Povodom nedavno objavljenog intervjua sa ministrom Prostornog Uređenja KS – Farukom Kapidžićem i višemjesečnih rasprava i medijskih prepucavanja o regulacionim planovima, zračnim koridorima, famozne studije u uticaju visokih zgrada na zagađenje u Sarajevu, Skenderije, optužbe da građevinski lobi ruši Vladu KS, itd., odlučilo se malo više udubiti u cjelokupnu problematiku odnosno detalje mnogih stvari koje se dešavaju skrivene od očiju javnosti.
LINK INTERVJUA: https://www.klix.ba/vijesti/bih/ministar-faruk-kapidzic-svojim-radom-samrazoruzao-opoziciju/201105091
Počnimo od studije. Dok mnogi spore samu studiju i zaključke iste, kao i da su neki ljudi iz struke naveli ozbiljne nedostatke studije kao što su programi korišteni za izradu simulacija (nepoznati i nekomercijalni), gustoća mreže za simulacije, itd., Ministar Kapidžić odgovara da je kompanija Atkins, koja je studiju u Sarajevu uradila u saradnji sa lokalnom firmom, radila istu studiju za London 2015-e koja nije preispitivana i koja je zatim implementirana. Ne ulazeći u tematiku da li kompanija kao što je Atkins zaista koristila nepoznate programe za izradu svojih simulacija odnosno studija, nešto što predstavlja zanimljivost su zapravo rezultati te studije u Londonu i na koji su način implementirani.
LINK OSVRTA NA STUDIJU ZA SARAJEVO: https://www.klix.ba/vijesti/bih/strucnjak-medzidmuhasilovic-studija-o-utjecaju-visine-zgrada-na-kvalitet-zraka-ima-nedostatke/200907009
Pregledom mnoštva članaka i stručnih tekstova koji su pristupačni na internetu, dolazimo do zaključaka koji su zapravo u totalnoj suprotnosti sa tvrdnjama Minista Kapidžića kao i studije o uticaju visokih zgrada na zagađenje u Sarajevu.
Jedan od prvih tekstova je članak BBC-a iz 2015 koji objašnjava svu problematiku oko visokih objekata.
LINK ČLANKA: https://www.bbc.com/news/magazine-33426889
Naime članak najavljuje odluke vlasti u Londonu da počnu vršiti monitoring visokih objekata kako bi obezbijedili da ne stvaraju uvjete koji su nepodnošljivo vjetrovitim u okolnom prostoru. Članak nastavlja da objasni da se vjetar zapravo UBRZAVA prilikom kontakta sa visokim objektima putem tzv. ”downdraught effect”. To se dešava kada vjetar dođe u koliziju sa objektom i nema gdje dalje da ide osim oko objekta, zbog čega se zatim vjetar onda znatno ubrzava. Taj fenomen je posebno naglašen kod objekata sa pravokutnim (nezaobljenim) ćoškovima objekta. Članak također navodi da što su objekti viši, to je veća brzina vjetra sa kojima dolaze u koliziju kao i rezultirajuće ubrzanje istog oko objekta. Gore navedeni fenomen je dio tzv. ”Venturi efekta”. Isti taj problem oko visokih objekata koju prouzrokuju jake vjetrove je spomenut čak 1983 u New Yorku, te se spominje kako je problem još veći u Londonu zbog bliskosti objekata jer je raspored centra Londona utvrđen u srednjem vijeku, dok Toronto trenutno razmatra uvođenje sličnih mjera kako bi se suprotstavilo jakim vjetrovima uzrokovanim visokim objektima.
Pregledom medijskih članaka kao i stručnih časopisa iz oblasti arhitekture i urbanizma iz Augusta 2019. godine, a na temu zračnih koridora odnosno efekta visokih objekata na strujanja zraka u Londonu koju je Ministar Kapidžić spomenuo, došli smo to iznenađujućih informacija koji su u totalnoj koliziji sa tvrdnjama Ministra, studijom za Sarajevo, kao i zaključaka iste.
