“Ljudi nikada neće biti slobodni sve dok se posljednji kralj ne zadavi utrobama posljednjeg svećenika”, moto je Francuske revolucije (1789-1799), koji danas izražava osjećaje Egipćana koji odbacuju ulogu Velikog muftije Egipta Shawki Ibrahim Abdulkerim Musa Allam u službi ciljeva vladajućeg režima.
Allam je osam godina izdavao fetve opisane kao ispolitizirane i ratificirao gotovo 1.100 smrtnih kazni protiv uglavnom islamističkih disidenata, navodi Human Rights Watch, što je navelo šefa režima Abdela Fataha al-Sisija da to potvrdi uprkos isteku njegovog zakonskog mandata.
Dana 12. avgusta 2021. godine, Sisi je odlučio produžiti službu Velikog muftije Republike za godinu dana, postavši prvi muftija u historiji Egipta koji je izdao republičku odluku o produženju njegove službe izvan zakonske dobi.
U svojoj prvoj reakciji, Allam je rekao: “Ova velika podrška njegovog suvereniteta predstavlja veliki poticaj i veliku priliku da služimo naciji i radimo na dovršenju našeg putovanja u obnovi fetvinog diskursa i postizanju vodstva fetve.”
SISIJEV DOM FETVI
Čisto kršeći članove Ustava, Zakona o državnoj službi i Al-Azhar pravilnika Komiteta viših naučnika o izboru muftijske funkcije, Sisi je dan ranije izdao republički dekret kojim se smatra da je fetva kuća “posebne prirode .”
U svojoj odluci je naglasio da rukovodeća i nadzorna funkcija Doma fetve ne podliježu odredbama članova (17. i 20.) Zakona o državnoj službi, da se dom pridruži predsjedničkim institucijama i ministrima, koji su također bili isključeni. 12. januara 2017.
Član 17. Zakona o državnoj službi predviđa način imenovanja u rukovodstvo i nadzorno rukovodstvo, a član 20. bavi se načinom na koji poslodavci prestaju.
Međutim, nije bez postavljanja pitanja o implikacijama odluke na buduću funkciju muftije, u kojoj mjeri je odvojen od Al-Azhara i višeg naučničkog tijela, koje ima pravo da ga bira i po zakonu. kao spona između imenovanja muftije i sigurnosnih, političkih i intelektualnih izbora koji odgovaraju režimu.
Egipatski sekularni pisac Khaled Montaser bio je jedan od najvažnijih pristalica Sisijeve odluke, izrazivši svoju sreću zbog njegovog imenovanja muftije od Al-Azhara, opisujući tu odluku putem Twittera kao “smislenu”, upitavši: “Je li ovako kuća fetve pobjegla od moći Al-Azhara?”
Posmatrači i govornici su u intervjuu za “Al-Estiklal” rekli da Sisijeva odluka da isključi muftiju iz zakona o državnoj službi dolazi jer on nastoji da kontroliše vjersku instituciju općenito, smanji ulogu i utjecaj Al-Azhara i odvoji kuća i fetve u potpunosti od šejhova.
Naglasili su da prema rezoluciji, izbor muftije postaje direktna nadležnost da se prekine uloga al-Azharovih viših učenjaka u odabiru muftije između trojice koji su u njoj nominirani.
Vjeruju da je to izazov za Al-Azhara, čiji su viši naučnici 24. februara 2021. ratificirali tajno glasanje za izbor muftije prije nego što mu istekne drugi mandat u istom mjesecu i godini, ali izbor nije stupio na snagu. Režim je dugo pokušavao iskontrolirati vjerske institucije donošenjem zakona kroz parlament, kao što su “Organiziranje kuće fetve”, “zekat i dobrotvorne kuće”, “reorganizacija zadužbina”, “organizacija javne fetve” i “osnivanje dobrotvorne zadužbine”. fond.”
No, najkontroverzniji je bio “Zakon o kući fetvi”, o kojem je raspravljao parlament u augustu 2020. godine, a naišao je na al-Azharov prigovor da njegovi članovi utiču na nezavisnost Azhara i njegovih tijela i da ga je Državno vijeće odbacilo za kršenje ustava.
Prijedlog zakona dao je Sisiju ovlasti da bira muftiju, jer su mu famozni ustavni amandmani iz 2019. godine dali ovlaštenje da bira čelnike pravosudnih organa i državnog tužioca, što je dobio svojom posljednjom odlukom.
