ANALITIKA
Mi živimo pod “kupolom”, gdje je
terorističko nasilje prijetnja koja eksplodira samo s vremena na vrijeme, za
razliku od zemalja u kojima se (uz učestvovanje ili saučesništvo zapada)
svakodnevni život sastoji od neprekinutog terora i brutalnosti.
Piše: Slavoj Žižek, thebosniatimes.ba
Da, teroristički napadi u Parizu od petka
13. trebali bi biti bezuslovno osuđeni, ali… ne, nema olakšavajućih okolnosti,
oni bi samo trebali biti istinski osuđeni, za što je potrebno više od prostog
patetičnog spektakla solidarnosti svih nas (slobodnih, demokratskih,
civilizovanih ljudi) protiv ubilačkog Muslimanskog Čudovišta.
U prvoj polovini 2015, Evropa je bila
zaokupljena radikalnim emancipacijskim pokretima (Syriza u Grčkoj, Podemos u
Španiji), dok je u drugoj polovini pažnja bila okrenuta ka “humanitarnoj” temi
izbjeglica – klasna borba je doslovno potisnuta i zamijenjena
liberalno-kulturološkom temom tolerancije i solidarnosti.
S pariskim terorom u petak 13. novembra,
čak i ova tema (koja se još uvijek odnosi na velika socio-ekonomska pitanja)
sada je zaokružena prostim otporom svih demokratskih snaga uhvaćenih u
nemilosrdnom ratu sa silama terora – a lako je zamisliti šta će slijediti:
paranoična potraga za ISIS agentima među izbjeglicama, itd. (Mediji već radosno
izvještavaju da su dvojica terorista ušli u Evropu kroz Grčku kao izbjeglice.)
Najveće žrtve terorističkih napada u Parizu
će biti same izbjeglice, a pravi pobjednici iza plitkoumnosti u stilu “Je suis
Paris” biće ratnici totalnog rata na obje strane.
Evo kako bi stvarno trebali osuditi
ubijanje u Parizu: ne samo uključivanjem u patetične predstave antiterorističke
solidarnosti, već insistiranjem na jednostavnom cui bono / u čiju korist pitanju.
Nema potrebe za “dubljim razumijevanjem” ISIL terorista (u smislu “njihova
žalosna djela su, bez obzira na sve, reakcija na evropske brutalne
intervencije”) – njih treba okarakterisati kao ono što jesu: islamo-fašistička
dopuna evropskom anti-imigracijskom rasizmu – dvije strane istog novčića.
Ali tu je još jedan aspekt koji nas treba
nagnati na razmišljanje – sama forma napada: brutalni prekid normalnog svakodnevnog
života. Simbolično, objekti napada ne predstavljaju vojni ili politički
establišment već svakodnevnu popularnu kulturu – restorani, rock scena i
nogometni stadion. Takav oblik terorizma – trenutni prekid (normalnog života) –
uglavnom karakteriše napade u razvijenim zapadnim zemljama, i u jasnom je
kontrastu sa mnogim zemljama Trećeg svijeta u kojima je nasilje sastavni dio
života. Zamislite život u Kongu, Afganistanu, Siriji, Iraku i Libanu. Gdje je
vapaj za međunarodnom solidarnosti kada tamo umiru na stotine ljudi?
Mi živimo pod “kupolom”, gdje je
terorističko nasilje prijetnja koja eksplodira samo s vremena na vrijeme, za
razliku od zemalja u kojima se (uz sudjelovanje ili saučesništvo zapada)
svakodnevni život sastoji od neprekinutog terora i brutalnosti.
U svojoj knjizi In the world interior
of capital / Enterijer svijeta kapitala, Peter Sloterdijk pokazuje kako je u
današnjoj globalizaciji svjetski sistem završio svoj razvoj, i kao
kapitalistički sistem odredio sveukupne uslove života. Prvi znak tog razvoja
bila je Kristalna palata u Londonu, mjesto prve svjetske izložbe iz 1851.
godine: neizbježna ekskluzivnost globalizacije kao izgradnje i širenja
svjetskog enterijera čije granice su nevidljive, a ipak virtuelno nepremostive
izvana, i unutar kojih živi jedna i po milijarda pobjednika globalizacije; tri
puta više ostavljeno je pred njenim vratima.
