Lingvist i teolog Alexander Görlach napisao je za Deutsche Welle autorski tekst u kojem analizira trenutno stanje Katoličke crkve u Njemačkoj i svijetu.
Kaže da su unatoč liberalnom papi Vatikanom zavladali “hiperproduhovljeni tvrdolinijaši”, zbog čega vjernici diljem svijeta napuštaju Crkvu. To je dovelo Crkvu u najtežu krizu još od reformacije, no ovog puta neće biti podjele, već će doći njezin kraj, kaže teolog.
Görlach je viši saradnik na Carnegie Council for Ethics in International Affairs i viši znanstveni suradnik na Institutu za religiju i međunarodne studije Sveučilišta u Cambridgeu, a bio je i stipendist na Harvardskom sveučilištu.
Njegov tekst prenosimo u cijelosti.
Katolička crkva na putu da postane sekta
Kada je papa Benedikt XVI. prije deset godina rekao da Katolička crkva ne smije biti svjetovna, poruka je primljena kao kritika sustava crkvenog poreza kakav važi u Njemačkoj. Crkva, smatrao je papa, ne treba koristiti državne institucije kako bi izbjegla iskušenje korupcije.
Naime, i Katolička i Evangelička crkva u Njemačkoj postupaju po principu “pričest za novac” – kao pravi vjernici tretiraju se samo oni koji plaćaju crkveni porez. To se kosi s biblijskom predajom i kanonskim pravom Crkve, pa su papine riječi dočekane s odobravanjem.
Ali danas znamo da je papa mislio na nešto sasvim drugo.
Za Josefa Ratzingera, bivšeg papu, prava Crkva nije mogla biti narodna crkva. Jer u narodu ima raznih stavova koji su svi opterećeni relativnim duhom vremena. U Katoličkoj crkvi pak bilo je mjesta samo za apsolutnu istinu. Prema papi Benediktu, bolje da Crkva bude mala skupina nego da za jotu odstupi od prave istine.
“U deset godina stigla je u predvorje sekte”
“Mala skupina” je eufemizam za sektu. U posljednjih deset godina Katolička crkva stigla je u predvorje sekte, i to baš pod papom Franjom koji politički i teološki stoji na suprotnom kraju crkvenog spektra u odnosu na svog prethodnika.
Pod papom iz Argentine tvrdolinijaši u Vatikanu prigrabili su monopol na svoju sektašku istinu i od nje načinili jedinu moguću poziciju Crkve.
Žene ne mogu biti svećenice jer pričest iz ženske ruke nije Bogu draga. Razvedeni pa opet oženjeni ne mogu biti pričešćeni jer je to zbunjujuće Božjem oku. Naravno da homoseksualni parovi ne mogu biti vjenčani u crkvi, a sada je iz Vatikana priopćeno da ne mogu biti ni blagoslivljani jer Bog ne odobrava grijeh. Prokleti su i svi koji uz pomoć moderne medicine dobiju potomstvo ili oni koji žele dostojanstvenu smrt uz pomoć liječnika umjesto da trpe nesnosne bolove na kraju života.
Svima njima se iz Rima poručuje: Bog to ne želi. Bog vas ne želi!
“Hiperproduhovljeni tvrdolinijaši u Vatikanu”
Tako se nekada divovska Crkva umanjuje na razinu sekte. U Latinskoj Americi je već izgubila oko polovice (!) vjernika koji su prešli u slobodne crkve. U mnogim dijelovima Europe crkva gotovo ne postoji. Najviše desetak posto vjernika dolazi nedjeljom na misu i svake nedjelje sve ih je manje.
Kako nemaju doslovno pravo glasa u Crkvi, vjernici se izjašnjavaju odlaskom kroz crkvena vrata, a da se ne vrate. Hiperproduhovljene tvrdolinijaše u Vatikanu to ne može pokolebati – oni doslovno čitaju Evanđelje po Mateju: Mnogi su zvani, ali je malo odabranih.
Odlučni bijeg Crkve od stvarnosti ima istu ideju kao populizam u politici: to je zamjena za pravo djelovanje.
“Najteža kriza još od reformacije”
U katoličkoj metropoli Kölnu odavno su u gradskoj administraciji zauzeti svi termini koje građani mogu zakazati da bi službeno napustili Crkvu i prestali plaćati crkveni porez. Ne, Kölnom ne kruži Lucifer, nego tvrdo konzervativno vodstvo biskupije kriminalno sprječava da se rasvijetle slučajevi zlostavljanja djece kod svećenstva.
Katolička crkva je u najtežoj krizi još od reformacije. No ovog puta neće biti podjele Crkve, već će doći njezin kraj.
Zašto danas nitko više ne vjeruje u staroegipatska ili starogrčka božanstva? To nije zato što su se ljudi načelno lišili dogme. I bezgrešno začeće i uskrsnuće od mrtvih oduvijek su bili stvar vjere, upravo biblijski: Tko može shvatiti, shvatit će.
Ali ljudi dižu ruke od neke religije onda kada ona više ne pruža konkretne odgovore na pitanja koja ljudi imaju. Katolička crkva više nema te odgovore.
(TBT)