Youtube zvijezda Shane Dawson u januaru je objavio svoj novi projekat: 104-minutni dokumentarac “Teorije zavjere sa Shane Dawsonom“.
Dawson je u tom videu podijelio nekoliko neubjedljivih hipoteza. Između ostalog: da iphone tajno snima svaki razgovor korisnika; da TV serije sadrže subliminalne poruke koje pozivaju djecu da izvrše samoubistvo; da su skorašnje požare u Kaliforniji podmetnuli vlasnici kuća da bi dobili novac od osiguranja, ili vojska koristeći vrstu lasera pod imenom “oružje usmjerene energije“.
Ništa od toga nije zasnovano na činjenicama, a većina stvari djeluje kao urbana legenda, umjesto ozbiljna optužba. Ipak, video je dostigao blizu 35 miliona pregleda, a nastavak je pogledalo više od 26 miliona ljudi, a američki lanac restorana “Chuck E Cheese's“ morao je da javno poriče optužbe iznijete u videu da od nepojedenih parčića pice pravi nove pice koje potom prodaje.
Dawsonovi klipovi objavljeni su u trenutku kada Youtube pokušava da riješi problem dezinformacija i ekstremnog sadržaja na platformi. Kompanija je krajem januara saopštila da će izmijeniti algoritam za preporuke kako bi spriječila širenje “graničnog sadržaja i sadržaja koji bi mogao da dezinformiše korisnike na opasne načine“. Kao primjeri se navode “video-snimci koji promovišu čudesne lijekove za teške bolesti, tvrdnje da je Zemlja ravna ploča ili javno iznošenje lažnih tvrdnji o historijskim događajima kao što je 9/11“.
Dawson, čije je pravo ime Shane Lee Yaw, ima 21 milion subscribera i posvećenu bazu fanova među tinejdžerima. On je izgradio karijeru zahvaljujući tome što je razumio kakav se sadržaj dobro plasira na Youtubeu. Godinama su to bile teorije zavjere – mnogo njih. U videu iz 2016. godine govorio je o tome da postoji mogućnost da je program “Apolo“ i slijetanje na Mjesec bila prevara koju je izvela NASA. (“To je teorija“, rekao je. “Ali, mislim, dokazi ne izgledaju dobro.“)
Većina njegovih video-snimaka, međutim, nema nikakve veze sa teorijama zavjere i mnogi od njih predstavljaju samo bezazlenu zabavu. Popularnost Dawsonovih teorija zavjere, sa druge strane, ilustruje težinu izazova sa kojim se Youtube suočava na svom putu da platformu očisti od dezinformacija. Bezopasni ili ne, njegovi video-snimci sadrže upravo onu vrstu viralnih dezinformacija koje Youtube želi da ukloni. To otvara jedno nezgodno pitanje: Šta ako sprečavanje talasa širenja dezinformacija na Youtubeu podrazumijeva kažnjavanje najvećih zvijezda te platforme?
Dio problema za platforme kao što su Youtube i Facebook – koji se također obavezao da spriječi širenje dezinformacija koje bi mogle naškoditi ljudima u stvarnom životu – leži u činjenici da je definicija “opasnog” sadržaja kružna. Ne postoji suštinski razlog zašto bi vidio u kojem se preispituje zvanični narativ o napadu 11. septembra bio opasniji od videa u kojem se govori o postojanju NLO.
Teorija zavjere je škodljiva ako naškodi – u kom slučaju je već prekasno za reagovanje.
Uzmimo za primjer Pizzagate, desničarsku teoriju zavjere koja se zasniva na tvrdnjama da Hillary Clinton i druge demokrate vode pedofilski lanac u podrumu picerije. Teorija koja se ovako proširila Youtubeu i drugim društvenim mrežama mogla je da ostane da obitava samo na internetu. Onda se, međutim, jedan od ljudi koji su povjerovali u ovu teoriju pojavio na vratima picerije u Washingtonu i pucao iz vatrenog oružja želeći da spasi djecu za koju je mislio da su sakrivena u podrumu.
Gio Saslo, softverski inženjer koji je radio za Youtube, u februaru je na Twitteru odluku Youtube da promijeni algoritam za preporuke nazvao “historijskom pobjedom”. On je istakao da taj algoritam – koji je osmišljen da maksimizuje količinu vremena koju korisnici provode na siteu – često je targetirao najranjivije korisnike upućujući ih na druge snimke o teorijama zavjere za koje smatra da će korisnik željeti da pogleda. Saslo je kasnije postao sumnjičav i rekao da bi ovaj potez Youtubea bio samo marketinški. Pošto će algoritam uticati samo na video-snimke koje Youtube preporučuje – teorije zavjere će se i dalje prikazivati u pretrazi – on je najavljene promjene okarakterisao kao nedovoljne.
Njegov prijedlog je da zakon reguliše sadržaj koji se prikazuje na Youtubeu, pošto trenutno važi da platforme nisu zakonski odgovorne za sadržaj koji objavljuju korisnici.
“Oni trenutno nemaju podsticaj da urade pravu stvar”, kaže Saslo. “Ali ako se usvoji zakon koji predviđa da je platforma, ukoliko nešto preporuči hiljadu puta, odgovorna za taj sadržaj, garantujem da će problem vrlo brzo biti riješen.”
(TBT, NYT)