Prema tome, “enterijer svijeta kapitala”
nije agora ili vašar pod otvorenim nebom, nego “staklenik koji je
uvukao unutra sve što je nekad bilo vani”. Taj enterijer, izgrađen na
kapitalističkim viškovima, određuje sve: “Primarna činjenica savremenog doba
nije da Zemlja kruži oko Sunca, nego da novac kruži oko Zemlje”.
Nakon procesa koji je globalizovao svijet,
“društveni život mogao se odvijati samo u proširenom enterijeru, u lokalno i
vještački klimatizovanom unutrašnjem prostoru”. Dok je kulturni kapitalizam na
vlasti, svi prevrati koji preoblikuju svijet su zauzdani: “Nema više historijskih
događaja koji bi se mogli dešavati pod takvim uslovima – osim lokalnih nesretnih
slučajeva”.
Ono što je Sloterdijk ispravno istaknuo je
da kapitalistička globalizacija ne važi samo za otvorenost i osvajanja, već i
za auto-ograničen svijet koji odvaja Iznutra od Vani. Dva aspekta su
nerazdvojna: Globalni doseg kapitalizma utemeljen je u načinu na koji uvodi
radikalnu klasnu podjelu širom cijelog svijeta, odvajajući one zaštićene u toj
sferi, i one izvan njenog omotača.
Najnoviji teroristički napadi u Parizu, kao
i priliv izbjeglica, podsjetnici su na nasilan svijet izvan naše Kupole, svijet
koji se za nas iznutra pojavljuje uglavnom na televiziji i u online
izvještajima o dalekim nasilnim zemljama, a ne kao dio naše stvarnosti. Zato je
naša dužnost da budemo potpuno svjesni brutalnog nasilja koje prožima prostor
van naše Kupole – ne samo vjerskog, etničkog i političkog nasilja, već takođe i
seksualnog.
Ovaj aspekt ne treba nipošto biti odbačen
kao marginalan: Od Boko Harama i Mugabea do Putina, anti-kolonijalističke
kritike zapada sve više i više pojavljuju se kao odbacivanje zapadne
“seksualne” konfuzije, i kao zahtjev za povratak na tradicionalne seksualne
hijerarhije.
Ja sam, naravno, svjestan kako neposredni
izvoz zapadnog feminizma i individualnih ljudskih prava može poslužiti kao
sredstvo ideološkog i ekonomskog neokolonijalizma (svi se sjećamo kako su neke
američke feministkinje podržale američku intervenciju u Iraku kao način da se
žene tamo oslobode, dok je rezultat upravo bio suprotan). No, treba apsolutno
odbaciti izvlačenje zaključaka kako bi zapadni ljevičari trebali učiniti ovdje
“strateški kompromis”, tiho tolerišući “običaje” ponižavanja žena i
homoseksualaca u ime “važnije” anti-imperijalističke borbe.
Dakle, vratimo klasnu borbu natrag – a
jedini način da se to učini je da se insistira na globalnoj solidarnosti
eksploatisanih i potlačenih. Bez tog globalnog gledišta, patetična solidarnost
sa žrtvama Pariza je pseudo-etička opscenost.
Uprkos svim nejasnoćama koje okružuju
priliv izbjeglica u Evropu, mnogi među njima nesumnjivo pokušavaju uteći od
zastrašujućih uslova u svojim zemljama. Dan nakon napada u Parizu, jedan od
njih je suvo prokomentarisao na televiziji: “Zamislite grad poput Pariza, gdje
je vanredno stanje trajno obilježje svakodnevnog života mjesecima ako ne i
godinama. To je ono od čega bježimo”. Niko ne može ignorisati ovu istinu.
(The Bosnia Times, Newsweek, Preveo Vladan
Kosoric, Peščanik.net)