Očigledno je da Vlada FBiH kao i ostale institucije iz nadležnosti ne mogu ništa članovima Uprave Autocesta koji nastavljaju sa uništenjem nekada velika preduzeća, a sad je očigledno čeka sudbina koju su doživjele ostale velike kompanije u BiH (Hidrogradnja, Vranica, GP Put, Energoinvest, Aluminijum itd.).
1. JP Autoceste FBiH d.o.o. Mostar prijeti crni scenario sa trenutnom Upravom, koja je na vlasti a sve zbog:
– Namještenih tendera,
– Spore gradnje autoputeva, a i ono što se izgradi strašno je nekvalitetno (primjer Zenička zaobilaznica),
– Predviđaju se namjerno veći troškovi za izgradnju od osnovnih i planiranih,
– Broj zaposlenih enormno raste u odnosu na izgrađene kilometre, a posebno kad poredimo sa susjedima koji imaju mnogo više izgrađenih kilometara autoputa, isto toliko manje zaposlenih u procentima. Navedeni primjer vodi samo ka uništenju jedne dobrostojeće Kompanije te istu ovakvo vođenje vodi u propast. Očigledno je da se ovoj Kompaniji sprema crni scenario.
Pitanje je samo dana kad će “pravi” radnici iz ove Kompanije doživjeti da im se dodijele otkazi i to radnicima koji nemaju rodbinske veze među političarima, nisu podobni i sl. Ovu Kompaniju trenutno razara prijem neproduktivnih kadrova koji se primaju po političkoj liniji a ne po stručnoj (jer se radi o zetovima, snahama, kćerima, sinovima, bliskoj rodbini istaknutih političara). Namještenim konkursima, primaju se bez iskustva na određena rukovodeća mjesta za koje je obavezno radno iskustvo.
Pod hitno ovlaštene institucije moraju preispitati sve aktuelne prijeme u radni odnos na osnovu važećih akata o postupku prijema u radni odnos u Javnom sektoru FBiH. Važno je napomenuti kako je izvršni direktor sektora za upravljanje i održavanje Marin Jeličić (kadar HDZ-a) kupio sebi nastavak direktorske pozicije namještenim konkursima (vliki broj namještenih konkursa kao i zapošljavanje bez konkursa). Zadnji konkurs je pravi pokazatelj neregularnosti za sva raspisana mjesta gdje se i sam Marin Jelčić hvalio kako je to već sve završeno i dogovoreno kao i za rukovodeća mjesta gdje je primljen za Šefa službe za naplatu Dario Đolo bez dana iskustva za navedeno radno mjesto.
Uprava Autocesta krši sve moguće zakone na što niko iz ovlaštenih institucija kao ni Vlade FBiH ne reagira ni po jednom pitanju. Samo da navedemo kako pored namještenih konkursa se primaju radnici u radni odnos na određeno vrijeme u trajanju od 120 dana, a nakon isteka izvrši se fiktivno prebacivanje radnika sa jednog radnog mjesta na drugo bez konkursa i zakonskih uporišta za navedeno. Tako su neki od radnika mijenjali više puta radna mjesta dok se ne raspiše namješteni konkurs, a neki su još na ugovoru na određeno, kao što su: Ivančić Filip, Bošnjak Robert, Semir Šabić, Miroslav Zeljko, Hadžidedić Mirza, Jurić Stanislav, Kadić Kimeta, itd. (isti su već bili na više radnih mjesta).
I pored naredbe iz Vlade FBiH da sve Kompanije troškove svedu na minimalne u Autocestama se redovno svaki mjesec dijele stimulacije. Nažalost, neke od Kompanija za vrijeme Covida su ugašene, a neki su smaljili broj radnika a u Autocestama, podobni neradnici dobiju stimulaciju za nerad i par mjeseci zaredom, iako firme kao što su Autoceste imaju svaku godinu sve manje i manje priliva sredstava od naplate.
Prisutno je i sprovođenje diskriminacije nad radnicima u JP Autoceste FBiH od strane uprave gdje možemo navesti jedan od krupnijih prekršaja i nepoštivanja zakona, kao što je definirano da svi radnici imaju pravo na jednaku plaću bez diskriminacije u skladu sa Zakonom o radu FBiH gdje je definisano da je poslodavac dužan radnicima isplatiti jednake plaće za rad jednake vrijednosti.