LINKOVI ČLANAKA:
https://www.wired.com/story/london-changing-skyscraper-designs-favor-cyclists/amp
https://amp.theguardian.com/uk-news/2019/aug/20/city-of-london-tightens-rules-on-skyscrapersover-wind-tunnel-fears-cyclist-pedetrians
Nešto što svi navedeni tekstovi imaju zajedničko su slijedeći zaključci: pooštrena su pravila gradnje nebodera u Londonu zbog zabrinutosti da će visoki objekti izazvati iznimno visoke brzine vjetra, te da prilikom dodjeljivanja urbanističkih dozvola studije (kompjuterske simulacije ili testiranje u ”wind tunnel”) će morati bit vršene za sve objekte između 25m i 50m visine koji su do duple visine od prosječne visine susjednih objekata, a za objekte 50m do 100m visine koji su do 4 puta visine od prosječne visine susjednih objekata će se morati vršiti obje vrste analiza, dok je za objekte iznad 100m visine potrebno izvršiti kompjuterske simulacije u ranoj fazi dizajna, te detaljnije simulacije kao i ”wind tunnel” analize u kasnijoj detaljnijoj fazi. Također se spominje da su isti problemi oko jakih vjetrova uočeni i u Leedsu i u Manchesteru kod visokih objekata.
Ovim putem vam također donosimo zvanične smjernice koje su izdate od strane vlasti u Londonu u koji potvrđuje gore navedene članke: https://www.cityoflondon.gov.uk/assets/ServicesEnvironment/wind-microclimate-guidelines.pdf
Dakle dolazi se do zaključka da je Ministar ili neinformiran ili svjesno obmanjuje javnost. U našim istraživanjima, zapravo nigdje nismo mogli naći tekst koji bi potvrdio tvrdnje Ministra vezano za visoke objekte i kako zaustavljaju strujanja zraka – već ga samo povećavaju. A ako je cilj da se zapravo poveća strujanje zraka ili brzine vjetra kroz Sarajevo, onda bi viši objekti trebali biti nešto čemu se zapravo teži. A vjerovatno je to i razlog zašto niko tu studiju ne preispituje u Londonu, jer se vode zdravom logikom i osnovnim znanjem fizike.
Druga problematika te famozne studije je što je na osnovu iste donesena ODLUKA od strane ministra Kapidžića kojom se pokušava uticati na sve postojeće regulacione planove i izradu novih (regulacioni plan je zakonski akt, a odluka izvršnog organa ne može nikako mijenjati ili uticati na regulacioni plan), a čime je prekršeno niz zakona i to:
- Zakon o prostornom uređenju, i to člana 25. kojim su definirane nadležnosti u pogledu subjekata planiranja.
- Zakon o principima lokalne samouprave i to članovima 8., 11. i 13.
- Zakon o stvarnim pravima, član 2. kojim se ograničavaju prava na nekretninama
- Zakon o upravnom postupku, član 4., kojim se regulira načelo zakonitosti i član 5. koji se odnosi na zaštitu prava građana
U ovom trenutku se nećemo doticati pravobranilaštva KS i drugih institucija i dovođenja u pitanje njihove stručnosti ako na ovako nešto nisu reagovali. Nešto što jeste zanimljivo je da se nijedan trenutni načelnik općine u gradu Sarajevo iz reda SDA nije pobunio oko ove odluke a koja značajno utiče na razvoj općine, općinskih prihoda, novih zapošljavanja, nove dodatne vrijednosti, itd. – osim Semira Efendića, iz čega bi se moglo zaključiti da su im nadređeni naredili da se ne bune protiv odluke koja nema ni pravnog a ni stručnog osnova. Javnost je duže vremena upoznata sa neslaganjem gdina. Efendića sa mnogim stvarima u vrhu SDA.
Ono što se definitvno može zaključiti na osnovu dosadašnje prakse i iskustva širom svijeta je da visoki objekti povećavaju brzine strujanja zraka, dok u Bosni – prema mišljenju ministra Kapidžića – usporavaju.
