“Posljednjih pet mjeseci bili su najsušnija sezona u historiji kanala”, kaže Carlos Vargas, izvršni potpredsjednik za vodu, energiju i životnu sredinu Panamskog kanala.
Panamski kanal je inženjersko remek-djelo koje predstavlja prečicu između Atlantika i Pacifika, a preko njega se odvija oko pet posto prekomorske trgovine. Bilo kakav zastoj u njegovom funkcioniranju odrazio bi se na čitavu globalnu ekonomiju, a takvi problemi mogli bi postati uobičajena stvar sa intenziviranjem klimatskih promjena.
Iako je sezona suše završena i kiša ponovo pada, određene restrikcije važit će i tokom ljeta, navodi Vargas, a postoji vjerovatnoća da takve mjere postanu konstantne ukoliko klimatske promjene dovedu do ekstremnih suša.
Četiri najsnažnije oluje i nekoliko najgorih suša otkada je kanal otvoren prije 105 godina dogodile su se u toku posljednje decenije, kaže Robert F. Stolard, hidrolog sa Smithsonian instituta za tropska istraživanja koji se vodom u Panamskom kanalu bavi decenijama unazad. “Planiranje mjera za ekstremne vremenske uvjete u budućnosti je neizbježno”, dodaje Stolard.
Najnovija ograničenja tereta uvedena su u februaru, kada je nivo vode opao u dva jezera koja snabdijevaju kanal, a ovim mjerama najviše su pogođeni veliki brodovi koji koriste nove brane otvorene 2016. godine. One podižu i spuštaju brodove kako bi lakše prevazišli razlike u nivou vode. Te brane na dnevnom nivou koristi u prosjeku sedam brodova.
Upravljanje vodom oduvijek je bilo kritično u kanalu, ali je postalo još važnije poslije izgradnje većih brana. Kad god brod prođe kanalom, oko 19 miliona litara svježe vode izlije se u okean.
Kanal se snabdijeva vodom iz dva vještačka jezera, a ona su također glavni izvor vode za većinu panamskog stanovništva.
Panamske vlasti nastoje uskladištiti dovoljno vode u kišnoj sezoni kako bi kanal mogao funkcionirati nesmetano i u vrijeme suše. Čuvanje vode je prioritet čak i kada je godina normalna.
Nove brane imaju specijalne bazene u kojima se konzervira polovina vode koja se iskoristi svaki put kada brod prođe kroz kanal.
Sezona kiše nosi, međutim, izazove jednako kao i suša. U decembru 2010. godine, kiše su bile toliko obilne da su se jezera izlila, a kanal je zbog poplava bio zatvoren čitav jedan dan.
Vargas ističe da panamske vlasti imaju tim meteorologa, naučnika i inženjera koji vrše predviđanja i planiraju strategije za ekstremne situacije. Njihove veštine bit će još korisnije kada se klimatske promjene budu intenzivirale.
Kada su dugoročne prijetnje po kanal u pitanju, Vargas kaže da je rješenje – više vode.
“Nema sumnje da je neophodno izgraditi dodatne rezervoare”, navodi Vargas. “Smatramo da je to najefikasniji način da se nosimo sa izazovima klimatskih promjena.”
Izgradnja novih rezervoara je, ipak, skup podvig. Oni bi morali da se snabdijevaju iz izvora mnogo udaljenijih od kanala, a neophodna bi bila i izgradnja tunela i nasipa.
(TBT, NYT)