POLEMIKE
Zašto a priori mislite da sam militantni religijski fanatik? Na osnovu čega iz mog života ste zaključili uopšte da sam agresivna? Zašto mislite da sam sa diplomom redateljke, ne iz medrese, nego nećete vjerovati sa Akademije scenskih umjetnosti u Sarajevu, zatucana i da pripadam u srednjovjekovlje?
FOTO: Latić-Hulusić (Novi)
Brojni portali jučer su objavili kontroverzni tekst uvažene
bosanskohercegovačke orijentologinje dr. Jasne Šamić, pod naslovom Zašto sam protiv
hidžaba. Istaknuta mlada bosanskohercegovačka redateljica Nejra Latić
Hulusić poslala je portalu Novi.ba svoj odgovor.
Poštovana,
kako se osjećam prozvanom u Vašem članku o pokrivenim ženama
u BiH, ne zato što se prepoznah u Vašim navodima, nego zato što pozivate na
ukidanje mog prava da se oblačim kako želim, odlučila sam i da Vam postavim
nekoliko pitanja na koje Vaš tekst ne daje odgovore.
Tekst Vam je jako nestruktuiran i haotičan pa mi je trebalo
nekoliko dana da saberem među uvredama šta ste to zapravo pokušali da kažete
osim što ste uspješno prenijeli svoj osjećaj gađenja prema meni na čitaoce.
Prije svega, na teološki aspekt teksta i dio u kojem tumačite propise iz nečije
vjere, se uopšte neću osvrtati. Kao ni Vi, ni ja nemam zvaničnu teološku
naobrazbu pa bi ova rasprava nalikovala cirkusu. Dalje, ne mislim da i jedna i
druga treba da se bavimo nečijom vjerom i uvjerenjem sve dok to uvjerenje ne
šteti nekome dalje od “meni se ne sviđa da ti tako obučena hodaš
ulicom”.
Ono što mene zabrinjava u Vašem haotičnom toku svijesti
ovdje je činjenica da Vi pozivate na zabranu prakse pokrivanja kose i nekih
dijelova moga tijela i nazivate je “religijskim egzibicionizmom na javnim
mjestima (školama, sudnicama, i drugdje)”. Na osnovu čega Vam ja izgledam kao
egzibicionista? Da li postoji neka konvencija i gdje je takva potpisana na koju
se pozivate, a treba da kaže kako i koliko jedna žena treba da bude “pokrivena”
ili “otkrivena” da bi bila prikladna da obavlja posao profesorice, sutkinje ili
u mom slučaju redateljke, a da istu se ne kvalifikujete kao egzibicionistu?
Trebam li imati neki određeno dubok dekolte? Koje dužine suknje i da li uopšte
suknje treba da oblače žene na javnim mjestima po Vašem mišljenu? Ima li neka
konkretna boja kose, neke asimetrične šiške možda (i zašto mislite da nemam
frizuru ispod marame baš onakvu kakva bi po Vama trebala da bude?)
Zašto a priori mislite da sam militantni religijski fanatik?
Na osnovu čega iz mog života ste zaključili uopšte da sam agresivna? Zašto
mislite da sam sa diplomom redateljke, ne iz medrese, nego nećete vjerovati sa
Akademije scenskih umjetnosti u Sarajevu, zatucana i da pripadam u srednjovjekovlje?
Mislite li da sam diplomu i posao zaradila na osnov toga što sam “dama koja
omotava maramu oko glave” i “novokomponovana bošnjačka elita” pa mi je neko
poklonio? U tom slučaju potkopavate kredibilitet onih koji su mi diplomu dali. Da
li, opet Vas pitam, postoji neki konkretan odjevni predmet koji bih trebala da
odjenem kada ovako zatucana i nekompetentna povedem ekipu od 80-ak ljudi
(uglavnom muškaraca) na živi prijenos reportažnim kolima kojim upravljam? Da li
mislite da zato što sam pokrivena, sam samim tim i pristrasna pa raspoređujem
svojoj ekipi zadatke na osnovu načina na koji su opet oni obučeni ili kako mi
se koji snimatelj zove? Ne radim to. To bi prvo meni, kao na kraju potpisanoj
na finalu načinilo veliku štetu.