FOTO: Ilustracija (Sarajevo Construction)
Jedna od drugih tema koju je spomenuo ministar Kapidžić je Regulacioni plan Kvadranta B – Marijin Dvor. Na osnovu naših istraživanja i izvora, navedeni plan je davnih dana trebao biti implementiran a jedan od glavnih razloga zašto zapravo nije je institucionalna korupcija i reketiranje vršeno ”po vertikali” kako političari u zadnje vrijeme vole da kažu. Tužilaštvo Kantona Sarajevo je davno naredilo i otvorilo istragu (KTPO 115328) na osnovu prijave od strane uposlenika Općine Centar protiv između ostalog Nedžada Ajnadžića (trenutnog načelnika Općine Centar), arhitekte Seada Gološa (koji je nedavno tragično preminuo od posljedica Corona virusa) i Nihada Čengića (profesora na arhitektonsko fakultetu UNSA) za organizovani kriminal, falsificiranjem dokumenata i peticija ispred Arhitektonskog fakulteta UNSA, nepostupanje po službenoj dužnosti, šteta općinskom budžetu zbog ne izdavanja dozvola samim time i naplate općinske rente, pokušaji uzimanja mita od vlasnika zemljišta na pomenutom lokalitetu, reketiranja istih, otkaze uposlenicima Općine Centar nakon povratka sa svjedočenja u ovom predmetu (naravno pod drugim izgovorom), prijetnje i mnoštvo drugih radnji. Čak je prema tvrdnjama naših izvora jednom od svjedoka u ovoj istrazi vršena prijetnja da će visiti sa Mosta Skenderije ako ne odstupi od projektovanja jednog od objekata na Kvadrantu B – Marijin Dvor i isti projekat ne ustupi jednom arhitekti članu savjeta. Drugome je rečeno da treba isplatiti 300.000 EUR jednom arhitekti članu savjeta, da se on potpiše kao projektant novog objekta i da će na taj način dobiti sve neophodne dozvole. Trećem je rečeno da neće moći išta tu graditi zato što ”neće ****** graditi u Sarajevu” (diskriminacija je vršena na etničkoj osnovi). Prema nekim osobama povezanim sa cijelim slučajem, čak se spominje i da je poznata ”zahrđana zgrada” na Marijin Dvoru koja je projektovana od strane jednog člana savjeta projektovana tek nakon što je investitoru objekta rečeno da će jedino dobiti neophodne dozvole ako istu isprojektuje dotični arhitekta. Neizdavanje dozvola, samim time i oštećenje budžeta, pokušalo se izvršiti pod izgovorom mišljenja Savjeta za arhitekturu i urbanizma Općine Centar (a savjeti postaju sve češća pojava u svakodnevnoj politici po uzoru načina funkcionisanja na vrijeme socijalizma kao izgovor i paravan za eventualne nezakonitosti političara) koji je gdin. Ajnadžić formirao odmah nakon dolaska na funkciju, zatim kad to nije uspjelo, od peticije koja je organizovana ispred Arhitektonskog fakulteta a koja je predmet istrage zbog falsifikacije određenih dijelove iste. Stalni članovi pomenutog općinskog savjeta su bili (ili su i dalje) Sead Gološ, Faruk Kapidžić i Amir Vuk Zec. O navednom slučaju odnosno istrazi su upoznati Ambasada Sjedinjenih Američkih Država kao i Ured za borbu protiv korupcije i upravljanja kvalitetom KS. Prema našim izvorima, istraga će otkriti još mnogo drugih krivičnih dijela kao i pod čijim naredbama je sve vršeno.
Prema mišljenju nekih od građana koji su pogođeni ovim nezakonistima, postoje naznake da će se opstrukcije također pokušati vršiti putem Komisije za očuvanje nacionalnih spomenika BiH (isti članovi komisije koji su nakon imenovanja skinuli stepen zaštite sa Tašlihana u Sarajevo kako bi se omogućilo širenje objekta jednog od miljenika vladajuće garniture).
Ne želeći samo spominjati Općinu Centar, i Grad Sarajevo koji je nosilac izrade regulacionog plana je također formirao svoj savjet. Stalni članovi pomenutog općinskog savjeta su bili (ili su i dalje) Sead Gološ, Faruk Kapidžić i Amir Vuk Zec. Prema tvrdnjama upućenih u ovaj slučaj, Gradonačelnik Abdulah Skaka ”ne smije” usvojiti regulacioni plan prema naredbama njegovih nadređeni što također predstavlja krivično djelo.
Iako je nedavna tragična smrt gdina Gološa izazvala lavinu saopćenja i javne hvale pokojnog od strane svojih kolega iz savjeta a i drugih (LINK: https://radiosarajevo.ba/metromahala/lica/kolege-i-prijateljioprastaju-se-od-arhitekte-koji-je-dao-potpis-danasnjem-sarajevu/395492), pri tome hvaljenja ministra Kapidžića kako ima podršku Arhitektonskog fakulteta UNSA i SBB-a za sve što namjera raditi, pogledajmo izjave Ministra Kapidžića od prije dvije godine na javnoj tribini koja je organizovana na temu Skenderije.
LINK CLIP-a (početak izlaganja Ministra 1:37:20): https://www.youtube.com/watch?v=8Ph2fOFn6qY
Na temu regulacionog plana Kvadrant B:
”Sa druge strane imate kapitalizam i jedan cijeli sistem koji se postavljen kroz 20 godina kojem mi ne predstavljamo nikakav problem.
