INTERWIEV
Gülenov pokret je građanski pokret inspirisan islamom koji sam po sebi nije ni politički ni vjerski
FOTO: Ebaugh(Facebook)
Helen Rose Ebaugh, američka profesorica i stručnjak za
sociologiju religije smatra da je pokret osnovan od strane kontraverznog
turskog učenjaka Fethullaha Gülena i prilika za Zapad i ozbiljna alternativa
religijskom ekstremizmu. Matthias Daum istražio je više o tome.
Zašto ljudi na Zapadu imaju problem sa Gülenovim pokretom?
Helen Rose Ebaugh: To je dosta povezano sa islamofobijom
koja se pojavila nakon 11. septembra. Fundamentalistički pokreti uznemiruju
ljude, a u isto vrijeme se jako malo zna o njima. Ista je stvar sa ostalim
vjerskim pokretima kakav je Gülenov.
Možete li nam onda objasniti šta je to Gülenov pokret?
Ebaugh: To je islamski građanski pokret koji sam po sebi
nije ni politički ni vjerski. Potiče iz Turske kada su u burnim 60.-im
komunisti i socijalisti studentima nudili saveze. Takav razvoj je Fethullah
Gülen smatrao vrlo problematičnim i želio je mladima ponuditi alternativu.
U Evropi se taj pokret smatra konzervativnim, je li tako?
Ebaugh: Konzervativni su toliko koji može stati u njegove
riječi „Moramo obrazovati mlade.“ On smatra da dobri muslimani i muslimanke u
isto vrijeme mogu biti odlični doktori i doktorice, nastavnici ili akademici.
Kakav oblik ljudskog razvoja zagovara Fethullah Gülen?
Ebaugh: Dobra osoba treba biti obrazovana, imati moralne i
etičke vrijednosti, održavati odnos sa Bogom i ispunjavati svoju društvenu
odgovornost. Pomaganje drugima je prioritet. Sve njegove pristalice doniraju
novac. Ta želja za davanjem novca se može razumjeti ako shvatimo nekadašnju
osmansku kulturu.
Neki kritičari zamjeraju manjak transparentnosti.
Ebaugh: Oni nemaju hijerarhiju osim nekoliko vodećih
mislioca oko kojih se ostali okupljaju. To nije problem pokreta, već njegova
snaga. Pripadnici čine pokret. Kada sam radila istraživanje o ovom pokretu, svi
su bili tako otvoreni. U mnogim Gülenovim institucijama dopustili su mi da
vidim njihove budžete i račune. Nije ljudima problem manjak transparentnosti,
nego manjak birokratije. Ne možete nacrtati shemu pokreta. Niko nije odgovoran,
a svi su odgovorni.
Ne postoje službeni kontakti?
Ebaugh: Postoje, ali ovakav horizontalni način organizacije
ima mnoge prednosti. Otvaranje škola je, naprimjer, striktno lokalni pisao.
Birokratija postoji samo u nekim institucijama. To uključuje TV kanal Samanyolu
i novine Zaman, a oboje je blisko povezano sa vladom Recep Tayyip Erdogana, kao
i sa humanitarnom organizacijom „Kimse Yok Mu“.
Kako pokret stoji po pitanju dijaloga s drugim religijama?
Ebaugh: Ovaj pokret čvrsto zagovara dijalog između tri
monoteističke religije.
Do koje mjere su spremni na promjene, na primjer po pitanju
jednakih prava za žene?
Ebaugh: To je problem. Ne možete vidjeti mnogo žena iz
pokreta na javnim funkcijama. Međutim vjerujem da će se to promijeniti.
Pokrivanje žena u Evropi je dosta aktuelna tema. Koji oni
stav za uzimaju po pitanju toga?
Ebaugh: [smijeh] Zato Turci vole ići u Sjedinjene Države.
Nikoga ne interesuje vaša mahrama. Iskreno, stvarno ne razumijem čemu toliko
zbrka oko toga.
Bez obzira, to je predmet raspave.
Ebaugh: G. Gülen je reka da ukoliko morate birati između
pokrivanja i dobrog obrazovanja, izaberite obrazovanje.
Vrlo pragmatičan stav.
Ebaugh: Upravo. Druge stvari su im važnije, na primjer
razdvajanje religije i države u Turskoj.
Šta mislite kako bi Zapad trebao reagirati na Gülenov
pokret?
Ebaugh: Slažem se sa bivšim Državnim sekretarima SAD James
Bakerom i Madeleine Albrigth, kao i bivšim CIA službenikom Graham Fullerom. Oni
smatraju da trebamo podržati takve pokrete jer oni pružaju alternativu
fundamentalizmu. Nedavno sam vidjela statistiku sa juga Turske koja pokazuje da
Gülenovi učenici ne odlaze u PKK, a jedan razloga jeste to što im je pruženo
kvalitetno obrazovanje.
Fethullah Gülen je navodno jako bolestan. Šta će se desiti
sa pokretom kada on umre?
Ebaugh: Ništa. Pokret je previše snažan. Time se
razlikuju od sekte ili komune.
(TBT, Qantara.de)