Kao režiser epskih fantazija poput trilogija “Gospodara prstenova” i “Hobita”, Peter Jackson postao je poznat po minucioznom obraćanju pažnje na detalje. Sada je istu pažnju poklonio snimanju dokumentarnog filma.
Jackson je u svom novom dokumentarcu “They Shall Not Grow Old” iskoristio nove tehnološke mogućnosti da od vijek starih snimaka Prvog svjetskog rata stvori živopisne slike stvarnih lica koja nam pričaju priču sopstvenim riječima.
Ovaj dokumentarni film, snimljen u SAD-u prošlog mjeseca, bavi se iskustvima britanskih vojnika zabilježenim u arhivama Imperijalnog ratnog muzeja. Jackson je sa svojim timom digitalno restaurirao video-materijal, obojio ga i preveo u 3D. Ratni veterani su “naratori” – tvorci filma sastavili su njihove priče od stotina sati intervjua koje je BBC snimio šezdesetih i sedamdesetih godina.
Rezultat je transformacija koja vizuelno nije ništa manje do zadivljujuća.
“Ovi vojnici su oživjeli na filmu”, rekao je Jackson. “Njihova ljudskost vas zapanji. Ovi snimci postoje stotinu godina, a ti ljudi bili su sahranjeni ispod oštećenja, zrnastog pokrivača i brzog filma. Kada su restaurirani, došao je do izražaja ljudski aspekt.”
Film je nastao u saradnji između Imperijalnog ratnog muzeja i 14-18 Now, kulturnog programa koji je okupio umjetnike koji će stvarati inspirirani stogodišnjicom završetka Prvog svjetskog rata. Peter Jackson dobio je ponudu da snimi film.
“Otkrili smo da Peter Jackson posjeduje obimno znanje, ekspertizu i strast kada je Prvi svjetski rat u pitanju”, istakla je Jenny Waldman, direktorica programa 14-18 Now.
Od Jacksona su se zahtijevale samo dvije stvari: da koristi isključivo materijal iz muzejskog arhiva i da to uradi na originalan način. Na raspolaganje mu je stavljeno 100 sati arhivskih snimaka različitog kvaliteta.
“Nekada je to bio duplikat duplikata duplikata”, rekao je reditelj.
Veći dio materijala snimljen je u propagandne svrhe, a snimci su se puštali u pauzama između filmova koji su se davali u kinima.
“Zanimljivo je da su se ovi snimci mogli vidjeti između crtića i filma sa Charliejem Chaplinom, a da su ih pratile orgulje”, kaže Jean Cannon, jedna od kustosica izložbe o Prvom svjetskom ratu na Univezitetu u Texasu, u Austinu. “Na taj način se rat u određenom smislu podiže na nivo zabave.”
Prvi dugometražni dokumentarac koji je prikazivao vojnike u borbi, “The Battle of the Somme”, objavljen je usred rata 1916. godine, a pogledalo ga je gotovo dvadeset miliona ljudi.
Koloriziranje glavnih snimaka u filmu, koje je obavila kompanija Stereo D, zahtijevalo je pomoć historičara koji bi mogao da identificira detalje, sve do toga koje bi boje trebalo da bude dugmad na uniformama. Jacksonov tim također je posjetio mjesta na kojima su se odigrale bitke kako bi stekli što bolji uvid u realne boje.
Film se otvara crno-bijelim snimkom vježbanja vojnika, a boje se pojavljuju kada vojnici pođu na front.
Jackson se trudio da film bude određen. “Želio sam da se usredsredim na jednu temu i uradim to kako valja: iskustvo prosječnog vojnika na Zapadnom frontu.”
(TBT, NYT)