Na 10. dan Muharrema, šiitski muslimani širom svijeta obilježavaju godišnjicu smrti imama Huseina ibn Alija, unuka poslanika Muhameda (s.a.w.s.). Ubijen je u sedmom stoljeću na Kerbeli u borbi protiv snaga lojalnih omejadskom kalifi Jezidu. Poznat kao Ašura, ovaj dan ima veliki značaj i za sunitske i za šiitske muslimane iz razloga osim smrti imama Huseina. U islamskoj tradiciji se kaže da je to isti dan kada je Nuh (a.s.) napustio arku, kao i dan kada je Musa (a.s.) prešao Crveno more i bio spašen od faraona. Tradicija posta na Ašuru proizilazi iz jevrejske tradicije posta 10. dana mjeseca tišri, ili Jom Kipur.
Sunitski muslimani obično provode dan posteći, kao što je preporučio poslanik Muhamed, a također klanjaju posebne molitve. Šiiti muslimani također povećavaju molitvu i ibadet, ali u nekim zajednicama sjećanje na Huseinovu smrt zauzima centralno mjesto. Neki su se više puta tukli u grudi ili lice u ritualu poznatom kao “latmiya” ili “matam”. Drugi se samobičuju, u tradiciji zvanoj “tatbir”, koristeći bičeve ili oštrice, poput ovog čovjeka u Kašmiru pod indijskom upravom. Smatra se da fizički bol koji se osjeća zbog takvih djela odražava dublju unutrašnju bol Huseinovog ubistva.
Za ritual tatbira ili puštanja krvi se također kaže da simbolizira nevinu krv prolivenu prilikom ubijanja imama Huseina. Ovdje su vidljivi lagani ožiljci na leđima ovog sljedbenika u Basri u Iraku. Šiitske vlasti podijeljene su po pitanju teološkog opravdanja te prakse, a neki viši svećenici, poput iranskog vrhovnog vođe ajatolaha Alija Khameinija, izrazili su svoje protivljenje tome.
Žalovanje za smrću imama Huseina počinje na početku muharrema, povećavajući se do krešenda 10. dana. Na ovoj slici vjernici se okupljaju na zajedničkoj molitvi u Basri, nekih 500 km od mjesta bitke za Karbelu. Uvod u Ašuru obilježen je procesijama i strastvenim predstavama koje reagiraju Huseinovu smrt i samu bitku.
Smrt imama Huseina u početku je bila obilježena trodnevnom žalosti kao što je uobičajeno u islamu. Pod vladavinom Abasida, njegova smrt se počela javno obilježavati. Šiitski muslimani vjeruju da im je imam Husein božanski predodređen, a emocije mogu preplaviti kada ga se sjete, kao na ovom skupu u Nasiriji u Iraku.
Harees, ili sporo kuhana mljevena pšenica i meso, rekli su da je omiljeno jelo imama Huseina. Takođe se popularno služi tokom perioda žalosti i često se kuha tokom prvih 10 dana Muharrema, kao kod ovih muškaraca u Bejrutu, Liban.
Šiiti muslimani su se tukli po grudima tokom procesije u Iraku. Crna odjeća koju nose muškarci predstavljaju stanje kontinuirane žalosti, a crvene trake za glavu predstavljaju krv imama Huseina i njegove porodice. U tradiciji šiitskih muslimana, Husein je arhetipski šehid i njegova smrt se smatra žrtvom za muslimanski ummet, ili naciju.
Neke zajednice, poput ove u Nushabadu u iranskoj provinciji Isfahan, oblače se kao dio procesije u znak sjećanja na događaje iz 680. godine. Povorka je dio rekonstrukcije poznate kao šabih, gdje se prepričava putovanje imama Huseina u Kerbelu.
Prije svog dolaska u Kerbelu, imam Husein je otputovao u irački grad Kufu da skupi pristalice za svoju borbu protiv Jezida. Stvari nisu išle po planu jer se pomoć koju je očekivao od naroda Kufe nije ostvarila. Kao rezultat toga, krenuo je u susret sa Omajadskim snagama u Kerbeli sa svojom oslabljenom vojnom silom. Nakon njegove smrti, imam Husein je sahranjen u Kerbeli, gdje vjernici do danas posjećuju njegov mezar. Ovdje otac i dijete u Kerbeli odaju počast imamu Huseinu.
Ta'zieh, ili igre mučenika, popularne su u dijelovima Irana i koriste se kao način pripovijedanja. U ovoj zajednici u Nushabadu, dva muškarca i dječak oblače se u demone i duhove. U tradiciji šiitskih muslimana, događaji u Kerbeli se vide kao bitka između dobra i zla.
Vjernici u iračkom gradu Najafu sviraju bubnjeve tokom procesije kojom se obilježava bitka kod Kerbele i smrt imama Huseina.
U Nushabadu, djeca se oblače u meleke koji primaju Huseinovu dušu tokom bitke kod Karbele. Ašura je državni praznik u zemljama poput Irana, Iraka, Alžira, Bahreina, Senegala i Pakistana.
(TBT, MEE)