jer morate napraviti kalendar.”
Saudijska Arabija je sebi postavila cilj da do 2030. godine privuče 70 miliona međunarodnih turista godišnje. Samo će vrijeme pokazati da li će domaćinstvo ovakvih sportskih događaja pomoći zemlji da ostvari svoje turističke ciljeve. Međutim, strategija kreiranja “kalendara” sportskih događaja za privlačenje posjetitelja tokom cijele godine već se uobličava.
Glavni grad Rijad bit će domaćin bokserskog meča između aktuelnog svjetskog prvaka u teškoj kategoriji po WBC-u Tysona Furyja i Francisa Ngannoua u oktobru. U novembru će istočni grad Dammam biti domaćin međunarodnog rukometnog turnira Super Globe. Sljedećeg mjeseca, i Fifa Svjetsko klupsko prvenstvo i prvi ATP teniski događaj u Saudijskoj Arabiji, finale Next Gen, održat će se u Džedi.
Modest se vraća
Carlo Nohra, glavni operativni direktor SPL-a, izjavio je da je cilj nogometa u Saudijskoj Arabiji da postane “neto doprinosilac BDP-u, a ne da država izdvaja novac”. Iako je ovo dugoročni cilj, početni povrat ulaganja iz SPL-a bio je vrlo skroman.
Za početak, prosječna posjećenost publike na SPL utakmicama, prema Transfermrktu, pokazuje različite rezultate. Iako se prosječna posjećenost na Al-Hilalovom međunarodnom stadionu King Fahd više nego udvostručila, na 25.850 u odnosu na prošlu sezonu, još uvijek je daleko ispod kapaciteta stadiona od 68.752. S druge strane, broj gledalac se prepolovio u Sportskom gradu kralja Abdulaha, domu aktuelnih šampiona Al-Ittihad.
Nogomet je u Saudijskoj Arabiji veoma popularan i dugo etabliran, pa je moguće da je novina odlaska na utakmicu kako biste vidjeli neku od novih svjetskih superzvijezda, poput Cristiana Ronalda ili Karima Benzeme, već je počela gubiti draž.
Druga teorija je da je iznenadni priliv kulturnih i sportskih događaja zasićen potencijalnim rastom u bilo kojoj pojedinačnoj oblasti sportskog sektora.
Treba reći i nešto o Fondu za javna ulaganja (PIF) koji usmjerava svoja ulaganja kroz četiri najveća kluba u SPL-u – stvarajući nejednaka takmičenja i manje uzbuđenja kao što je Al-Nassrova pobjeda od 5-0 nad Al-Fatehom i Al- Hilal je savladao Al-Riyadh sa 6-1.
Međutim, ako saudijski navijači ne pune stadione širom zemlje redovno, to stvara nekoliko problema.
Prihod od ulaznica na dan utakmice ostaje stabilan, a ne raste eksponencijalno, a atmosfera je manje privlačna za gostujuće međunarodne navijače. Ono što je najvažnije, utječe na kvalitetu proizvoda kao spektakla ako je atmosfera obična, a stadion poluprazan i stoga ima negativan učinak na ugovore o prijenosima u inostranstvu.
SPL je angažovao američku sportsku menadžersku grupu IMG da proda svoja medijska prava na međunarodnom nivou, istu globalnu sportsku kompaniju koja radi sa Engleskom Premijer ligom (EPL), nudeći nagoveštaj o konkurenciji koju bi Saudijci najviše volgeli da repliciraju.
EPL generira više od 11 milijardi dolara u globalnim ugovorima o emitiranju, što ga čini najunosnijom nogometnom ligom na svijetu. Jedan od glavnih razloga za globalne TV ponude su strastveni navijači koji pune stadione i stvaraju atmosferu koja osvaja gledaoce.
Pred nama su izazovi
U avgustu je IMG posredovao u dogovoru sa globalnom platformom za striming pretplate DAZN, koja je kupila ekskluzivna prava za prikazivanje SPL-a u Velikoj Britaniji, Njemačkoj i Austriji – prvi put da je prekomorska televizija kupila cijelu sezonu saudijskog nogometa.
DAZN je navodno platio 500.000 dolara za jednogodišnji ugovor za emitiranje do tri utakmice uživo sedmično i najzanimljivijih događaja. Za sada, Saudijci će se morati zadovoljiti povećanom globalnom izloženošću, jer u smislu finansijske održivosti i rasta, ugovor ne pokriva ni dva dana Neymarove plaće u Al-Hilalu.
Može se razumjeti zašto je SPL mogao izgledati kao kocka s relativno niskim rizikom za emitera. Ipak, dok DAZN tek treba da objavljuje podatke o gledanosti za SPL igre emitirane na svojoj platformi, publika koja se prilagođava digitalnim sadržajima na YouTube-u je razočaravajuća i daleko ispod etabliranih regionalnih takmičenja, kao što je egipatska nogoemtna liga.
Vrhunci prve utakmice sezone 2023/24 između Al-Ahlija i Al-Hazema – koja je uključivala neka od najvećih ljetnih potpisa kao što su Riyad Mahrez i Roberto Firmino – pogledani su samo 7.000 puta u skoro dva mjeseca.
Za usporedbu, najzanimljiviji događaji nedavne utakmice egipatskog Al-Ahlyja privukli su četvrt miliona pregleda u tri dana.
Možda u znak priznanja potrebe da se napravi korak unazad i takmiči se za gledaoce iz šireg regiona, šest utakmica u sezoni, saudijski emiter i nosilac prava SPL-a SSC dodao je veterana egipatskog sportskog komentatora Medhata Shalabyja u svoje redove. Izvještava se da Shalaby prima 50.000 dolara po utakmici za svoj komentar.
Ovo je ilustracija izazova koji predstoje za SPL ako želi da postane uspješan proizvod koji generira prihode gledan u cijelom svijetu.
Ali vrijedi razmisliti o slikama svjetski poznatih zvijezda koje nose tradicionalnu saudijsku odjeću i slave Dan državnosti 23. septembra.
Nedvojbeno je pozitivan publicitet i pranje ugleda iz takvih događaja u potpunosti; a za Saudijce, vrijedan svakog penija.
(TBT, MEE)