Kontroverzne fetve
Egipatska kuća fetve (Dar al-iftaa) osnovana je 1895. godine kao finansijski i administrativno nezavisno tijelo pri Ministarstvu pravde. Prema egipatskim posrednicima, uloga muftije je ograničena na najavu početka Ramazana i dva praznika, a neki ne znaju njegovu ulogu u odobravanju smrtnih kazni.
Allam, 19. Egipatski veliki muftija koji je preuzeo dužnost birajući vijeće viših naučnika 11. februara 2013. godine, nasljeđuje bivšeg muftiju Ali Džuma.
Protivnici ga nazivaju muftijom “krvi” i “pogubljenja”.
Egipatski medijski centar je u februaru 2020. potvrdio da je egipatsko pravosuđe muftiji uputilo 2.400 protivnika osuđenih na smrt, od kojih je 1.103 već osuđeno na smrt.
Svojim državnim udarom sredinom 2013. godine, Sisi je priznao postojanje Allama na čelu fetve i obnovio njegovo imenovanje nakon njegovog prvog mandata 2017. godine, obnavljajući ga za drugi petomjesečni mandat 22. februara 2021. godine.
Allamove fetve dugo su izazivale kontroverze, zbog njegove podrške demonstracijama 30. juna 2013. protiv pokojnog predsjednika Mohameda Morsija i njegovog odbijanja da demonstrira protiv Sisija u septembru 2019. godine.
Allam je također opisao ono što se dogodilo 30. juna i 3. jula 2013. godine kao “proročansko čudo koje je Poslanik otkrio”.
U septembru 2020. priznao je da je donio odluku da 30 džamija može biti srušeno na putu Al-Mahmoudiyah kanala, jednog od kanala Nila u sjeverozapadnom Egiptu, uz obrazloženje da je to uzurpirano zemljište, naglašavajući da su oni koji su se tamo molili griješni.
Sa Sisijevom odlukom da sruši hiljade domova zbog kršenja građevinskih dozvola u ljeto 2020., rekao je da otpor akterima rušenja “mršav, agresivan i promašen javni interes”.
Evropski muslimani koji se suočavaju sa ograničenjima bogosluženja i eskalacijom islamofobije nisu pošteđeni Allama, koji je optužio njihovu djecu da pripadaju Državnoj organizaciji.
On je na jednom egipatskom TV kanalu tvrdio da je studija iz 2016. pokazala da se broj pripadnika Islamske države u Evropi povećava, a da su 50 posto tamošnjih muslimana druge i treće generacije članovi te grupe, tvrdio je na egipatskoj satelitskoj televiziji, u oktobru. 9, 2020.
U februaru 2020., kuća je raskinula sa lošim egipatsko-turskim odnosima, zabranivši gledanje turskih serija kao što su “Uskrsnuće Ertugrula” i “Dolina vukova”.
Dana 7. jula 2020. godine tvrdilo je da je otomansko osvajanje Konstantinopolja okupacija, prije povlačenja, nazivajući to “velikim islamskim osvajanjem”.
Državni udar protiv Al-Azhara
Bivši egipatski advokat i parlamentarac Mamdouh Ismail kaže: “Sisijeva odluka da Dar al-Iftaa smatra posebnom prirodom i isključi ga iz članova Zakona o državnoj službi srušena je kao i obično svim ustavom i zakonima koji su pred njom.”
“Kao što se okrenuo protiv vladavine predsjednika Morsija, egipatskog ustava, vojnog zakona i njegovog partnera u državnom udaru Sedkija Sobhija, on ga je smijenio uprkos tome što je svoju poziciju učvrstio ustavom”, dodao je za Al-Estiklal.
Ismail tvrdi da je Sisi “taj koji uključuje listu (viših naučnika), bez ikakvih stavki kojima se muftija može produžiti”, pozivajući se na četiri klauzule muftijine izborne liste, koje je šef sa kojim se režim ne slaže.
“Sisijeva odluka je slična Zakonu o organizaciji fetva, na koji se Al-Azhar usprotivio zbog kršenja njegovih članova Ustava i podrivanja nezavisnosti Al-Azhara i njegovih podružnica”, rekao je.