Jesmo ja i Amir dio tog savjeta, vi možda čitate zapisnike tog savjeta, ali vi ne znate koja je to borba protiv dotičnog kolege Seje Gološa.
Vi ne znate tu borbu, samo ja i Amir Vuk se borimo protiv ovoga. Ja znam dobro kako to funkcioniše, ja znam dobro da Sejo Gološ kontroliše fakultet (arhitektonski).
Ja znam kako sam gore izašao sa onog fakulteta, kako sam na neki način izbačen, da bi došao Sejo Gološ na moje mjesto. Ja znam sve kako to funkcioniše, samo treba neko da to napiše i kaže.
Naravno da je gospodin Gološ nadigao peticiju, naravno da ste svi potpisali tu peticiju, zašto? Zato što ne shvatate koliko ste upotrebljeni u svrhu jednog sistema koji funkcioniše. I znajte, svaki potez je napravljen 5 godina unaprijed. Protiv toga se ne možete izboriti zato što ne znate koliko ne znate.
Vi se morate pobuniti i pisati, da je peticija bila pogrešan potez, zašto? Zato što je na osnovu peticija zaustavljen jedan plan (Kvadrant B) a provodi se drugi. Da iza tog drugog stoje ljudi koji su upropastili pola grada, koji rade već 20 godina neke stvari koje nisu proceduralne. Vi to sve znate.”
Uzimajući u obzir tadašnje izgovorene riječi ministra Kapidžića, šta je u međuvremenu promijenilo njegovo mišljenje? Ako uzimamo u obzir izjave ministra da ti ljudi rade stvari koje nisu proceduralne, otvara se pitanje kako to onda da naprimjer Srđan Hrisafović (uvaženi profesor na likovnoj akademiji i stručnjak za dizajn rasvjete) javno piše kako je radio na izradi novog Zakona o izgradnji KS sa Sejom Gološom i ministrom Kapidžićem? Kako to da se prema našim informacijama zapravo vaninstitucionalno (ili mimo Zavoda za planiranje KS ili prema naređenjima koja stižu ”s vrha” Zavodu za planiranje KS) ”crta” novi regulacioni plan Kvadranta B u kojem se sve želi proglasiti kao park? Kako to da prilikom sastanka u Općini Centar sa vlasnicima zemljišta na Kvadrantu B sa načelnikom Ajnadžićem, Mustafa Redžić pomoćnik načelnika izjavi da su bili na sastanku kod Šefika Džaferovića sa Seadom Gološom i ministrom Kapidžićem na temu Kvadranta B? Valjda su to neke od stvari za koje je Ministar rekao da nisu proceduralne, a na isti način je ”visoka politika” iskritizirana od strane javnosti u posljednje vrijeme što neki tumače kao nastavak takve politike ”po vertikali”.
Također se dovodi u pitanje da li ministar predlaže da se privredni grad Skenderije pretvori u javnu garažu zbog toga da ne bude konkurencija SCC-u, Alti i BBI-u? (Uzmite u obzir razliku sa ekonomskog aspektu između potencijalnih novih revitaliziranih radnji i biznisa u privrednom gradu u obliku zaposlenih, dobavljača, poreznih prihoda, itd. a sa druge strane koliko bi ljudi bilo zaposleno u garaži…) Uostalom, pitanje je da li bi Ministar uživao u podršci SBB-a kojom se hvali da proglasi i zemljište gdje gdin. Fahrudin Radončić planira izraditi novi toranj koji je Ministar projektovao parkom? Misteriozno ovaj dio grada i toranj nije bila tema studije…
I sada dolazimo i do ministrovog parka. Kako bi se izvršila prenamjena građevinskog zemljišta u park na lokalitetu Kvadranta B, koji je većinom privatno zemljište (osim parcele gdje je predviđena koncertna dvorana) odšteta i naknade vlasnicima tih zemljišta bi rezultiralo u jednim od najskupljih parkova u BiH, da ne govorimo o tužbama i krivičnim prijavama. Za istu tu nadoknadu štete vlasnicima zemljišta, koje se vode kao nekih od najvrjednijih u Sarajevu ako ne i u BiH, bilo bi potrebno desetine i desetine miliona maraka.
