PASADENA, Kalifornija – U 4 ujutru svake druge nedjelje svakog mjeseca, baterijske lampe zasijaju poput svitaca na parktingu K Stadijuma Rose Bowl ovdje u Pasadeni. Nose ih kolekcionari koji tragaju za blagom: Hans Wegner klupskim stolicama, savršeno ostarjelim Leviskama i koncertnim majicama AC/DC i Wu Tang Clana.
Vlasnici prodavnica sa vintage odjećom žale se kako ih „deru“ ali ne samo da se vraćaju već preskaču lancem zatvorenu ogradu kako bi prvi ušli kada se kapije otvore u 5 ujutro.
Širom istočne obale Sjedinjenih Država buvlje pijace nestaju. Ali zato u oblasti Los Angelesa, zbog lijepog vremena i manjka poslova one cvjetaju.
Ono što pokreće cijelu ovu scenu, kaže Fiora Boes, organizator buvlje pijace Silver lake u Los Angelesu je „želja da se bude kul i da se ima novi post na Instagramu“.
Boes opisuje kako „ovi klinci“ dobijaju poene na društvenim medijima prolazeći kroz ponudu odjeće humanitarnih organizacija. „Onda je nose jednom ili dva puta i prodaju na buvljoj pijaci ili preko Instagrama“.
Rose Bowl privlači oko 2.500 prodavaca koji plaćaju 100 dolara za mjesto i održava se već 50 godina na parkinzima oko stadijuma sa 90.000 mjesta koji je dom Bruins fudbalskog tima Univerziteta Kalifornija.
Pijacu je pokrenuo Richard Garry Canning čija se firma RG Canning Atractions bavila koncertnom promocijom i izložbama automobila. Pijaca je bila zamišljena kao periferni izvor zarade.
„Nismo ni sanjali da ćemo odustati od promocije koncerata i baviti se samo ovim, ali to se dogodilo“, kaže glavni administrator Mike Reed, 71, koji je svakog mjeseca na Rose Bowlu od 1968.
Tokom 1970ih i 1980ih antikviteti su bili glavno tržište Rose Bowla, kaže Reed. Početkom 2000ih, eksplodiralo je tržište vintage odjeće i pijaca je postala vjerski ritual za hipstere ujedinjene u želji da nadmaše jedni druge Cross colours jaknama i Chanel torbicama.
Danas, oko 8 ujutru, Bowl postaje ulični spektakl dok bradati i tetovirani likovi traže Red Wing radne čizme rame uz rame sa kolekcionarima poput Lise Icener, dizajnerke nakita, transrodne glumice Candis Cayne i Brad Pitta koji je ovdje kao ljubitelj nameštaja. Prije nekoliko godina, kaže Reed, Pitt je došao i vidio stolicu koja mu se dopala. Prodavac je zatražio 600 dolara. Pit je znao da vrijedi mnogo više od toga pa je izvadio svežanj keša i prodavcu dao bonus od 2000 dolara.
S obzirom na progresivnu politiku Južne Kalifornije, iznenađuje što toliko ljudi voli memorabilije sumnjivog ukusa. „Oslobodite O.J.-a“ majica iz vremena kada se O. J. Simpsonu sudilo zbog ubistva bivše žene Nicole Brown Simpson ima ko pleve. A prodaju se za 100 dolara svaka.
Nicolas Bayer, diler sa dredovima, nabasao je na majicu sa južnjačkom zastavom Konfederacije. Nije bio uvrijeđen. Imam Bill Cosbija na štandu, kaže uz slijeganje ramenima. „To je sve historija“.
(Bayer je bijelac).
Brian Cohen, 44-godišnji diler, prodaje gomilu košulja sa harlequinnima iz 1950ih po cjieni od 50 dolara za komad. Kaže da kada posjetioci dođu prvo što pitaju je da li je to najbolje što može da im ponudi. „Čak i ako ne govore engleski, znaju riječ ‘popust'“.
Danas, mnogo više žena prodaje na Rose Bowlu i mnoge prodaju u pametno dizajniranim, natkrovljenim štandovima sa tepisima po podu. Ali ih Cohen zove „Etsy djevojkama“ i žali se na njihov uticaj na Bowl. „Sve je sada postalo ambijentalno“.
(TBT, NYT)