Nakon 15 godina Milan Kundera je objavio novi roman pod naslovom
“Festival nevažnosti”. “Njujork tajms” piše da je riječ o knjizi punoj
“namještaljki, laži i taštine”, dok londonski “Gardijan”
smatra da je francusko-češki klasik isporučio “strogu i prelijepu
prozu”
FOTO: Kundera
Vječni
kandidat za Nobelovu nagradu za književnost, Milan Kundera se posljednjih godina sve manje
pojavljuje u javnosti i sve manje objavljuje. Autor savremenih evropskih
klasika poput “Šale” i “Nepodnošljive lahkoće postojanja” vodi miran život u
novoj domovini Francuskoj, uzdrman optužbama iz rodne Češke da je bio saradnik
komunističkog režima.
Novi roman “Festival nevažnosti” napisao je na francuskom jeziku, a za
angloameričko tržište ga je objavio Harper Collins.
Zbog toga je objavljivanje “Festivala nevažnosti”, kratkog romana ili
možda jako duge novele, prilika da se susretne Kundera u poznim godinama, možda
mudriji, a možda džangrizaviji. Roman je, po ocjeni “Njujork tajmsa”, “lepršav” i “na lahak način” razmatra
odnose među grupom prijatelja u Parizu, kao i da nije tako psihološki dubok i
uverljiv kao njegova najbolja djela.
“Nije samo da se radnja događa u Parizu, nego se i zauzima tipičan pariski
stav fascinacije ironičnim gestovima i pozama”, piše “Nujork
tajms”.
Naracija anegdote o Staljinu u romanu predstavlja “grčevit pokušaj
da se knjizi da težina i značenje” pa se “Festival nevažnosti” čita i
kao šala o vlastitoj irelevantnosti, koja se unaprijed podrazumijeva”, poentira po
strogoći poznata kritičarka Mičiko Kukatani.
“Baveći se najozbiljnijim problemima čovjekove egzistencije, Kundera u
ovom romanu namjerno nije napisao nijednu ozbiljnu rečenicu, zadržavši pritom
svoje ‘prelijepe opise'”, piše “Buklist”, svrstavajući
roman kao “stilski i tematski klasičnog Kunderu”.
Londonski “Gardijan” ipak je
benevolentniji, pa ističe da je nova Kunderina knjiga “privlačan i ukusan
kratki roman, osvijetljen dnevnim suncem i duhovit, kao i živahno
elegantan”. Ističe se kako četiri glavna lika imaju svijest o autoru, kog
nazivaju “gospodar”, a on ih odluči sve dovesti u Pariz i pripremiti
im nekoliko peripetija. “Gardijan” priznaje da je “struktura
romana tanka, a središtu nedostaje motiva”, ali hvali nepodnošljivu lakoću
čitanja “Festivala nevažnosti”.
(The Bosnia Times)