Ugovori javnih nabavkih u Sektoru upravljanja i održavanja su crna rupa kojom upravlja izvršni direktor navedenog sektora Marin Jelčić, mnogi portali su pisali i prenosili tekstove o kriminalnim radnjama ovog nestručnog stranačkog kadra na što ni jedna institucija nije reagirala. Nažalost, samo se pitamo ima li kraja uništavanju ove kompanije. Svi dosadašnji tekstovi koji su objavljeni bili su sa neoborivim argumentima po pitanju javnih nabavki. Žalosno je da institucije ne poduzimaju ništa i sve ide kao i do sad, a kad se i ova kompanija dovede do gašenja, neko će u Federalnoj Vladi ili Parlamentu postaviti par pitanja koja će se razmatrati par mjeseci i sve pasti u zaborav. A 500 uposlenika ostat će bez posla ili će politički tajkuni istu privatizovati, nažalost.
Istraživakom timu The Bosnia Timesa grupa poštenih, iskrenih i radnih uposlenika ove Kompanije, prijavila je samo dio strašnog kriminal u JP Autoceste FBiH d.o.o. Mostar, koji je konstantan od 2016. godine. Uprava ovog Preduzeća (Adnan Terzić, Marin Jelčić, Orhan Pašalić, Adisa Kadić) zajedno sa Nadzornim odborom i federalnim ministrom prometa i komunikacije pljačkaju i uništavaju ovog giganta koji će ubrzo ovim tempom kriminala doživiti sudbinu velikih kompanija koje je zadesila strašna sudbina kao što su Energoinvest, Hidrogradnja, GP Put, Vranica, Aluminijum i itd.
Oni između ostalog pišu: Žalosno je i ne možemo vjerovati da ni jedna institucija u zadnjih 5 godina nije došla da ispita kriminalna dešavanja koja se stalno prijavljuju a ista objavljuju na portalima. Dostavljamo samo jedan dio gdje se pljačkaju i kradu milioni. U nastavku teksta su navedene kriminalne djelatnosti kroz koje trenutna Uprava zajedno sa Federalnim Ministrom prometa i komunikacije Denisom Lasićem kradu milione i postaju bogati tajkuni.
1. Ugovori za izgradnju autocetse
– Izvođenje radova se ugovara po većim cijenama u odnosu na procjenjenu tj. planiranu.
– Proces izbora izvođača i ugovaranja radova za izgradnju autoceste namjerno se pomjera, traje veoma dugo kako bi se cijena/vrijednost povećala a odustali neodgovarajući izvođači.
– Namjerno se predviđaju veći troškovi od osnovnih u smislu izgradnje:
Troškovi enormno rastu što na građenju što na održavanju.
Cijena izgrađenog kilometra autocete po novim ugovorima veće su za 100% u osnovu na 2013, 2014 i 2015 godinu, strahovito I dalje raste a odgovorne institucije ne poduzimaju ništa.
Važno je napomenuti da se u Evropi već duži niz godina ugrađuju novi sistemi naplate, dok se u Autocestama FBiH koriste stari sistemi koji u suštini izuskuju velike troškove prilikom izgradnje i održavanja (veliki broj nepotrebnih objekata na naplatnim mjestima, izdvajanje veće sume novca za projektovanje, građenje i održavanje, zahtjeva veći broj zaposlenika po kilometru na osnovu Evropskih standard).
Trenutno u autocestam po jednom kilometru imamo 4,5 zaposlenika ako poredimo sa susjedima Srbijom i Hrvatskom koji u prosjeku imaju po kilometru cca 2,1 do 2,3 zaposlenih. Navedeni primjer void samo ka uništenju jedne dobrostojeće Kompanije te istu ovako vođenje vodi u propast.
– Provjeriti Ugovore za izgradnju dionica (ovo je samo par primjera i ostali su isti zavijeni velikim kriminalom):
Tarčin-Ivan
Sarajevskaobilaznica LOT 3B:
– Jedan od zadnji primjera loše i strašno skupe gradnje je i Zenička zaobilaznica u kojoj su učestvovali članovi Uprave Autocesta Adnan Terzić, Marin Jelčić, Adisa Kadić, ,Orhan Pašalić i ostali članovi uprave sa velikom podrškom Nadzornog odbora AC i ministrom Lasićem, gdje se detaljnim uvidom u dokumentaciju, građevinske knjige, fakture, ugovore, podugovore, dodatne radove i stvarno izvedene radove mogu ustanoviti veliki broj maniverzacija kroz koje je nanesena velika šteta FBiH i Autocestama. Dionica još nije tehnički primljena ako komisija bude radila svoj posao kako treba neće biti ni primljena jer su izvedeni radovi ravni nuli.
2. Eksproprijacija zemljišta:
– Brojne maniverzacije u proteklih pet godina
– Sumljivi sudski vještaci u istom period
– Uposlenik autocesta Azem Zilić, sudski vještak Kemal Šoljić (inače kućn prijatelje Azema Zilića) i Uprava nanose veliku štetu kroz kriminalne radnje eksproprijacije zemljišta. Naštimane vrijednosti zemljišta koje je lako provjeriti i uskladiti sa trenutno vašećm zakonima.
