Svake godine, kompanija G.D.Power predstavlja automobile koji drže najveći postotak svoje originalne cijene u periodu od tri godine. Ali vozilo koje prednjači nikada nije na tom spisku.
Pobjednik ne bi djelovao kao šampion vrijednosti. Izgleda manje-više isto kao i prije 72 godine, kada je prvi put pušten u prodaju. Nema gepek, a snaga motora ima anemična 3,2 konja koji dostižu maksimalnu brzinu od 65 kilometara po satu. Razlog što ga nema na spisku je to što je pobjednik skuter. Tačnije, vespa.
Ipak, među 24 vozila koja se razmatraju za Nagradu za preprodaju, prosječno zadržavanje vrednosti kod četvorotočkaša iznosi 55,7 posto. Za vespe ona iznosi 72,1 posto, prema podacima G.D.Powera. Sa izuzetkom kolekcionarskih vozila, vespe zadržavaju svoju vrijednost bolje od svih, uključujući i druge skutere i brendove motocikala.
Dva modela vespe – Sprint 150 i GTS 300 – i poslije tri godine zadržala su 79 posto svoje početne cijene. Time su nadmašili i najbolje automobile, kamione i sportska vozila, uključujući i sveukupnog pobjednika, Dodge Heavy Duty Ram 3500 (75 posto); najboljeg premijum lidera među sportskim automobilima, Porsche Cayman and Boxster (58,9 posto), pa čak i slavni 911 (58,7 posto).
Postoji jedan razlog zašto bi vespa mogla imati ovo jedinstveno mjesto na tržištu. Dok se automobili kompanija Porsche, Land Rover i Mercedes takmiče za premijum kupce, sa skuterima je stvar drugačija.
“Većina luksuznih brendova ima konkurenciju. Vespa nema”, kaže Chelsea Lahmers, osnivač Moto Richmonda u Virginiji koji se bavi prodajom vespi i drugih brendova skutera i motocikala.
To nije baš u potpunosti tačno. Honda nudi Metropolitan, Yamaha Vino 50, a Genuine nudi Buddy. Prema riječima potpredsjednika kompanije Genuine, Treya Durena, sva tri brenda prodavanija su od vespe u SAD-uuu. Sva tri su, također, jeftinija. Nijedan od njih međutim nije dostigao prestiž i zadržavanje vrijednosti kao vespa.
Kupovina nove vespe je skup sport. Osnovni model Primavera 50cc košta 3.800 dolara. Vespa 946 RED je najskuplja i vrijedi 10.500 dolara. Dio prihoda od prodaje tog modela odlazi dobrotvornoj fondaciji RED koju je osnovao pjevač grupe U2 Bono Vox.
Veliki skuteri poput BMW C650 GT i Suzukijevog Burgman 650 Executive su ono što skuteraši zovu “maxi”. Tradicionalisti tvrde da iako maxi-skuteri imaju male točkove i sve druge osobine klasičnog skutera, oni ipak predstavljaju klasu za sebe.
“Kada sjednete na maksi-skuter, apsolutno nemate osjećaj da ste na skuteru”, kaže Peter Lundgren, vlasnik vespe. “Na maksiju stižete do obale brzinom od 130 kilometara na sat. Sa skuterom već morate da se pomučite.”
Vespa je zadržala estetiku originalnog modela iz 1946. godine – ona je proizvedena od metala, dok konkurenti koriste plastiku.
“One su divne. Sve u vezi sa njima je divno”, kaže Chelsea Lahmers.
I one se zaista razlikuju od drugih modernih skutera. Osnovnu strukturu čini metalna “monokok” šasija, a vespa je zato lakša i čvršća.
“To joj daje eleganciju”, kaže Colin Shattuck, autor knjige Skuteri: Crvene oči, bijeli zidovi i plavi dim i vlasnik prodavnice Sportique Scooters u Koloradu. “Loša strana toga je što kada se vespa ošteti, mnogo je skuplje popraviti je.”
Piaggo, koji proizvodi vespu, ima reputaciju zbog pouzdanosti.
Ali ono što definitivno značajno utiče na zadržavanje vrijednosti jeste imidž koji je vespa stekla za svoje 72 godine postojanja u popularnoj kulturi. “To je veliki brend još od pedesetih godina”, kaže Lenny Sims koji prati motocikle kao potpredsjednik za specijalizirana tržišta u G.D.Poweru.
“Kada gledate film snimljen u Italiji, obavezno se neko voza naokolo na vespi.”
Vespa je postala romantični ideal skutera kada su se Gregory Peck i Audrey Hepburn provozali na njoj 1953. godine u filmu “Praznik u Rimu”. Ona je bila jedan od centralnih elemenata britanskog mod pokreta šezdesetih godina koji je poslužio kao inspiracija za rok operu “Quadrophenia” iz 1973. godine.
“Ljudi dolaze kod preprodavaca Yamahe da kupe Vino i kažu: ‘Želim onu vespu'”, kaže Lundgren.
(TBT, NYT)