“Sisi je koristio Shawki Ibrahim Abdulkerim Musa Allama kao vjersko pokriće za svoju nepravdu, tiraniju i krvoproliće, pa ga je učinio vrhunskom referencom za fetvu, zaobilazeći al-Azharovu ulogu”, rekao je egipatski advokat.
Stoga su samo dvojica Sisijevih saputnika od puča do sada promijenila svoju poziciju pored njega, muftija Allam i ministar Mokhtar Juma, zbog svoje lojalnosti i zavisnosti, koja je prevazišla sve principe i zapanjila sve sljedbenike“, rekao je.
“Sisijev nemar u Allamu mu je teško pao, pa je donio odluku o zakonu koji je prekršio ustav, zakon o službi i listu viših naučnika”, rekao je egipatski političar.
“Sisijeve odluke spadaju u okvire formiranja duboke države za vojnu državu općenito, i on želi stvoriti državu koja mu duguje lojalnost”, rekao je šeik Shaaban Abu Badria, imam džamije Al-Huda u Minneapolisu.
“Sisijeva država unutar duboke države nastoji da drži uzde vrlo čvrsto, u sukobu krila koji može ubrzati uništenje i unutrašnje demontiranje režima”, rekao je za al-Estiklal.
“Sisijeva promjena zakona i sukob ovih promjena sa onim što je parlament već odobrio, to nije čudno za totalitarne režime ili Sisija, on ne vjeruje u izvodljivost ovih vijeća, niti njihovu vrijednost”, rekao je šejh.
“Njegovo povjerenje leži samo u vojsci; njegov govor o imenovanju vojnog oficira za svako selo potvrđuje ovo značenje, jer je potpuno svjestan korupcije državnih sigurnosnih, pravosudnih i lokalnih vladinih agencija”, rekao je. Islamski propovjednik dodaje: “Shawki Ibrahim Abdulkerim Musa Allama, koji je napravio katastrofalne greške u svojim fetvama i jasno potvrdio njegov potpis na smrtnim presudama u politiziranim slučajevima, kombinirao je nepoznavanje prirode svog položaja s odredbama stvarnosti, prije nego što ga je uputio doušnika nacionalne sigurnosti. ”
“Zašto bi Sisi mijenjao čovjeka koji mu je bio poslušniji od svojih prstiju i legitimirao nepravedne kazne (pogubljenja) koje cijeli svijet priznaje kao nepravedne?” on pita.
Abu Badria povezuje “Sisijevu odluku da pokuša da se riješi šejha Al-Azhar Ahmed al-Tayeba zbog njegovog otpora nekim od njegovih želja u pitanjima usmenog razvoda, iskupljenja Bratstva, obnove vjerskog diskursa, itd.”
“Od kada je muftija Sayed Tantawi izabran pod (bivši predsjednik režima) Hosni Mubarak i prekršio fetve pravosudnih džamija dozvoljavajući pogodnosti banaka, režim je tražio slabe ličnosti koje odgovaraju na njegove želje i legitimiraju ih uprkos kršenju šerijata”, rekao je.
“Ovo je po mom mišljenju kao odgovor na globalni napad na Islam i zamjenu sekularnih vrijednosti, te donošenje ovih direktiva bez sukoba sa zvaničnim vjersim službenicima kao što su šejh Al-Azhara i tijelo viših učenjaka”, tvrdi Abu Badria.
Možda je ono što se dogodilo selefističkim šejhovima Mohamedu Husseinu Yaacoubu i Mohamedu Hassanu pred egipatskim sudom (ispitujući zločine i uvjerenja drugih) bilo da zastraše sve propovjednike, da otvoreno prijete onima koji stoje na putu vojnim orijentacijama države, i smanjiti ulogu Islama u životima ljudi.”
Islamski propovjednik stoga ne isključuje da je “Sisijeva odluka o dar al-Ifat'i i drugim zakonima kako bi se postiglo gore navedeno”, očekujući da će “arena doživjeti promjenu vjerskih stavova kako bi odgovarala novoj fazi vojske i prazno društvo svog islamskog sadržaja.”
On smatra da će u sljedećoj fazi „doživjeti posvećenje separatističkog nacionalnog diskursa o islamskoj i arapskoj naciji i samopovlačenje, isušivanje pravih izvora islama i održavanje slika udobne religioznosti, poput sufizma, i selefizam stranke Nour.”
(TBT)