Ono što me najviše zapravo povrijedilo u ovom tekstu, koji
je divna hrana za nahraniti uske mozgove koji sve što je bilo strano običaju
njihove bake/nane smatraju za neadekvatno u demokratskom društvu, je Vaše
poimanje feminizma. Zašto tvrdite da niti jedna obrazovana, mlada žena u našoj
državi nije u stanju donijeti odluku o svome tijelu i načinu na koji to isto
tijelo prezentira u javnosti? Zar stvarno tako nisko mislite o nama? Zašto
mislite da svaka pokrivena žena ima nekoj mužjaka koji njome upravlja? Šta ako
to tako želim baš kao bunt protiv prodaje ženskog tijela u svrhu reklamiranja
guma za auto? Šta ako moj izbor nema veze sa religijom?
Da li postoji neka uvriježena norma, (modni brend možda?)
koji feministice danas nose? Zašto se, o Feministice, kada već počinjete
tekst kao podršku odluci VSTV-a o zabrani nošenja marame u Sudovima BiH, niste
osvrnuli na diskriminatornu notu odluke koja se evo recimo ne može primjeniti
na činjenicu da neki muški učesnici u procesu na našem Sudu mogu biti
osunećeni/obrezani (radi se o vrlo vidljivom vjerskom obilježju Muslimana i
Jevreja) koje sudije, advokati ili stanke mogu nositi u gaćama. Da li to
znači da ako je sudijino vjersko obilježje (ili pak posljedica možda potrebnog
medicinskog zahvata pa se tako tumači) u gaćama, pa se ne vidi znači da je
svaki muškarac na svom poslu nepristrasan, moralan i pravedan, a žena koja
svoje obilježje nosi na glavi po Vama je pristrasna i neetična u svojoj
profesiji?
Da li sada sudijama trebamo skidati gaće na sudu? Da li može
imenovan/a biti sutkinja/sudija koji ima tetovažu recimo, “Deftones-a” na
potkoljenici i može suditi recimo u slučaju Halida Bešlića protiv AMUS-a npr.,
jer sudija ima vrlo izražen muzički ukus koji ne nalikuje Halidovom? Da
li ga ta tetovaža čini apriori pristrasnim ili nepristrasnim?
Uostalom, da li Vam je poznata praksa recimo na britanskom
sudu gdje sve sudije/sutkinje baš pokrivaju glavu, da nekome ne bi bila
poljuljana percepcija pravde kod stranke na sudu? Jer vidite, nekome osjećaj
pravičnosti može poljuljati i nečija boja kose. Zašto dovodite praksu
genitalne mutilacije u Africi u kontekst sa mnom? To je užasno. Dovoljno ljudi
već svašta misli o meni, sada još treba da Vas neko uzme za ozbiljno pa da
pomisli da sam i masakrirana?
Zašto mislite da sam uvezena iz Saudijske Arabije? Da li,
ako se obučem kao folklorna igračica u jednu od naših šarenolikih narodnih
nošnji, ću izgledati manje zatucano i agresvino? Šta da uradim sa farmerkama
koje ne skidam i koje sam uvezla iz Amerike? Da li po Vašem tumačenju Islama i
demokratije ja uopšte treba da oblačim uvezenu odjeću?
I na kraju, zašto vrijeđate Srbe u tekstu!? Šta znači biti “ekstremni Srbin”?
Da li ste upravo sve Srbe nazvali četnicima? A mene, zajedno sa “ekstremnim
Srbima”(i dalje ne shvatam šta Vam to dođe) bez ikakvog istraživanja o meni
nazvali valjda nacionalistom jer Vam se ne sviđa način na koji ja “tjeram
friz”?
Ovdje negdje odustajem od čitanja i preispitivanja Vašeg
članka, jer ne bih trebala kao odgovorna i kompetentna osoba za svoj posao, da
zakasnim na snimanje. Samo ću još jedno pitanje da Vam postavim: Da li ako
mislite da mene neki šeik plaća nekim dukatima da se oblačim kako mi volja,
smijem ja pomisliti da i Vas neko plaća nekim bakrenjacima da pišete ovako?
S, poštovanjem
Nejra Latić Hulusić,
diplomirana redateljka
(The Bosnia Times, Novi.ba)