Predstavljaju se kao obožavaoci pop zvijezda i nacionalnih heroja i preplavili su Facebook svojom mržnjom. Jedan je rekao da je islam globalna prijetnja budizmu. Drugi je šerovao lažnu priču o budistkinji koju su silovali muslimani.
Ovi postovi na Facebooku zapravo su djelo mjanmarskih vojnika koji su društvenu mrežu pretvorili u alatku etničkog čišćenja, kažu bivši vojni zvaničnici, istraživači i civilni sektor.
Pripadnici mjanmarske vojske bili su glavni operativci sistematske kampanje na Facebooku koja traje već pet godina i koja je uperena na Rohinja muslimane, navode oni. Vojska je iskoristila široku rasprostranjenost Facebooka u Mjanmaru. Facebook se u ovoj zemlji toliko koristi da mnogi od osamnaest miliona korisnika interneta u zemlji brkaju tu društvenu mrežu sa internetom. Grupe za zaštitu ljudskih prava krive anti-Rohinja propagandu za ubistva, silovanja i najveću prinudnu migraciju u skorijoj historiji.
Facebook je u augustu ugasio naloge visokih vojnih zvaničnika Mjanmara ali su širina i detalji propagandne kampanje – sakrivene iza lažnih imena i naloga – ostali neotkriveni. Kampanja koju je opisalo pet osoba koje su tražile da ostanu anonimne, uključuje stotine pripadnika vojske koji su otvorili lažne naloge i medijske strane na Facebooku i onda ih preplavili zapaljivim komentarima i postovima.
Oficiri koji rade u smjenama u bazama u blizini Nejpjidoa takođe imaju zadatak da prikupljaju informacije sa popularnih naloga i postova koji kritikuju vojsku, navode izvori.
Facebook je potvrdio brojne detalje kampanje. Predsedavajući odeljenja za sajber bezbednost Natanijel Glečer rekao je da je Facebook otkrio “jasne i namerne pokušaje da se tajno proširi propaganda koja je direktno povezana sa mjanmarskom vojskom”.
Prošlog mjeseca, poslije niza upita New York Timesa, Facebook je naveo da su zatvorili niz naloga koji su navodno bili fokusirani na zabavu ali su zapravo bili povezani sa vojskom. Ti nalozi su imali 1,3 miliona pratilaca.
“Otkrili smo da su ove naizgled nezavisne strane koje se bave zabavom, ljepotom i vijestima povezane sa mjanmarskom vojskom”, navela je kompanija.
Prethodno neprijavljene akcije mjanmarske vojske na Facebooku jedan su od prvih primjera kako autoritarna vlada koristi društvenu mrežu protiv svog naroda. U prošlosti, Rusija i Iran su preko Facebooka širili lažne informacije ali u drugim zemljama. U SAD, neke lokalne grupe sada su usvojile slične taktike uoči novembarskih izbora.
U augustu, poslije višemesečnog izveštavanja o anti-Rohinja propagandi na Facebooku, kompanija je priznala da je presporo reagirala u Mjanmaru. Do tada je više od 700.000 pripadnika Rohinja manjine pobjeglo iz zemlje u onome što Ujedinjene nacije nazivaju “školskim primjerom etničkog čišćenja”. Facebook je saopčio da sada rade na sprečavanju takvih zloupotreba.
Mjanmarska vojska nije imala komentar.
Operacija mjanmarske vojske na Facebooku počela je prije nekoliko godina i u njoj je učestvovalo 700 ljudi. Počeli su da otvaranjem Facebook stranica posvećenih burmanskim pop zvijezdama, modelima i drugim poznatim ličnostima poput one posvećene misici koja voli da ponavlja vojnu propagandu. Preuzeli su Facebook stranu posvećenu snajperisti Ohnu Maungu koji je slavu stekao kada je ranjen u bici. Takođe su vodili popularni blog „Suprotan pogled“ koji nije imao nikakve direktne, vidljive veze sa vojskom, rekli su izvori.
Onda su počeli sa objavljivanjem lažnih fotografija, vijesti i zapaljivih postova uperenih protiv mjanmarskih muslimana. Lažni nalozi koje je vojska vodila pomogli su u širenju tog sadržaja, gušili kritiku i podsticali rasprave među komentatorima.
Facebook strana Ohna Maunga imala je mnogo pristalica zbog njegovih opisa života vojnika. Vojni tim je na kraju preuzeo njegov nalog kako bi forsirali propagandu kroz postove gdje su Rohinje predstavljeni kao teroristi.
I Facebook i mjanmarski civilni sektor kažu da su veoma svjesni moći ove društvene mreže.
“Facebook u Mjanmaru. Ne dopada mi se. Opasan je i šteti našoj demokratskoj tranziciji”, rekao je političar Oo Hla Sav.
(TBT, NYT)