Bilo je potrebno da jedan preduzetnik zamisli termostat u svojoj modernoj kući kao lijepu stvar. Taj preduzetnik je Tony Fadell, koji je poslije decenija provedenih u tehnološkoj industriji, otkrovenje doživio u 41. godini. On je svoju ekspertizu upotrebio za pokretanje nove kompanije, Nest, uz pomoć kolege iz Applea 2010. godine.
Nest termostat odlikuju uglađen i intuitivan dizajn, povezanost sa smartfonom i sposobnost da uči navike vlasnika. Nekoliko godina od osnivanja Nesta, Google-a ga je otkupio za 3,2 milijarde dolara.
Fadellovo bogato iskustvo i relativno kasne godine u kojima je pokrenuo Nest tipični su za najveće preduzetnike našeg doba koji retko postižu uspjeh po završetku – ili napuštanju – fakulteta.
To je utvrdio tim ekonomista poslije analize kompanija sa visokim rastom u SAD. Istraživanje je objavljeno u časopisu American: Insights.
Istraživači su posmatrali startapove pokrenute između 2007. i 2014. godine i analizirali najboljih 0,1 posto – definisanih kao oni sa najbržim rastom u broju zaposlenih i prodaji. Prosječan broj godina osnivača tih kompanija bio je 45.
Postoje i kontraprimjeri. Mark Zuckerberg imao je 19 godina kada je sa prijateljem pokrenuo Facebook. Bill Gates je imao 19 kada je stvoren Microsoft. Steve Jobs 21 kada je nastao Apple. Priče o nastanku ovih kompanija doprinose oblikovanju mita da su tvorci tehnoloških inovacija vunderkindovi.
Istraživanje ekonomista Pierre Azoulaya sa Instituta za tehnologiju u Massachusettsa, Ben Jonesa sa Univerziteta Northwestern u Ilinoisu, J. Daniel Kima sa Univerziteta u Pensilvaniji i Javiera Mirande iz Kancelarije SAD za popis stanovništva, nudi prvi sistemski račun godina osnivača startupova sa visokim rastom u SAD.
Prethodna istraživanja pokazala su da su vlasnici manjih preduzeća uglavnom u kasnim tridesetim i četrdesetim; ali većina malih preduzeća ostaje mala, bilo da je riječ o restoranima ili prodavnicama. Ona su važna, ali nemaju centralnu ulogu u inovacijama.
Mlađi ljudi skloniji su rizicima, a sirova sposobnost riješavanja problema – ono što psiholozi nazivaju fluidnom inteligencijom – na vrhuncu je u ranom uzrastu. Do trenutka kada dostignemo dvadesete godina ona već počinje da opada.
Preduzetnički uspjeh ipak nije samo funkcija sirove inteligencije i sklonosti ka preuzimanju rizika. On zavisi od skupa faktora koji se, kako se čini, unapređuju s godinama.
Fadell je u Silicijumskoj dolini počeo da radi ranih devedesetih, prvo u kompanijama General Magic i Philips Electronics. Dvijehiljaditih je prešao u Apple na čelo inžinjerskog tima koji je stvorio digitalni muzički plejer iPod i imao važnu ulogu u stvaranju prvih modela iPhone-a. Nest je osnovao 2010. godine sa Matt Rogersom, mladim inžinjerom zaposlenim u kompaniji Apple.
Fadell je ispričao da je, pošto je napustio posao, sa porodicom obilazio svijet i dizajnirao eco-friendly kuću na jezeru Taho u Kaliforniji, ali da je bio nezadovoljan robustnim termostatima koje su mu izvođači radova ponudili.
“Bili su ružni, prevaziđeni”, kaže Fadell. “Bilo je mnogo stvari koje sam morao da naučim kako bih na kraju uspio da stvorim ono što sam zamislio.”
O dizajnu je učio u kompaniji General Magic, a o upravljanju timovima i finansijama u Philips Electronicsu. U kompaniji Apple, Jobs mu je pokazao kako da stvori iskustvo, od pakovanja do poruke kupcu.
“Kada ste stariji, počinjete da razumete i postaju vam potrebne druge stvari”, dodaje Fadell.
(TBT, NYT)