Uzme li se u obzir da bi se taj novac isplaćivao od našeg novca odnosno poreza, postavlja se pitanje da li će nama, građanima Sarajeva, u trenutnoj ekonomskoj klimi, na početku možda najveće poslijeratne recesije, bolje služiti park koji će nas koštati desetinama i desetinama miliona maraka našeg novca ili bi nam bolje služile investicije od cca. 600 miliona maraka koliko neki procjenjuju vrijednost investicija na Kvadrantu B? Investicije čije kredite neće vraćati građani sa našim porezima kao što je slučaj sa infrastrukturnim projektima, a za koje se politička elita voli hvaliti (a i ugraditi), već privatne investicije, privatni kapital, čak i strani kapital. Investicije koje nisu stanogradnja koja je postala omiljeni hobby stranačkih tajkuna i ratnih profitera, već koje su zapravo objekti poslovnog i komercijalnog karaktera. Objekti za čiju izgradnju će hiljade naših građani biti angažirani, a zatim i nakon završetka u kojima će hiljade naših građana biti uposleni i od čega bi rasli prihodi od poreza državi. Isti objekti zbog kojih bi Općina Centar naplatila milione maraka na osnovu rente a kojim bi se onda dalje investiralo u infrastrukturu i potrebe lokalne zajednice. Argument mnogih je da isti ti objekti, sa javnim parterom (prizemljem) koji bi svojim sadržajima i otvorenošću trebao ovaj centar da oživi i poslje radnog vremena te da privuče i zadrži posjetioce do kasno u noć je nešto što bi bilo novo i dobrodošlo u Sarajevu.
A ako je Sarajevu zaista toliko potreban novi park, jedna od najboljih lokacija za isti bi zapravo bio kampus Univerziteta Sarajeva. Prema svojoj lokaciji, dispoziciji, površini i najbitnije vlasništvu (državno je vlasništvo) idealna bi lokacija bila. A zašto našim političarima tako nešto nije palo na pamet je nešto što se može samo nagađati. Moguće je da je neko već ”stavio šapu” na tu lokaciju, kao što se odavno priča i za Jajce Kasarnu, a moguće je da je zapravo cijela priča oko parka iskorištena da se zaustave investicije osoba koji prema pisanju drugih medija na ovu temu nemaju niti žele imati ikakvog posla sa kompanijama, projektantima i ostalim pojedincima okupljenim oko političke elite koja je trenutno na vlasti?
I da zaboravimo park na trenutak, desetine miliona našeg novca bi također otišlo na obeštećenje vlasnika zemljišta dužinom cijelog grada zbog odluke i namjera ministra. Postavlja se pitanje da li bi taj novac bilo bolje usmjeriti u gasifikaciju padinskih dijelova grada, i to 50.000 ilegalnih objekata prema tvrdnjama ministra (neki govore da je stvarni broj još veći) koji su napravljeni za vrijeme vlasti upravo ove političke opcije koju minstar zastupa, a koji su utvrđeni kao glavni uzrok zagađenja Sarajeva zbog loženja čvrstog goriva, ćumura, uglja, guma, itd.? Ti milioni bi također možda bili bolje usmjereni u javni transport koji je također srozan od strane političkih opcija koje ministar zastupa kako bi se rasteretio saobraćaj, smanjile gužve i samim time i emisije zagađivača od tih silnih auta.
Jer budimo realni sada, i ptice na granama znaju da se ništa ne izgradi u Sarajevu narednih 5 godina, zagađenje i smog će ostati isti ako se zagađivačima ne stane u kraj. Sarajevo se u nalazi u kotlini u kojoj će uvijek biti magle, kao što je u mnogim kotlinama koje su čak nenaseljene, a smog će se uvijek stvarati od te magle dok se emisije zagađivača je smanje ili otklone. Nikakvi neboderi ili nedostatak istih to neće promijeniti.
Jedan od vlasnika koji je pogođen nezakonitom odlukom tvrdi da se sve radi u cilju da se atraktivna zemljišta obezvrijede, prodaju pod niskom cijenom pojedincima koju su usko povezani sa političarima koji su trenutno na vlasti, a zatim da se odluka i studija povuku jer su nemaju osnovu i onda omogući ogroman profit tim pojedincima koji su na taj način došli u posjed tih lokacija pod pokroviteljstvom trenutnih političara. To bi išlo u prilog sa izjavom ministra Kapidžića u kojoj navodi da se sve radi 5 godina unaprijed, i da ne znamo što sve ne znamo. Vlasnik nekretnine na kraju kaže da je naravno političkim elitama vladati sa ”fukarom” jer onda taj narod drže pod kontrolom i lako mogu manipulisati sa njima.