3. Ugovori u Sektoru upravljanja i održavanja za koje je organizator, izvršilac, odgovoran osoba, pokretač svih kriminala u sektoru izvršni direktor navedenog sektora Marin Jelčić (primjer štetnih ugovora po Autoceste u 70% provedenih postupaka javnih nabavkih u bilo kojoj vrijednosti se prijavljuje samo jedan ponuđač, u komisijam i voditelji ugovora nestručna lica bez iskustva, namješteni tenderi, tehničku specifikaciju za nabvake konstruišu i prave izvođači i dobavljači za koje se zna unaprijed godinu dana da će biti izabrani te sami odlučuju i o vrijednosti nabavke naravno sa uračunatom dobiti za Marina Jelčića i Adnana Tezića, itd):
– Višenamjensko vozilo za potrebe održavanja autoceste u vrijednosti 700.000,00 KM sa PDV-om (nabavljeno 2018. godine, garancija istekla, radni sati nula, jedan ponuđač).
– Robotske kosilice vrijednost 210.000,00 KM sa PDV-om (garancija istekla, pet radnih sati, nisu predviđene za terene koji okružuju izgrađenu autocestu, jedan ponuđač).
– Uređaji za ometanje ulaska životinja na autocestu u vrijednosti 460.000,00 KM sa PDV-om. Postavljeni bez pratece dokumentacije (projekat, elaborate ili sl.). Navedena oprema/uređaji ne posjeduju inventurne brojeve i nije zavedena stvarna količina nabavljeni i ugrađenih uređaja. Jedan ponuđač. Navedeni uređaji čisti promašaj i kriminila. Nevedeni uređaji nisu smanjili broj nesreća.
– Tunelska vatrogasna vozila (dva komada) vrjednosti 2.100.000,00 KM sa PDV-om (jedan ponuđač). Navedena vozila i oprema nisu isporučena u skladu sa tehničkom specifikacijom iz Ugovora. Naknadno se otklanjaju nedostaci što nije u skladu sa Ugovorom jer su vozila i oprema trebala biti isporučena bez nedostataka I prema tehničkoj specifikaciji iz Ugovora.Vozila isporučena u 8 mjesecu 2020. godine a nedostaci još nisu otklonjeni. Sve facture uredno plaćene Dobavljaču. Ne postoji stručni zapisnik o preuzimanju vatrogasnih vozila u skladu sa Ugovorom koji je potpisan sa Dobavljačem. Važno napomenuti da je avans 70% a ugovor void nestručno lice, komisija formirana bez stručnih lica iz navedenog domena. Poništen postupak prijeo voga, prijavljena 4 ponuđača sa najnižom cijenom 1.360.000,00 KM bez PDV-a.
– Nabavka sistema za detekciju zaleđenosti kolnika i opreme za benzinske pumpe na COKP-ovima (dio koji se odnosi na opremu za benzinske pumpe nepoznat nije ugrađena i sl.) vrijednost ugovora 949.800,00 KM (jedan ponuđač).
– Nabavka i nadogradnja blade šasije i blede server vrijednost ugovora 248.800,00 KM (jedan ponuđač). Proširenje i nadogradnja se izvodi bez bilo kakve potrebe, bez I jednog dokumenta kojim je definisana potreba za istim (elaborate, procjena, projekat za proširenjei sl.). Navedena nadogradnja narušava važeću projektnu dokumentaciju na osnovu koje su izvedeni radovi, te tehnički primljeno od ovlaštene komisije za tehnički prijem objekata.
– Proširenje, nadogradnja i održavanje systema video nadzora na naplatnim mjestima i COKP-ovima vrijednost ugovora 199.200,00 KM (jedan ponuđač). Proširenje I nadogradnja se izvodi bez bilo kakve potrebe, bez ijednog dokumenta kojim je definisana potreba za istim (elaborate, procjena, projekat za proširenje i sl.). Navedena nadogradnja narušava važeću projektnu dokumentaciju na osnovu koje su izvedeni radovi, te tehnički primljeno od ovlaštene komisije za tehnički prijem objekata.
– Da ne nabrajamo dalje jer je svaki drugi Ugovor sklopljen na štetu ove Kompanije.
„Poštovani, ovo što je navedeno samo je kap u moru. Molimo Vas da spasite ovo Preduzeće zajedno sa uposlenim od navedenih kriminalaca i tajkuna. Napominjemo da ćemo se obratiti svim državnim i stranim institucijama dok se ne zaustavi uništavanje ovog Preduzeća koje je prije dolazka navedene uprave bilo u rangu Elektroprivrede BiH i BH Telecoma“, stoji u obraćanju grupe radnika.
(TBT/Tekst je baziran na pismu grupe uposlenika Autocesta FBiH uz minimalne redakcijske intervencije)