Magazin „Start“ je posvetio tematski broj temi zakata, čiji je povod bila najveća medijsko-religijska afera spinovana kao „Reis vs Fejs“. Jedan od anketiranih intelektualaca na tu temu bio je i urednik portala The Bosnia Times Nedžad Latić. Njegov kratki intervju u cijelosti prenosimo:
Start: Na iftaru kojem je prisustvovao i seoski hodža, imam, razgovaralo se o tome kome treba dati zekjat i vitre. Hodža, imam, bio je rezolutan: Ako to ne damo IZ BiH, post nam nije priznat, propao je. Kad smo pitali za pojašnjenje, rekao je da nema on tu šta objašnjavati, da je takva naredba stigla iz vrha IZ BiH? Je li seoski hodža bio u pravu, postoji li fetva da se zekjat i vitre daju samo IZ BiH?
NL: Da, postoji fetva koju je izrekao Husein Đozo i ona, dakle, datira već duže od pola stoljeća. Radilo se, što bi laici rekli, o „vanrednom pravnom lijeku“, jer inače takve fetve nisu bile prakse u islamskom svijetu. Naime, Đozo je svoju fetvu obrazložio „vanrednim stanjem“ u kojem se nalazila Islamska zjednica u komunizmu, kada je bila obespravljena i sva vakufska imovina bila nacionalizirana. Tako da je rad i opstanak jedine vjerske škole, koju komunisti nisu bili zatvorili, Gazi Husref-begove medrese bio doveden u pitanje. On je rekao:“ Ili zekat i vitre dati u medresu, ili ključ u bravu“. Mnogi smatraju da je to bio ne samo valjan već genijalan potez rahmetli Đoze. Ali, danas je pitanje da li je ta fetva validna ako su sve medrese, čak i islamske pedagoške akademije, pa i FIN na budžetima kantona, i kao takve su prkevalificirane u „vjerske gimnazije“. Moje mišljenje je da je vrijeme derogiralo Đozinu fetvu i kao takva ona nema svoje realno, pa tako na pravno/šerijatsko uporište i da njome Islamska zajednica manipulira.
Start: Šta su vitre i zekjat, kome se daju, možete li svoj stav o tome potkrijepiti nekim ajetom iz Kur'ana?. Ako smo supruga i ja odlučili oboje dati siromašnim vjernicima koji poste, a u stanju su potrebe, jesmo li pogriješili? Je li nam propao post?
NL: Zekat je vjerski porez na imovinu i on iznosi minimalno 2,5 posto. Pazite, radi se samo o oporezivanju viška imovine. Nešto slično imamo kao kada se imovina oroči u bankama minimalno na godinu dana. Samo se taj višak, koji nije bio korišten za svakodnevne potrebe, niti kao investicija, dakle ležao je kao višak, oporezuje. Evo primjera, ako niste nosili jedno odijelo cijelu godinu dajete zekat na njega u vrijednosti od 2,5 posto njegove vrijednosti. Ne dajete zekat na ostala odijela koja ste oblačili. Vitre su druga kategorija materijalne vjerske obaveze. One se daju samo uz ramazan u vrijeme posta i to po sopstvenoj volji i savjesti, i isključivo siromasima! Pošto je naš svijet shvatio da su dobra djela/sevapi mnogostruko veći tokom ramazana, oni uz ramazan daju i zekat, iako se zekat, za razliku od vitara, može dati tokom cijele godine. Ovakvim donosom Islamske zjaednice prema institucionalizaciji vjerskih obaveza bitno se krše vjerska prava njenih pripadnika i uskraćuje zadovoljstvo vjerniku dobrog djela. Jer Kur'an naglašava da se vitre daju onima kojima će vjernik vidjeti „radost na licu“. Vitri, ili narodski rečeno vitrovašće, se daje kako bi se eventulani sitni grijesi ili prekršaji, poput nepristojne psovke ili grubog postupka prema nekome tokom posta očistili. I moraju se (pre)dati do bajram namaza kada je svećanost nagrađivanja prijema posta.
Start: Novci,zekjat i vitre koje se uplate u IZ BiH, idu u bejtul mal. Beli su, među ostalim, namijenjeni siromašnim vjernicima, porodicama šehida, siromašnim. No, podataka o podjeli novca iz Bejtul mala nema. Tek, 2012, od 6.300.000 KM prikupljenih, samo je 240.000 KM otišlo u ruke siromašnih, a 2016, od 10 miliona prikupljenih KM, milion KM je otišlo siromašnim! Da li je to u redu?
NL: Očito je menadžment Islamske zajednice indolentan i u poslovnom smislu i još vode finansijsku politiku iz vremena prošlog stoljeća. Sami blokovi koji se štampaju i na osnovu kojih se ubiru zekat i sadekatul-fitr su u finansijsko-platnom sistemu bezvrijdni i nelegalni. To se od strane finansijskih institucija tolerira Islamskoj zajednici iako je na takav način moguće „oprati“ velike količine novca.
Zbog toga, između ostalog, Islamska zajednica uspije „isprositi“ tek 10% posto od realnog iznosa zekata. Moje procjene su da bi Islamska zajednica trebala „ubrati“ minimalno preko 100 miliona KM ukoliko bi zaista na transparentan i savremen način pristupila tome. Ovako ovaj iznos služi tek toliko da se postojeće oligarhije održavaju na vlasti u Islamskoj zajednici, bez ambicija da investira u nove projekte, posebno u prosvjetiteljstvo, radi razvoja i napretka vjerskog, dakle duhovnog života bosanskih muslimana.
Start: Može li se,recimo, iz Bejtul mala izdvojiti novac za kupovinu automobila za Reisu-l-ulemu?
NL: Po postojećim propisima može i njeni funkcioneri to koriste. Inače bi to vjernici trebali doživljavati kao bogohulan, a nikako Bogu ugodan čin.
Start: Imate li dojam da je IZ BiH u raljama politike, da je duboko birokratitizirana, da im je, kao i svakoj drugoj firmi, stalo do novca, profita?
NL: Najveći problem bosanskih muslimana je u tome što su dozvolili da oligarhija u Islamskoj zajednici bude dio režima i služi primarno politici SDA. Zločin je svesti islam na stranačku ideologiju što su oni učinili. Kako god oligarhija u Islamskoj zajednici manipulira milionima prikuljenih od sirotih vjernika, tako vrhuška SDA njihove glasove koristi u sopstveno bogaćenje. Tako da imamo najcrnju zloupotrebu religije u političke svrhe.
Start: Kako bi ste opisali sadašnju IZ?
NL: Ima tu dosta komunističkog nasljeđa i „danka“ kojeg je Islamska zajednica debelo platila. Jedan od najvećih problema leži u tome što u vrijeme komunizma gradska djeca, ili djeca srednje klase, nisu išla u medresu, kao „okuženu“ i nepriznatu školu. Tako da su se u njoj školovala djeca koja su u 99% posto slučajeva došla sa sela. Često su bili siromašni učenici od kojih su nastali poltroni. Plus toga mnogi su se školovali na islamskom Istoku gdje nastavni standardi, osim ideoloških zastranjivanja, nisu bili na nivou fakulteta kakavi su bili u Jugoslaviji. Otprilike takvi vode danas Islamsku zjednicu i oni nemaju modernih i kosmopolitskih vizija, što islam kao ideja u biti jeste.
(TBT, Start, Razgovarao Asaf Bećirević)