Vodeći se samo logikom, izgradnja novih sadržaja koji bi, ako se već ministar hvali kako je rađeno u Londonu, svojim oblikovanjem i većim visinama zapravo povećali strujanje zraka i brzini vjetra, te
umjesto pravljenja najskupljeg parka u BiH i isplatama stotinama vlasnika dužinom cijelog grada zbog nezakonite odluke našim novcem, preusmjeravanje tog novca u rješenje zagađivača, gasifikacije, poticaja za toplotne pumpe, reforma javnog transporta, itd. bi zapravo bio pravi put za rješenje zagađenja u Sarajevu. Pritom bi se injektirao ogromni privatni kapital u ekonomiju, stvorili novi poslovi za građane Sarajeva, te povećali prihodi državi i lokalnoj zajednici. To je rješenje, osim ako su ustvari naši političari pametniji od onih u razvijenim državama.
U svakome slučaju, nakon ovakvih šokantnih podataka, budući investitori bi sa opravdanjem zaista trebali početi razmišljati sa kojim arhitektima / članovima savjeta trebaju ubuduće sarađivati.
Kao što je i sam ministar nekada govorio, ne mogu ljudi – u ovom slučaju jedna halka koja vedri i oblači sa izgradnjom svih većih investicija u Sarajevu, koja je uništila pola grada i koja već 20 godina radi stvari koje nisu proceduralne, biti ta koja će sada zapravo popraviti stanje. Jedini je problem u tome što su se ljudi koji su se protivili i bunili protiv takvog sistema, istom sada i pridružili u raznim blokadama, opstrukcijama ili narodno rečeno ”marifetlucima”.
Dok bi u bilo kojoj drugoj državi u ovakvoj ekonomskoj situaciji jedva dočekali ovakve investicije i gdje bi političari molili i radili sve što je potrebno za realizaciju istih, gdje bi zakonski gledali da olakšaju sve neophodne procedure po primjeru država na zapadu, naša trenutna politička elita čini sve da ne dođe do realizacije tih projekata. Građani se obmanjuju i ne vide šumu od drveta, dok političke elite računaju na neznanje prosječnog građanina u vezi svega što se dešava iza zatvorenih vrata.
Hvaliti se, kao što je Ministar u našem intervjuu, kako su zaustavili regulacioni plan i 600 miliona maraka procijenjenih investicija (nešto što je kontradiktorno jer je ministar Kapidžić prije 2 godine upravo to javno kritizirao), kako bi napravili najskuplji park u BiH, kako je donesena odluka zbog koje će se stotine miliona maraka građana Sarajeva isplaćivati kao nadoknada štete vlasnicima zemljišta umjesto da se novac usmjeri u borbu protiv zagađivača, a koja je temeljena na studiji koja nema veze sa zdravom logikom bilo gdje na svijetu, i to sve dok se ministar voza novim BMW-om i sjedi na kafama u Mošćanici sa svojim nadređenim, a dok građani Sarajeva ili ostaju bez posla ili žive na rubu egzistencije, i koje će sve biti gore u nadolazećem periodu, je u najmanju ruku izrugivanje i vrijeđanje inteligencije građana ovog grada, te predstavlja jedan od mnogih primjera koliko su se naši političari zaista otuđili od običnih građana i koliko ustvari rade za lični interes. Građani Sarajeva također moraju biti svjesni da im u Sarajevu nije kriv Dodik niti Čović što se ovakav kriminal dešava, već isključivo trenutna vlast u kombinaciji sa kompromitiranim tužilaštvom.
LINK KAFE U MOSCANICI: https://pressmedia.ba/na-mrezi/2020/08/11/skaka-ugostio-bakira-i-sebijuna-moscanici-kandidat-za-nacelnika-jusuf-pusina-dobio-jos-jednom-bezrezervnu-podrsku-gostiju/
U konačnici, optuživati opoziciju u KS, da je pod uticajem tzv. građevinskog lobby-a, smijenila trenutnu Vladu KS je krajnje uvredljivo za desetine hiljada građana KS koji vape za promjene, za ozbiljne, nekompromitovane i poštene ministre koji znaju, mogu i žele da se uhvati u koštac sa pandemijom koja je koštala do sada stotine života, sa korupcijom i aferama zbog kojih desetine hiljada mladih napušta ovu državu svake godine, i zbog kojih nas sve ozbiljne investicije u regionu zaobilaze.
(TBT, Tim za analitiku)