NEW DELHI – Demonstranti koji dovode u pitanje hinducentričnu viziju premijera Narendre Modija za Indiju svjesno evociraju nasljeđe nacionalne ikone: Mohandasa K. Gandhija koji je želio zemlju u kojoj hinduisti i muslimani žive zajedno, a sekularna vlada održava mir.
Zato sa prezirom posmatraju kako Modi i njegovi saveznici koriste Gandhijevo ime za promovisanje sopstvene agende, uključujući i pitanje koje je podstaklo demonstracije – građanski zakon koji, kako kritičari smatraju, besramno diskriminiše muslimane.
Malo prije 72. godišnjice Gandhijevog ubistva prošlog mjeseca, Modi i njegova stranka iskoristili su Gandhijevo ime u kampanji protiv protesta.
“Implementirali smo ono što su veliki borci za slobodu oduvijek željeli: ispunili smo Gandhidžijev cilj”, rekao je Modi u odbranu zakona, dodavši uz Gandhijevo ime sufiks koji označava poštovanje.
Demonstranti, međutim, navode da je djelovanje vlade u direktnoj suprotnosti sa Gandhijevim ciljem – dostizanje sekularne, pluralističke Indije.
Otkada je ponovo izabran za premijera u maju, Modi je oduzeo autonomiju pretežno muslimanskoj teritoriji Kašmir, a hiljade ljudi neosnovano je uhapšeno.
Njegova stranka zaslužna je za presudu koja je omogućila da se hinduistički hram izgradi na mjestu vjekovima stare džamije, a sada se radi na tome da se progura zakon o građanstvu koji daje prednost imigrantima iz svake veće južnoazijske religije osim islama. Kritičari strahuju da bi muslimani u Indiji mogli da budu protjerani ili da im se oduzme nacionalnost.
“Modi se poziva na sve Gandhijeve ciljeve, osim kada je harmonija hinduista i muslimana u pitanju, a ona je bila krucijalni element Gandhijevog rada”, kaže Ramachandra Guha, autor istaknute Gandhijeve biografije koji je bio uhapšen na nedavno održanim protestima.
Na prvim protestima dolazilo je do sukoba, ali se demonstranti sada drže Gandhijevog primjera nenasilnog otpora. Vlada odgovara silom i dezinformacijama.
Za šest godina koliko je na funkciji, Modi je sebe nebrojeno puta povezivao sa Gandhijevim naslijeđem, govoreći da su “napravljeni od iste zemlje”. Obojica su rođena u Gujaratu.
Modi je u oktobru napisao kolumnu za NewYork Times u kojoj je pozvao čitav svijet da uči od Gandhija. Ipak, izostavio je da pomene da je Gandhija ubio hindu nacionalista koga je odgajila ista tvrdokorna grupa koja je oblikovala samog Modija: Rashtriya Swayamsevak Sangh. Atentator, Nathuram Godse, vjerovao je da je Gandhi izdao hinduse prevelikom pomirljivošću prema muslimanima. Modijeva stranka puca od ljudi koji smatraju Gandhija izdajnikom.
“Ideologija koja ga je ubila sada ga prisvaja”, kaže Tushar Gandhi, Gandhijev prapraunuk koji podržava proteste.
Gandhijevi portreti su svuda, a većina Indijaca smatra ga uzorom moralnosti. Modi pozivanjem na njega pokušava da privuče one birače koji se tradicionalno klone sektarijanizma njegove partije. Pamflet koji je stranka nedavno distribuirala dotiče se “dezinformacija” o zakonu u građanstvu, a na njemu uz Gandhijev citat predstavljen tako da izgleda kao da bi on neupitno podržao zakon, stoji i Gandhijeva slika. Citat je, naravno, izvučen iz konteksta.
“Bolno je što je Gandhi protestovao protiv okupacije strane sile, a mi sada moramo da koristimo iste taktike protiv sopstvene vlade, indijske vlade”, kaže Salma Khan (33). Ona je dodala da je Gandhi umro za Indiju u kojoj se muslimani osjećaju kao kod kuće, a taj ideal je sada ugrožen.
“Kada ljudi misle o Indiji, zamišljaju je kao Gandhijevu Indiju”, dodala je ona. “Ali to nije Indija koju ova vlada želi.”
(TBT, NYT)